motorblok vastmaken aan de versnellinggsbak

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Henny
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 9 mei, 2003 20:47
Locatie: Sluis-Aardenburg

motorblok vastmaken aan de versnellinggsbak

Bericht door Henny » ma 24 okt, 2005 15:28

Ben momenteel druk bezig met de restauratie van mijn eend. Het motorblok is los van de versnellingsbak en ik mwil deze beiden weer met elkaar verenigen, maar dat lukt niet zo erg. Ik heb het idee dat de priseas niet goed past in de kartel van de koppeling. Is hier een truukje voor??

Henny

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 24 okt, 2005 17:33

Heb je aan de versnellingsbak en/of de koppeling iets gewijzigd ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Henny
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 9 mei, 2003 20:47
Locatie: Sluis-Aardenburg

Bericht door Henny » ma 24 okt, 2005 18:14

Heb alleen nieuwe koppelingsplaat en drukgroep gemonteerd. Ik krijg de kartels van de as niet goed in het motorhuis, waardoor de 4 bouten niet op het schroedraad kunnen. Mischien moet ik het niet alleen doen, maar iemand vragen te helpen. Alleen is het redelijk zwaar en sta ik wat te knoeien.

Henny

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » ma 24 okt, 2005 18:48

Weet je zeker dat je koppelingsplaat precies in het midden van je vliegwiel zit anders pas het nooit. Heb je voor de zekerheid van te voren gecontroleerd of de vertanding tussen je nieuwe plaat en de prise as klopt c.q. past?

Als dit goed is moet het lukken door de vertanding een beetje te vetten en het vliegwiel te draaien terwijl je het blok recht voor de bak houdt. Dit kun je het beste met z'n tweeen doen, ik dacht in het verleden ook dat ik het wel effe alleen kon (blokkie is niet zo zwaar), maar toen mijn vader even hielp was het veel makkelijker om het blok recht voor de bak te houden en ook nog iets aan te drukken. Toen zat'ie er zo op!
Hopelijk heb je hier iets aan, Succes!
Bart

Gebruikersavatar
Henny
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 9 mei, 2003 20:47
Locatie: Sluis-Aardenburg

Bericht door Henny » ma 24 okt, 2005 19:33

Hartelijk dank voor je advies en ik zal wel even wachten op extra handjes.
groet,

Henny

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 25 okt, 2005 17:35

Als ik mij niet vergis, bestaan er minimaal 2 verschillende typen koppeling. Weet je zeker dat je het juiste type koppeling gemonteerd hebt ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Henny
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 9 mei, 2003 20:47
Locatie: Sluis-Aardenburg

Bericht door Henny » do 27 okt, 2005 14:44

Ja, er zit wel een goede koppelingsplaat in, het probleem is eerder dat ik sta te klooien om de bouten in de 4 gaten te krijgen en gelijktijdig, voorzichtig de priseas juist in de karteling van de koppeling te krijgen. Ik heb bsloten hier niet meer zelf mee verder te gaan, maar te wachten tot er iemand een avondje komt helpen.

Henny

raceeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 2 mei, 2005 22:52

Bericht door raceeend » za 29 okt, 2005 10:06

ik gebruik zelf een reserve prise as die ik in de koppeling steek om hem uit te lijnen. bak er voor, beetje draaien en plop vast :D reserve prise as heb ik overgehouden na een oude bak bewerkt te hebben met grof gereedschap :D ja we verveelden ons dus hebben we een moker gepakt ;)

Hcokmot

Bericht door Hcokmot » di 1 nov, 2005 15:25

das de makkelijkste manier idd

Gesloten