Hoe herken ik een dyane bak?

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Princejoao
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 24 feb, 2006 00:35
Locatie: Bloemendaal

Hoe herken ik een dyane bak?

Bericht door Princejoao » do 9 mar, 2006 02:40

Hallow,
Ik heb een paar bakjes liggen en zoek de dyanebak die erbij zitten moet.
Hoe haal je 2cv/ami/dyane bakjes uit elkaar?

En is er ook een manier om te testen of ze goed of slecht werken??

Groeten van Princejoao
Look! It's the old man from scene 24!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 9 mar, 2006 08:04

www.cats-citroen.net daar staat DE manier

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Re: Hoe herken ik een dyane bak?

Bericht door Evan » do 9 mar, 2006 09:31

Princejoao schreef: En is er ook een manier om te testen of ze goed of slecht werken??
inbouwen en ermee gaan rijden, de hoeveelheid "ijzervijlsel" op de carterplug kan een indicatie zijn, maar niet meer dan dat,...
Ami 8 break

Princejoao
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 24 feb, 2006 00:35
Locatie: Bloemendaal

HOIHOIHOI

Bericht door Princejoao » do 9 mar, 2006 17:33

Dank u wel, nu moet het lukken.

Heeft iemand nog een bakje nodig? IK HEEFT ER ZAT!
Look! It's the old man from scene 24!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 9 mar, 2006 17:41

Als je het deksel van de bak haalt (denk aan het veertje), kan je in ieder geval
2 van de synchromesh veren zien en de mate van slijtage van die dingen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Re: HOIHOIHOI

Bericht door flusc » vr 10 mar, 2006 11:40

Princejoao schreef:Dank u wel, nu moet het lukken.

Heeft iemand nog een bakje nodig? IK HEEFT ER ZAT!
ik kan wel een dyane bak gebruiken ... :? :lol:
maar een 2cv6 bak is altijd welkom
vroem vroem

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Re: HOIHOIHOI

Bericht door Evan » vr 10 mar, 2006 11:44

Princejoao schreef:Dank u wel, nu moet het lukken.

Heeft iemand nog een bakje nodig? IK HEEFT ER ZAT!
mocht je gaan visa rijden in je eend, wil je denk ik ook wel een voorraadje hebben, dan kan je tenminste snel wisselen mocht er 1 inelkaar draaien ;)
Ami 8 break

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » zo 12 mar, 2006 12:16

een veel simpelere methode is de boormachine aan de priseas te zetten.
Zet de bak in zijn vrij en schakel de boormachine in met lager toeren, schakel het toerental langzaam op en luister naar de bak. Zorg wel dat er liefst verse olie in de bak zit!
Bij de schakelmommenten moet je de boor even uitzetten. zo werk je alle versnellingen af. Als het goed is hoor je geen geratel en kun je de bak inbouwen / gebruiken.

Princejoao
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 24 feb, 2006 00:35
Locatie: Bloemendaal

Helooo

Bericht door Princejoao » do 23 mar, 2006 21:37

Beste mensen!

Ik heb het anders gedaan. Ik heb de bakken ingeleverd bij een versnellingsbakrevisiebedrijf en krijg een 2cv6 bak met schijven en Dyane c/p terug. Volgens Cats citroen net is dat de beste configuratie voor een AK met een Visamotor.
Groeten van de joao
Look! It's the old man from scene 24!

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 23 mar, 2006 21:45

Heb je een AK of AKS?

AKS heeft een "hoog" laadruimtedak en een AK een lage......

ik vermoed dat jij een AK400 met "hoog" dak hebt? Zo ja, dan moet je voor de gein eens dezelfde setup voor een AKS uitrekenen en dan komt ie niet zo mooi uit....
Ami 8 break

Princejoao
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 24 feb, 2006 00:35
Locatie: Bloemendaal

AKS

Bericht door Princejoao » do 23 mar, 2006 21:51

Ja het is een AKS maar zal je daar veel van merken?
Look! It's the old man from scene 24!

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 23 mar, 2006 21:55

Reken nou maar even uit,
Ik bedoel: als je eerst er geloof aan hechtte, dan heeft het nu ook wel zin om dat te doen?

Verder voordat we verder gaan kijken, welk type visablok heb je eigenlijk?
Voor een 630 is het bij een AKS wel de ideale bak, maar voor een 644 of 665 is die bak te lang

t heeft te maken met je luchtweerstand, die is bij een hoger dak wel iets groter dan bij een lager dak. En een Eend heeft al niet zo'n beste C-waarde
Ami 8 break

Princejoao
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 24 feb, 2006 00:35
Locatie: Bloemendaal

Bericht door Princejoao » do 23 mar, 2006 22:18

Heb ik gedaan de berekening kwam 7 km/h leger uit. Dat is niet zo een probleem denk ik... maar het is wel een 644 motor. Past die er dan niet in?
Look! It's the old man from scene 24!

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 23 mar, 2006 22:30

T vervelende is dat als je een langere bak hebt dan ideaal, dat je t lastiger hebt om op snelheid te komen. In hoeverre die 7 procent uitmaakt weet ik niet, ik heb er geen ervaring mee. Maar als je het toch aanpakt doe het dan goed ;)

Ik heb even voor je zitten kijken, t mooiste komt je op een Dyane bak die gebouwd is tussen 10-1968 en 2-1970. Die heeft de ideale verhouding. Zijn echter moeilijk te vinden. Maar je kunt altijd aan die man vragen of hij je daar aan kan helpen?

de 630 maakt minder toeren bij hetzelfde koppel dan een 644 en dan is een langere bak wel fijn om op de zelfde snelheid te komen. Dat is de reden dat een bak zoals jij die in eerste instantie wil wel fijn is bij een 630 in jouw auto en minder geschikt is voor een 644 blok.

evt heb in binnenkort nog een 630/644 hybride blok met ongeveer 40 á 42 pk's. Daarmee zou zo'n bakje het wel goed doen denk ik :)
Laatst gewijzigd door Evan op do 23 mar, 2006 22:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Ami 8 break

Princejoao
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 24 feb, 2006 00:35
Locatie: Bloemendaal

Ok

Bericht door Princejoao » do 23 mar, 2006 22:33

Zo dank je wel voor het advies ik ga gelijk even navraag doen, maatr denk dat het al wat ,laat is. Dat hybride blok lijkt me wel wat wat zou je daar voor willen hebben? kijk wel uit want dit hoort nmatuurlijk eigenlijk onder verkoop.

Groeten van Joao
Look! It's the old man from scene 24!

Plaats reactie