Krukas keerring

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Bericht door Bob » ma 17 apr, 2006 21:35

catscit schreef:of versleten zuigerveren of rotte olievulpijp.
Is er een manier om te weten te komen of het om het ene, of om het andere gaat?

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 17 apr, 2006 22:18

zuigerveren: compressie meten
vulpijp: carteronderdruk meten met een U buis.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » di 18 apr, 2006 09:37

catscit schreef:misschien verkeerde vertaling uit het frans?
Wel knap dat ze het zo in het werkplaatshandboek hebben staan maar er origineel geen keering op deze manier gemonteerd is.

ALs ie blijft lekken heb je carter overdruk, meet die eens na, of je hebt speling op het achterste krukas lager.
Haha, dat ken ik!!

Wij hadden een werkplaatsboeken (Renault Saviem) en daar stond de koppeling verkeerd om getekend, waardoor wij echt een week (full time) hebben zitten klooien en de problemen ergens anders zochten. Was ook de eerste keer dat we met zo'n bakbeest aan het sleutelen waren.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » di 18 apr, 2006 09:46

Ik weet nog een betere, in het werplaatshandboek van de traction 15/6 staat een tandwiel van de versnellingsbak verkeerd om getekend.
Da's pas vervelend.
Ik heb de werkplaatshandboeken van de ami 8, eerste editie. Die is echt lachen, stikt van de fouten.
Het onderdelenboek van de super is ook lachen, daar staat in dat de startmotor op de versnellingsbak zit alla eend, terwijl ie in het echt toch echt onder het inlaat spruitstuk verborgen zit, zelfs bij de aller eersten!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » di 18 apr, 2006 09:55

catscit schreef:Ik weet nog een betere, in het werplaatshandboek van de traction 15/6 staat een tandwiel van de versnellingsbak verkeerd om getekend.
Da's pas vervelend.
Ik heb de werkplaatshandboeken van de ami 8, eerste editie. Die is echt lachen, stikt van de fouten.
Het onderdelenboek van de super is ook lachen, daar staat in dat de startmotor op de versnellingsbak zit alla eend, terwijl ie in het echt toch echt onder het inlaat spruitstuk verborgen zit, zelfs bij de aller eersten!
Mmm... erg handig is dat niet!

Ik heb zelf niet zoveel werkplaatshandboeken (helaas). Had een mooie van de GSA maar daar heeft de kat over heen gepiest. Als je wat op wilt zoeken moet dat dus in rap tempo, anders verga je van de stank :?

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » di 18 apr, 2006 10:19

Zeg jacob, hoe verwacht je de dikkere veerpotten onder je nieuwe platte bodemplaten te krijgen?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » di 18 apr, 2006 10:25

catscit schreef:Zeg jacob, hoe verwacht je de dikkere veerpotten onder je nieuwe platte bodemplaten te krijgen?
Dat is al gefixed!

Ik heb stukken uit mijn bodenplaten geslepen en plaat gebogen en deze er weer netjes in gelast.

Www.ccars.nl moet eens voorzien worden van nieuwe foto's.

Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Bericht door Bob » di 18 apr, 2006 21:31

Bob schreef:...Inmiddels heb ik de motor even laten draaien zonder peilstok, en gemerkt dat uit het buisje een pulserende luchtstroom naar buiten blaast. Is dat de overdruk waarover je het hebt? Ergens anders heb ik iets gelezen over een soort manometer (plastic slang in u-vorm op een plankje). Als ik die test zou uitvoeren, zou het water zeker weggedrukt worden i.p.v. naar de motor toegezogen.
Ik heb die test toch maar eens gedaan, en daarbij tot mijn verwondering vastgesteld dat de onderdruk in mijn carter toch normaal lijkt te zijn: het waterniveau werd bij draaiende motor zo'n 10 cm naar de motor toe gezogen.

Moet ik nu concluderen dat er iets aan (het lager van) de krukas scheelt?

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » di 18 apr, 2006 21:41

Bob schreef:
Bob schreef:...Inmiddels heb ik de motor even laten draaien zonder peilstok, en gemerkt dat uit het buisje een pulserende luchtstroom naar buiten blaast. Is dat de overdruk waarover je het hebt? Ergens anders heb ik iets gelezen over een soort manometer (plastic slang in u-vorm op een plankje). Als ik die test zou uitvoeren, zou het water zeker weggedrukt worden i.p.v. naar de motor toegezogen.
Ik heb die test toch maar eens gedaan, en daarbij tot mijn verwondering vastgesteld dat de onderdruk in mijn carter toch normaal lijkt te zijn: het waterniveau werd bij draaiende motor zo'n 10 cm naar de motor toe gezogen.

Moet ik nu concluderen dat er iets aan (het lager van) de krukas scheelt?
Water.... water hoort toch in de sloot?

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » wo 19 apr, 2006 06:25

inderdaad, iets is er goed fout als de carteronderdruk goed is maar de keering blijft lekken.
Weet je zeker dat het de keering is en niet bijv het oliepomphuis er vlak onder?
Kun je de krukas ver naar voren en achteren bewegen als je aan het vliegwiel trekt?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Bericht door Bob » wo 19 apr, 2006 21:58

De motor zit op dit moment nog in de auto, aan het vliegwiel trekken lukt nu niet en ik heb het eerder nooit geprobeerd.

Dit was nu al mijn derde poging om het lek te herstellen. Bij de vorige twee is na uitbouwen van de motor telkens met 100% zekerheid gebleken dat de olie tussen de krukas en de keerring naar buiten kwam. De laatste keer heb ik het uiteinde van de krukas (waar de keerring op aansluit) goed nagekeken op evt. krassen, maar niets gevonden.

Is zo'n krukas(lager?) nog te herstellen? Aangezien krukas, lagers en drijfstangen één geheel vormen, waarschijnlijk niet?

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » za 22 apr, 2006 16:02

Weet je zeker dat de olie tussen krukas en keering doorkomt, en niet tussen carter en keerring.
Voor revisie-doeleinden bestaat er ook een overmaat keerring (Buitendiameter paar tiende mm groter) dit is alleen van toepassing ooit het gat opgeschoond is. Je kunt dit ook merken met de keerring plaatsen. Als je hem er met de hand in kunt zetten zit hij te los. Je moet hem met een hamer (en bus) op zijn plaats tikken.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Bericht door Bob » za 22 apr, 2006 22:00

AK350 schreef:Weet je zeker dat de olie tussen krukas en keering doorkomt, en niet tussen carter en keerring.
Voor revisie-doeleinden bestaat er ook een overmaat keerring (Buitendiameter paar tiende mm groter) dit is alleen van toepassing ooit het gat opgeschoond is. Je kunt dit ook merken met de keerring plaatsen. Als je hem er met de hand in kunt zetten zit hij te los. Je moet hem met een hamer (en bus) op zijn plaats tikken.
Bedankt voor de uitstekende tip... ik wou maar dat het daaraan lag. Maar nee, de drie keerringen die ik tot hiertoe heb geplaatst, zijn allemaal met hamer en bus op hun plaats getikt. Tussen carter en keerring sloten ze perfect af. Dat weet ik heel zeker doordat ik de vorige keren zodra na een testrit van een paar km bleek dat de reparatie mislukt was, de motor onmiddellijk weer uitgebouwd heb. Zo kon ik duidelijk zien dat het lek gesitueerd is tussen keerring en krukas, en nergens anders.

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » zo 23 apr, 2006 10:39

Kijk .. dat is nog eens een oplossing! En bob heb je het al geprobeerd?

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Bob
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
Locatie: Waasmunster

Bericht door Bob » zo 23 apr, 2006 12:19

Frank Deusjevoo schreef:Kijk .. dat is nog eens een oplossing! En bob heb je het al geprobeerd? Frank
Nee, die mogelijke oorzaak heb ik kunnen uitsluiten (zie mijn bericht van Za 22 Apr, 2006 22:00).

Plaats reactie