Krukas keerring
Krukas keerring
Hallo, ben nieuw hier... Misschien kan iemand mij helpen bij dit probleempje:
Ik had een olielek aan de keerring van de krukas, kant van het vliegwiel. Motor uitgehaald, oude keerring verwijderd, nieuwe ligt intussen klaar... maar nu weet ik niet meer of die keerring helemaal naar binnen moet worden geduwd tot hij niet meer verder kan, of moet hij niet zo ver, bv. met de achterkant ervan in één vlak met het blok?
Haynes vertelt wel een en ander over de montage van de voorste keerring, maar over de achterste heb je er het raden naar.
Bedankt!
Ik had een olielek aan de keerring van de krukas, kant van het vliegwiel. Motor uitgehaald, oude keerring verwijderd, nieuwe ligt intussen klaar... maar nu weet ik niet meer of die keerring helemaal naar binnen moet worden geduwd tot hij niet meer verder kan, of moet hij niet zo ver, bv. met de achterkant ervan in één vlak met het blok?
Haynes vertelt wel een en ander over de montage van de voorste keerring, maar over de achterste heb je er het raden naar.
Bedankt!
Allemaal bedankt voor het advies, inderdaad een héél klein stukje naar binnen blijkt de enige goede manier te zijn.
Zo gezegd, zo gedaan. De nieuwe keerring op deze manier en met de nodige zorg geplaatst, motor opnieuw ingebouwd, ritje van 20 km gemaakt. Onmiddellijk daarna was geen lekkage meer te zien.
Helaas, de volgende ochtend... jawel hoor, weer olie op de vloer. Tja, wat doe je dan (behalve sakkeren)?
Motor opnieuw uitgebouwd, waarbij bleek dat het olieverlies opnieuw tussen de krukas en de keerring was gesitueerd.
Iemand enig idee?
Zo gezegd, zo gedaan. De nieuwe keerring op deze manier en met de nodige zorg geplaatst, motor opnieuw ingebouwd, ritje van 20 km gemaakt. Onmiddellijk daarna was geen lekkage meer te zien.
Helaas, de volgende ochtend... jawel hoor, weer olie op de vloer. Tja, wat doe je dan (behalve sakkeren)?
Motor opnieuw uitgebouwd, waarbij bleek dat het olieverlies opnieuw tussen de krukas en de keerring was gesitueerd.
Iemand enig idee?
Keerring uitgehaald m.b.v. 2 schroefjes.
Geen beschadigingen van het loopvlak (op het oog, tenminste).
Maar... de keerring had ik geplaatst volgens de aanwijzingen van Haynes Workshop Manual, p. 30 ("The seal is always fitted with the maker's name and ref. no. facing away from the engine"). In "2cv-Expert" van juli 2004 zeggen ze in een artikel over het vervangen van de keerringen trouwens net hetzelfde ("côté plat sur l'extérieur").
En tenslotte kreeg ik ook in een Citroën garage hetzelfde advies te horen.
Geen beschadigingen van het loopvlak (op het oog, tenminste).
Maar... de keerring had ik geplaatst volgens de aanwijzingen van Haynes Workshop Manual, p. 30 ("The seal is always fitted with the maker's name and ref. no. facing away from the engine"). In "2cv-Expert" van juli 2004 zeggen ze in een artikel over het vervangen van de keerringen trouwens net hetzelfde ("côté plat sur l'extérieur").
En tenslotte kreeg ik ook in een Citroën garage hetzelfde advies te horen.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
De lettertjes moeten wel degelijk naar binnen. Dit staat zo ook vermeld in het werkpplaatshandboek. Even wat hersengymnastiek.
In het blok heerst als het goed is een onderdruk. (anders vulpijp vervangen)
Als je de keerring met de lettertjes naar binnen plaatst zal deze onderdruk de lip die moet afsluiten op de as, strakker op de as trekken. Zit deze met de lettertjes naar buiten dan zal de onderdruk de lip juist van de as aftrekken.
Gevolg lekkage.
In het blok heerst als het goed is een onderdruk. (anders vulpijp vervangen)
Als je de keerring met de lettertjes naar binnen plaatst zal deze onderdruk de lip die moet afsluiten op de as, strakker op de as trekken. Zit deze met de lettertjes naar buiten dan zal de onderdruk de lip juist van de as aftrekken.
Gevolg lekkage.