4x4

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

4x4

Bericht door rusty » za 28 jan, 2006 15:45

ja, ik weet het ik ben nog niet klaar met m'n huidige project, maar misschien kan ik er nog wel wat leuke aanpassingen op maken (lees: veel meer werk!)

Wie heeft er ervaring met 4x4 eenden, niet zoals de saharaeend, maar zoals louis barbour, hoe hete te maken heb ik al uitgedacht, en de mogelijkheden (machines e.d.) om het te maken heb ik ook. Het gaat me eigenlijk om onze vrienden van de RDW, zijn die een beetje te overtuigen dat een 4x4 eend OK is??? of is dit een (bijna) onmogelijke zaak?

hier nog even een paar links:


http://www.2cv4x4.com
http://www.comzero.dds.nl/2cv4wd.htm

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 28 jan, 2006 16:15

Er bestaat een orginele 4x4 met 1 motor en die zit onder een mehari, dus als je die namaakt mag het geen probleem opleveren.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » za 28 jan, 2006 16:35

o ja, da's waar ook (ik was het niet vergeten, ik had er alleen niet aan gedacht :wink: ) dat maakt het wel een stukje makkelijker. wordt wel een leuke, bijzondere combi: Acadiane chassis, eend pick-up upbouw (helemaal zelf gemaakt) visablok met 4x4! alleen weet ik dat nog niet zeker.

Eerst maar eens met m'n pa overleggen, die heeft meestal een nuchtere kijk op dit soort dingen (maar is gelukkig ook wel een beetje gek op dit soort dingen!)

ik ga nu eerst alles mar eens uitwerken op papier! (dat wordt weer een par nachten met wat minder slaap, en lekker dromen over 4x4......)

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » za 28 jan, 2006 17:04

kijk eens op: www.2cvplus.nl

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » za 28 jan, 2006 17:42

Leuk idee!

wel veel werk: oa je koets weer ombouwen en een aandrijfastunnel erin bouwen.
Gelukkig heb je de bak nog niet gemaakt, maar die komt dan hoger te staan.

waarom als je toch bezig bent maakt je er geen actief meesturende achteras in? je hebt toch de vooras (liefst van een ACA) nodig voor de aandrijving......
met een vertraging ertussen, zodat die niet net zover instuurt als de vooras krijg je wel een leuke kleine draaicirkel :)

ik zou idd ook gaan voor een aanpassing met constante aandrijving of je moet een goede tussenbak vinden die je passend kan maken. De 4x4 mehari bakken schijnen nogal gevoelig voor ruw schakelwerk te zijn en daarom zijn er niet veel goede meer over.
Ami 8 break

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » zo 29 jan, 2006 10:32

je kunt aan de achterkant op de primaire as van de voorste bak een verlenging maken met een flexibele (rubberen) koppeling, dan de as naar achteren en voor de 2e bak weer een flex koppeleing , dan de 2e bak gewoon voorkant voor, en de as aansluiten op de priseas.

4x4 in en uitschakelen door de 3e versnelling in en uit te schakelen in de 2e bak (daarmee koppel je de pimaire as) de versnellingen (vertragingen) worden geregeld door de eerste bak

kort gezegd komt het dus hierop neer, zo doet louis barbour het en ook 2cvplus is op die manier aan het knutselen, lijkt me dus wel een OK manier.

wat betreft de aandrijving op de achterwielen: ik dacht gewoon een achteras te nemen en dan zelf blokken te frezen die op de as geschroefd worden en waar de aandrijfas doorheen kan

http://www.2cv4x4.com/images/DSCN0658.jpg

gelukkig heb ik de beschikking over een freesbank met kotterkop, kan dus best wel zuivere gaten maken (0.01 mm is geen probleem)

het geheel wijkt wel wat af van de mehari 4x4, ben benieuwd of dit door de keuring te krijgen is. zal eens bellen naar 2cvplus die kan me vast wel meer vertellen.

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » zo 29 jan, 2006 13:57

holy!
echt wel goed!

maareh kom je zo niet terecht bij een typegoedkeuring zonder crashtest?
want als je de koets en de aandrijving gaat veranderen (een visa blok zullen ze nog wel over het hoofd kunnen zien maar dit......) komt je volgens mij niet uit met de 1/3e regel.....
Ami 8 break

huub
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 19 jan, 2004 22:09

Bericht door huub » zo 29 jan, 2006 21:25

kijk voor een beschrijving van een 4x4 systeem en de bijbehorende sperdiff eens op
http://peno.chez-alice.fr/Preparer%20sa%202%20CV.htm

het is allemaal in het frans, maar een tekening is zonder vertaling ook wel te begrijpen.
het is ook best een hoop werk, maar voor iemand met een draai en freesbank eigenlijk niet zo'n probleem. kwestie van stug doorbouwen.

je moet je alleen afvragen wanneer je de 4x4 optie wil gaan gebruiken, in serieus terrein rijdt je gegarandeerd schade met je mooie pickupje, en op de weg kun je de 4x4 optie niet gebruiken.

dan is het rendement van al dat werk wel een beetje mager.

groet,
hubert

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 30 jan, 2006 09:28

mooie site, zal hem vanavond eens helemaal doorspitten (en m'n frans een beetje ophalen)

ben ook niet van plan om er een sper op te maken, het gaat me meer om het unieke en het bouwen. lijkt me wel een leuke aanvulling op m'n project!

wat betreft de keuring: dat ga ik iig goed uitzoeken, eerst maar eens informeren bij de mensen die er al ervaring mee hebben. en ook bij het RDW maar even navraag doen. En er zijn mehari's geweest met 4 WD met een motor, dus wat dat betreft moet 't kunnen, de vraag is alleen in hoeverre moet de nagemaakte constructie overeen komen met de al bestaande mehari's?

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » ma 30 jan, 2006 18:09

typ bij google ook eens Voisin 4x4 in.. die kerel maakt ook 4x4 eenden met zo´n mehari versnellingsbak
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 30 jan, 2006 21:54

Ik zou de RDW bellen met je plannen. Hoe dichter bij het vuur, hoe warmer (en hoe bete de info ;) ).
Afblijven.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 30 jan, 2006 21:58

dr staat er nu 1 op de markt voor 1000 ballen..

http://www.2cv.nl/markt/advertenties/7113.php
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 30 jan, 2006 22:10

huub schreef:
je moet je alleen afvragen wanneer je de 4x4 optie wil gaan gebruiken, in serieus terrein rijdt je gegarandeerd schade met je mooie pickupje, en op de weg kun je de 4x4 optie niet gebruiken.
als 't glad is
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » ma 30 jan, 2006 22:17

Tom Duckpower schreef:dr staat er nu 1 op de markt voor 1000 ballen..

http://www.2cv.nl/markt/advertenties/7113.php
als die versnellingsbak enzo nog wat is, is dit niet duur!
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 31 jan, 2006 10:24

heb em gezien, wil het alleen zelf maken (is ook een groot deel van de fun! en is nog goedkoper ook!) maar is idd niet echt duur, let wel op, het is een crosseend, geen kenteken en geen goedkeuring denk ik!

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Plaats reactie