4x4
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
4x4
ja, ik weet het ik ben nog niet klaar met m'n huidige project, maar misschien kan ik er nog wel wat leuke aanpassingen op maken (lees: veel meer werk!)
Wie heeft er ervaring met 4x4 eenden, niet zoals de saharaeend, maar zoals louis barbour, hoe hete te maken heb ik al uitgedacht, en de mogelijkheden (machines e.d.) om het te maken heb ik ook. Het gaat me eigenlijk om onze vrienden van de RDW, zijn die een beetje te overtuigen dat een 4x4 eend OK is??? of is dit een (bijna) onmogelijke zaak?
hier nog even een paar links:
http://www.2cv4x4.com
http://www.comzero.dds.nl/2cv4wd.htm
greetz Rusty
Wie heeft er ervaring met 4x4 eenden, niet zoals de saharaeend, maar zoals louis barbour, hoe hete te maken heb ik al uitgedacht, en de mogelijkheden (machines e.d.) om het te maken heb ik ook. Het gaat me eigenlijk om onze vrienden van de RDW, zijn die een beetje te overtuigen dat een 4x4 eend OK is??? of is dit een (bijna) onmogelijke zaak?
hier nog even een paar links:
http://www.2cv4x4.com
http://www.comzero.dds.nl/2cv4wd.htm
greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
o ja, da's waar ook (ik was het niet vergeten, ik had er alleen niet aan gedacht ) dat maakt het wel een stukje makkelijker. wordt wel een leuke, bijzondere combi: Acadiane chassis, eend pick-up upbouw (helemaal zelf gemaakt) visablok met 4x4! alleen weet ik dat nog niet zeker.
Eerst maar eens met m'n pa overleggen, die heeft meestal een nuchtere kijk op dit soort dingen (maar is gelukkig ook wel een beetje gek op dit soort dingen!)
ik ga nu eerst alles mar eens uitwerken op papier! (dat wordt weer een par nachten met wat minder slaap, en lekker dromen over 4x4......)
greetz Rusty
Eerst maar eens met m'n pa overleggen, die heeft meestal een nuchtere kijk op dit soort dingen (maar is gelukkig ook wel een beetje gek op dit soort dingen!)
ik ga nu eerst alles mar eens uitwerken op papier! (dat wordt weer een par nachten met wat minder slaap, en lekker dromen over 4x4......)
greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
kijk eens op: www.2cvplus.nl
Leuk idee!
wel veel werk: oa je koets weer ombouwen en een aandrijfastunnel erin bouwen.
Gelukkig heb je de bak nog niet gemaakt, maar die komt dan hoger te staan.
waarom als je toch bezig bent maakt je er geen actief meesturende achteras in? je hebt toch de vooras (liefst van een ACA) nodig voor de aandrijving......
met een vertraging ertussen, zodat die niet net zover instuurt als de vooras krijg je wel een leuke kleine draaicirkel
ik zou idd ook gaan voor een aanpassing met constante aandrijving of je moet een goede tussenbak vinden die je passend kan maken. De 4x4 mehari bakken schijnen nogal gevoelig voor ruw schakelwerk te zijn en daarom zijn er niet veel goede meer over.
wel veel werk: oa je koets weer ombouwen en een aandrijfastunnel erin bouwen.
Gelukkig heb je de bak nog niet gemaakt, maar die komt dan hoger te staan.
waarom als je toch bezig bent maakt je er geen actief meesturende achteras in? je hebt toch de vooras (liefst van een ACA) nodig voor de aandrijving......
met een vertraging ertussen, zodat die niet net zover instuurt als de vooras krijg je wel een leuke kleine draaicirkel
ik zou idd ook gaan voor een aanpassing met constante aandrijving of je moet een goede tussenbak vinden die je passend kan maken. De 4x4 mehari bakken schijnen nogal gevoelig voor ruw schakelwerk te zijn en daarom zijn er niet veel goede meer over.
Ami 8 break
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
je kunt aan de achterkant op de primaire as van de voorste bak een verlenging maken met een flexibele (rubberen) koppeling, dan de as naar achteren en voor de 2e bak weer een flex koppeleing , dan de 2e bak gewoon voorkant voor, en de as aansluiten op de priseas.
4x4 in en uitschakelen door de 3e versnelling in en uit te schakelen in de 2e bak (daarmee koppel je de pimaire as) de versnellingen (vertragingen) worden geregeld door de eerste bak
kort gezegd komt het dus hierop neer, zo doet louis barbour het en ook 2cvplus is op die manier aan het knutselen, lijkt me dus wel een OK manier.
wat betreft de aandrijving op de achterwielen: ik dacht gewoon een achteras te nemen en dan zelf blokken te frezen die op de as geschroefd worden en waar de aandrijfas doorheen kan
http://www.2cv4x4.com/images/DSCN0658.jpg
gelukkig heb ik de beschikking over een freesbank met kotterkop, kan dus best wel zuivere gaten maken (0.01 mm is geen probleem)
het geheel wijkt wel wat af van de mehari 4x4, ben benieuwd of dit door de keuring te krijgen is. zal eens bellen naar 2cvplus die kan me vast wel meer vertellen.
greetz Rusty
4x4 in en uitschakelen door de 3e versnelling in en uit te schakelen in de 2e bak (daarmee koppel je de pimaire as) de versnellingen (vertragingen) worden geregeld door de eerste bak
kort gezegd komt het dus hierop neer, zo doet louis barbour het en ook 2cvplus is op die manier aan het knutselen, lijkt me dus wel een OK manier.
wat betreft de aandrijving op de achterwielen: ik dacht gewoon een achteras te nemen en dan zelf blokken te frezen die op de as geschroefd worden en waar de aandrijfas doorheen kan
http://www.2cv4x4.com/images/DSCN0658.jpg
gelukkig heb ik de beschikking over een freesbank met kotterkop, kan dus best wel zuivere gaten maken (0.01 mm is geen probleem)
het geheel wijkt wel wat af van de mehari 4x4, ben benieuwd of dit door de keuring te krijgen is. zal eens bellen naar 2cvplus die kan me vast wel meer vertellen.
greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
kijk voor een beschrijving van een 4x4 systeem en de bijbehorende sperdiff eens op
http://peno.chez-alice.fr/Preparer%20sa%202%20CV.htm
het is allemaal in het frans, maar een tekening is zonder vertaling ook wel te begrijpen.
het is ook best een hoop werk, maar voor iemand met een draai en freesbank eigenlijk niet zo'n probleem. kwestie van stug doorbouwen.
je moet je alleen afvragen wanneer je de 4x4 optie wil gaan gebruiken, in serieus terrein rijdt je gegarandeerd schade met je mooie pickupje, en op de weg kun je de 4x4 optie niet gebruiken.
dan is het rendement van al dat werk wel een beetje mager.
groet,
hubert
http://peno.chez-alice.fr/Preparer%20sa%202%20CV.htm
het is allemaal in het frans, maar een tekening is zonder vertaling ook wel te begrijpen.
het is ook best een hoop werk, maar voor iemand met een draai en freesbank eigenlijk niet zo'n probleem. kwestie van stug doorbouwen.
je moet je alleen afvragen wanneer je de 4x4 optie wil gaan gebruiken, in serieus terrein rijdt je gegarandeerd schade met je mooie pickupje, en op de weg kun je de 4x4 optie niet gebruiken.
dan is het rendement van al dat werk wel een beetje mager.
groet,
hubert
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
mooie site, zal hem vanavond eens helemaal doorspitten (en m'n frans een beetje ophalen)
ben ook niet van plan om er een sper op te maken, het gaat me meer om het unieke en het bouwen. lijkt me wel een leuke aanvulling op m'n project!
wat betreft de keuring: dat ga ik iig goed uitzoeken, eerst maar eens informeren bij de mensen die er al ervaring mee hebben. en ook bij het RDW maar even navraag doen. En er zijn mehari's geweest met 4 WD met een motor, dus wat dat betreft moet 't kunnen, de vraag is alleen in hoeverre moet de nagemaakte constructie overeen komen met de al bestaande mehari's?
greetz Rusty
ben ook niet van plan om er een sper op te maken, het gaat me meer om het unieke en het bouwen. lijkt me wel een leuke aanvulling op m'n project!
wat betreft de keuring: dat ga ik iig goed uitzoeken, eerst maar eens informeren bij de mensen die er al ervaring mee hebben. en ook bij het RDW maar even navraag doen. En er zijn mehari's geweest met 4 WD met een motor, dus wat dat betreft moet 't kunnen, de vraag is alleen in hoeverre moet de nagemaakte constructie overeen komen met de al bestaande mehari's?
greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
typ bij google ook eens Voisin 4x4 in.. die kerel maakt ook 4x4 eenden met zo´n mehari versnellingsbak
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
als die versnellingsbak enzo nog wat is, is dit niet duur!Tom Duckpower schreef:dr staat er nu 1 op de markt voor 1000 ballen..
http://www.2cv.nl/markt/advertenties/7113.php
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/