vliegwiel afdraaien...

Gesloten
etjen

vliegwiel afdraaien...

Bericht door etjen » wo 4 mei, 2005 22:14

Olas, ik wil bij duckhunt een afgedraaid vliegwiel aanschaffen en vroeg me af of mensen ervaring hebben met deze vorm van tunen... Catssite zegt dat je het vooral merkt met optrkken. Maar ik vroeg me af of je op de lange afstand ook iets merkt. Verder vroeg ik me af of je koppelingsplaat dan sneller slijt.

raceeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 2 mei, 2005 22:52

Bericht door raceeend » wo 4 mei, 2005 23:29

heb er wel ervaring mee , maar dan op 200+ pk blokken :D

maar het helpt idd bij het optrekken.. MAAARR (ja zit een hele grote bij) je krijgt wel dat de motor veel eerder afslaat of in toeren daalt bij het op laten komen van de koppeling. je kan hem wel iets afdraaien. maar meer dan 25% ofzo raad ik af, tenzij je optrekken vanuit stilstand wilt zien als een uitdaging.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 8 mei, 2005 09:37

ik heb ook een afgedraaid vliegwiel (dan wel in combi met bigbore kit en gemod. luchtfilter en open uitlaat) en ik moet zeggen, het verschil is wel degelijk.

Voordeel :
1. motor is sneller op toeren en optrekken gaat dus iets sneller

Nadelen :
1. het motortje moet wel iets sneller stationair lopen om bij een stoplicht aan de gang te blijven. door de gewichtsafname werkt "middelpunt vliegende kracht" minder goed.
2. Bij flinke tegenwind kom je minder makkelijk op snelheid. Ik had eigenlijk zelf gedacht dat het juist andersom zou zijn, maar omdat het gewicht van het vliegwiel er ook voor zorgt dat er minder snelheidsafname is bij bv een flinke windvlaag, raak je dat voordeel helaas kwijt.

Succes

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gesloten