koud starten.... eerst op een cilinder

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gesloten
Gebruikersavatar
EdGouverneur
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: do 19 mei, 2005 13:20
Locatie: Amstelveen

koud starten.... eerst op een cilinder

Bericht door EdGouverneur » wo 31 aug, 2005 11:38

Mijn 2CV6 start - elke ochtend koud - op een cilinder. Na een seconden of 5 a 10 komt de tweede cilinder 'erbij' en rijden maar. Vind dit toch gek.
Bij warme start geen enkel probleem.
Bougies en kabels nieuw. Ontsteking 123 electronisch.

Heeft iemand dezelfde ervaring en wie weet o0rzaak en oplossing ?
Ed Gouvern,
eigenaar 2CV6

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: koud starten.... eerst op een cilinder

Bericht door Handjes » wo 31 aug, 2005 12:31

Kleppen goed gesteld?
La vie est belle.

ben

Re: koud starten.... eerst op een cilinder

Bericht door ben » do 6 okt, 2005 19:23

EdGouverneur schreef:Mijn 2CV6 start - elke ochtend koud - op een cilinder. Na een seconden of 5 a 10 komt de tweede cilinder 'erbij' en rijden maar. Vind dit toch gek.
Bij warme start geen enkel probleem.
Bougies en kabels nieuw. Ontsteking 123 electronisch.

Heeft iemand dezelfde ervaring en wie weet o0rzaak en oplossing ?
Beste Ed
Weet je welke cilinder het eerst aanslaat zoja dan zou je voordat je met een koude motor start de bougie kabels kunnen verwisselen en het daarna weer eens proberen is het dan nog de zelfde cilinder dan is het iets rond de cilinder kleppen pakking etc gaat het probleem over naar de andere dan is het de kabel. in het eerste geval zou het ook nog kunnen zijn dat een zijde van de bobine niet helemaal lekker werkt.
succes

Gebruikersavatar
EdGouverneur
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: do 19 mei, 2005 13:20
Locatie: Amstelveen

Re: koud starten.... eerst op een cilinder

Bericht door EdGouverneur » za 3 dec, 2005 14:05

EdGouverneur schreef:Mijn 2CV6 start - elke ochtend koud - op een cilinder. Na een seconden of 5 a 10 komt de tweede cilinder 'erbij' en rijden maar. Vind dit toch gek.
Bij warme start geen enkel probleem.
Bougies en kabels nieuw. Ontsteking 123 electronisch.

Heeft iemand dezelfde ervaring en wie weet o0rzaak en oplossing ?
Inmiddels blijkt dat bij vorst de motor direct op twee cilinders start. Vanochtend (+ 6 graden) weer eerst moeizaam op 1 cilinder. Is het dan toch vocht?

Verder: hoe krijg ik toch mijn 2cv foto op deze portal ?
Ed Gouvern,
eigenaar 2CV6

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: koud starten.... eerst op een cilinder

Bericht door Handjes » zo 4 dec, 2005 12:36

EdGouverneur schreef:Het blijkt de linker cilinder die slecht op komt bij starten. Garage Ruimzicht heeft niet ook echt een verklaring. Inmiddels blijkt dat bij vorst de motor iedere keer direct op twee cilinders aanstlaat. Lijkt op vocht dus. Eens ?
Herkenbaar ja. Bij vorst starten 2cv's vaak spontaan een stuk beter.

Het is bij temperaturen vlak boven nul van groot belang dat alle ontstekingsgerelateerde zaken in prima conditie zijn. Bijvoorbeeld de bougiekabels; zijn die ouder dan 5 jaar, vervang ze dan eens. En zorg ook dat de bougiekabels nergens tegen staal/plaatwerk aan liggen. Ook de bougies zelf moeten goed zijn (10.000 km). Idem ontsteking (10.000 km) en kleppen (20.000 km).

En je zou de accukabels eens kunnen loshalen en schoonmaken, ook op de versnellingsbak.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
EdGouverneur
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: do 19 mei, 2005 13:20
Locatie: Amstelveen

Bericht door EdGouverneur » wo 7 dec, 2005 14:28

Alle ontstekingzaken zijn up to date. Dat kan het dus niet zijn. Ik heb de bedrading nu goed ingespoten met anti vocht en dat lijkt wel te helpen, maar nog niet iedere keer.
Ik hoorde de 'tuinslang tip ' over de bougiekabels. Ervaring hiermee ?
Ed Gouvern,
eigenaar 2CV6

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 7 dec, 2005 15:52

EdGouverneur schreef:Alle ontstekingzaken zijn up to date. Dat kan het dus niet zijn. Ik heb de bedrading nu goed ingespoten met anti vocht en dat lijkt wel te helpen, maar nog niet iedere keer.
Ik hoorde de 'tuinslang tip ' over de bougiekabels. Ervaring hiermee ?
ja werkt prima, heb er zelf van die PVC ribbelslang om zitten die ook wel gebruikt wordt om waterleidingen door een muur te voeren, werkt ook goed.

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
EdGouverneur
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: do 19 mei, 2005 13:20
Locatie: Amstelveen

Bericht door EdGouverneur » do 8 dec, 2005 09:24

Bedankt. Passen de bougiedoppen aan de kabels door de ribbelslang, of haal je die eerst eraf ?
Ed Gouvern,
eigenaar 2CV6

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 8 dec, 2005 10:02

Die slangen zijn aan een zijde open, zo kun je ze er doorheen steken.

Ik heb het zelf gisteren gedaan met een stuk tuinslang die in de lengte is opengesneden en later is dicht getaped. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gesloten