Dynamo advies gevraagd!

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Derrick
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 2 jan, 2006 17:00
Locatie: Utrecht / Amersfoort

Dynamo advies gevraagd!

Bericht door Derrick » ma 2 jan, 2006 17:14

Hulp en advies gevraagd

Afgelopen zaterdag heb ik de lampen van mijn eend laten branden! stom.
Ja en als logisch was daarop, een dag later, mijn accu leeg. ANWB gebeld, opgestart en rijden met die hap. Maar toen viel hij halverweg bij een stoplicht plots uit. Weer de Anwb gebeld. Bij aankomst toch maar is even doormeten. Accu kwam zeer goed uit de test, echter de dynamo laden niet meer bij. Bij flink wat toeren haalde hij max 10 volt en bij stationair was dit tussen 6 en 8 volt!

Wat moet ik doen?

Mogelijke opties

de dynamo

- zelf reviseren
- laten reviseren
- inruilen
- kopen bij bijvoorbeeld, blauw 2cv dealer of custom classics, of le patron

Graag advies in deze zaak! ben een student met geen rode cent, dus prijs is doorslaggevend

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Dynamo advies gevraagd!

Bericht door Handjes » ma 2 jan, 2006 17:27

Zou ook nog kunnen dat de spanningsregelaar kapot is. Hoeveel spanning levert de dynamo zelf (dus niet op de accu meten)? Zou iets van 30 V moeten zijn dacht ik.
La vie est belle.

etjen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 129
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 14:40
Locatie: nederland

Bericht door etjen » ma 2 jan, 2006 17:46

En als het de spanningsregelaar niet is zou je ook nog ff je koolborstels kunnen bekijken. Zitten met 2 schroefjes in je dynamo. ff eruit en bekijken of ze nog goed zijn, anders die vervangen.
Verder controleren of je acu-lampje brand. Want als dat niet brand op je dashbord word er niets, lees niets, bijgeladen!! Dat is kwestie van lampje vervangen.
stop de yuppieficatie van de 2cv! DIY

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 2 jan, 2006 18:03

idd eerst ff koolborstels vervangen is iets van 4 euro ofzo

daarna kan je nog altijd een ruil dynamo er op zetten voor 15 euro of een nieuwe voor ongeveer 80 euro

ik weet het ook nooit of ie het doet want mijn metertje zit vast erg klote maar heb nog niet stil gestaan

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 2 jan, 2006 18:05

Kijk eerst even of alle draadjes nog goed vast zitten. Kostjeniets ...

Ik heb al vaker verhalen gehoord met losse draadjes waardoor dynamo's of spanningsregelaars e.d. stuk leken.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2664
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 2 jan, 2006 18:09

waar aan de dynamo kan ik die koolborstels vinden? mijn dyane laadt erg slcht bij en ik verdenk de koolborstels (met gas bij geven vliegt de laadstroommeter weer naar het midden zoals het hoort) maar bij stilstaan stationair zonder electra aan zit ie zo in de linkerhoek
Verbruik: Afbeelding

etjen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 129
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 14:40
Locatie: nederland

Bericht door etjen » ma 2 jan, 2006 18:09

Ik neem toch aan dat je al gekeken had of draadjes los zitten... :? :wink: :D
stop de yuppieficatie van de 2cv! DIY

etjen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 129
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 14:40
Locatie: nederland

Bericht door etjen » ma 2 jan, 2006 18:17

Kijk hier eens voor de oplossing: http://www.2cv.nl/alledag/vraagbaak.html#laadstroom

Verder zitten je koolborstels achter het "stekkertje met het dunne draadje", das het stekkertje waar geen oog aan zit. Trek die stekker eraf en draai met schroevendraaier die twee schroeven los. Nu kun je je koolborstels eruit pakken. Laat deze niet in den modder of andere drek vallen... Bekijk ze, en beter nog, vergelijk ze. Moeje ff een andere duck vinden. Succes! :P
stop de yuppieficatie van de 2cv! DIY

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 2 jan, 2006 18:35

gewoon nieuwe erin
wat is dat ou voor geld

als het daar niet aan lag heb je een extra setje

MobyDuck
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: di 19 apr, 2005 21:36
Locatie: Houten

Bericht door MobyDuck » ma 2 jan, 2006 19:10

Michiel van Ginkel schreef:waar aan de dynamo kan ik die koolborstels vinden? mijn dyane laadt erg slcht bij en ik verdenk de koolborstels (met gas bij geven vliegt de laadstroommeter weer naar het midden zoals het hoort) maar bij stilstaan stationair zonder electra aan zit ie zo in de linkerhoek
:idea:

Bij stationair draaien laadt de dynamo geen stroom bij. Dat doet hij pas bij ongeveer 1800 toeren. Plaats ff een voltmetertje op de accupolen en geef een beetje gas, dan moet de spanning oplopen naar ongeveer 14.5 volt. Is dit allemaal in orde dan is je accu slecht. :idea:
Citroën 2cv S6 1987
Citroén Xantia Break 2.0 Turbo C.T. 1996
Aermacchi Ala d-Oro racer 1965
Aermacchi replica met kenteken 1972

Derrick
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 2 jan, 2006 17:00
Locatie: Utrecht / Amersfoort

Bericht door Derrick » ma 2 jan, 2006 20:25

Ik begin morgen is met de koolborsteltjes! kan iemand vertellen hoe je dan kan zie of deze versleten zijn?
Uiteraard heb ik alle bedrading al gecheckt. Toen de anwb gister mijn voltage meten met op zijn minst 1800 toeren kwam het voltage op on geveer 11 volt.
En degene die over een ruil dynamo begon!!? voor 15 euro! waar is dat. Want het liefts heb ik ook een nieuwe lager, want die is ook niet al te best meer!

Bedankt voor alle reacties

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2664
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 2 jan, 2006 21:34

accu is inderdaad oud... maar die koolborstels zijn ook 28 jaar oud :P maar eens even bekijken
Verbruik: Afbeelding

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » do 19 jan, 2006 12:36

Ik heb ook een reserve setje in mijn eendje liggen, volgende zomer naar frankrijk met eendje, en ik heb geen zin om daar met pech te staan...

zijn er trouwens mensen die goede tips hebben voor een ehbo kit in de eend??
vroem vroem

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 19 jan, 2006 16:17

flusc schreef:Ik heb ook een reserve setje in mijn eendje liggen, volgende zomer naar frankrijk met eendje, en ik heb geen zin om daar met pech te staan...

zijn er trouwens mensen die goede tips hebben voor een ehbo kit in de eend??
ik had een complete dynamo bij, want als het de koolborstels niet zijn, zijn de diodes wel kapot, laatst dus ook het geval, koolborstels nog practisch nieuw maar hij laadde toch echt niet meer bij.

wat betreft de ehbo-kit, ik heb er gewoon een van de aldi, zitten de meeste dingen wel in. hema heeft ook betaalbare
Ami 8 break

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » vr 20 jan, 2006 08:32

Evan schreef:
flusc schreef:Ik heb ook een reserve setje in mijn eendje liggen, volgende zomer naar frankrijk met eendje, en ik heb geen zin om daar met pech te staan...

zijn er trouwens mensen die goede tips hebben voor een ehbo kit in de eend??
wat betreft de ehbo-kit, ik heb er gewoon een van de aldi, zitten de meeste dingen wel in. hema heeft ook betaalbare
maar wat ik bedoel is specifiek eend materiaal zoals die kooltjes...
(of een 2de dak :D)
vroem vroem

Gesloten