Nieuwe chassis-bodemplaat...

Stel hier je vragen over lassen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maurits
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 17 aug, 2003 15:20
Locatie: Doorn

Nieuwe chassis-bodemplaat...

Bericht door Maurits » zo 17 aug, 2003 15:36

Hallo,

Ik heb momenteel een eendje op het oog, hartsikke tof ding. Op de chassis plaat na dan.
Voor de duidelijkheid: ik bedoek de plaat tussen de chassisbalken in, waar je vanonder tegenaan kijkt.

Deze moet vervangen worden. Volgens de verkoper is dit niet moeilijk en zijn hier standaard stukken voor te kopen. Klopt dit, of kun je er ook een willekeurig stuk metaal voor gebruiken?

Zijn voor de inwendige dwarstroken ook standaard delen te krijgen?Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » zo 17 aug, 2003 18:43

Zover ik weet (dat zegt dus ook niet alles) kan je die stukken niet apart krijgen. Maar daar kan je toch gewoon een standaard stuk plaat in lassen ?

Maar als die plaat al zo verrot is, dan zou ik de rest van het chassis ook niet meer vertrouwen.

Een chassis rot van binnenuit. ALs hij van buiten al zo rot is, dan is het binnenin meestal nog veel erger

Marcel

Pieter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht

Bericht door Pieter » zo 17 aug, 2003 20:51

Klinkt inderdaad heel erg alsof ie vanbinnen erg rot is. Nou is het volgende niet een-twee-drie gedaan, maar je zou er van schikken als je het zou doen. Als je de koets van het chassis scheidt, zal je merken dat de voetenbak van onderen compleet doorgerot is. (dit is de eerste stap van het verrottingsproces.... een goede voetenbak is de beste bescherming voor je chassis). Hierna is de bovenste plaat van het chassis gaan rotten, vervolgens loopt er steeds meer vocht tussen de platen van het chassis, en uiteindelijk gaat de onderste plaat door, meestal ongeveer 50 cm van de voorkant en in het midden. Je balken (inwendig) zijn dan meestal ook al ver verrot.

Nou zou je zeggen dat een eend met verrot chassis waardeloos is, maar tegenwoordig zou ik eerder een eend kopen met een verrot chassis dan met een verrotte koets. Is veel makkelijker te vervangen, en goedkoper.
Dus als het eendje niet al te duur is en je hebt geld voor een nieuw chassis, en de koets is perfect, doen dan.

Mocht je het chassis echt nog op gaan knappen, regel dan gewoon plaatstaal, voorgemaakte stukken zijn niet te koop. Plaatstaal goed ontvetten, in de loodmenie zetten (owatrol RLS) en vastzetten. Holle ruimtes inspuiten met owatrol.

Binnenste balken zou je zelf kunnen zetten uit plaat. Moet niet moeilijk zijn

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 17 aug, 2003 23:04

Pieter schreef:(dit is de eerste stap van het verrottingsproces.... een goede voetenbak is de beste bescherming voor je chassis).
Ik ga mijn 2cv dus binnekort opknappen. Nieuw chassis en bijna complete bodem in de koets.

Hoe kan ik het stuk bij de voetenbak het beste beschermen tegen roest???
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Maurits
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 17 aug, 2003 15:20
Locatie: Doorn

Bericht door Maurits » di 19 aug, 2003 12:54

Marcel en Pieter bedankt voor reactie!!

Ik zal de keuze opknappen/ vervangen laten afhangen van hetgeen ik zie wanneer de oude plaat eraf wordt geslepen...dat wordt spannend!

Pieter: de koets is inderdaad nog super gaaf, motorisch perfect, interieur echt netjes (voor een eend...) :lol:

A.s. zaterdag gaat hij de brug op, de afloop zal ik laten weten.

(Natuurlijk kunnen we ook toyota gaan rijden, maar dit is toch veel leuker!)

GRTN,
Maurits

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » di 19 aug, 2003 17:16

Maurits schreef: A.s. zaterdag gaat hij de brug op, de afloop zal ik laten weten.
Maurits
Kijk ook of de lasnaden onder de twee van voor naar achter lopende balken van je chassis nog netjes aansluiten of dat deze door roest uit elkaar worden gedrukt!
Bijvoorbeeld vlak achter je voorwielen en vlak voor de achterwielen (daar waar de armen van het chassis net iets naar boven knikken). Hiervoor hoeft je eend niet perse de brug op. Duik er gewoon naast bij de voorwielen en ga achter je eend door de knieen.
Zie je hier deze roest? Dat is een slecht teken. Ik zou dan een nieuw chassis (ongeveer 800 euro) nemen als je wilt knutselen (en ding dan ook maar gelijk wat van de prijs af want je hebt er een hoop werk aan en dat weet de verkoper ook drommels goed) of anders gewoon doorzoeken tot je wel een goede eend vindt.

Ik ben wel benieuwd waar de eend te koop is en wat deze moet kosten (maak je geen zorgen, ik ga hem niet voor je wegkapen, ik ben al heel gelukkig met de mijne!)
Succes!

Hanzzl, Utrecht

2cv6 club, botergeel

Jo Beucken
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: do 3 jan, 2008 00:04
Locatie: Maasmechelen

Bericht door Jo Beucken » do 3 jan, 2008 00:49

Punky schreef:
Pieter schreef:(dit is de eerste stap van het verrottingsproces.... een goede voetenbak is de beste bescherming voor je chassis).
Ik ga mijn 2cv dus binnekort opknappen. Nieuw chassis en bijna complete bodem in de koets.

Hoe kan ik het stuk bij de voetenbak het beste beschermen tegen roest???
Voetenbak compleet blank maken en in de Epoxi primer spuiten. Vooral de naden goed inspuiten met b.v. hogedrukbeker spuitpistool. Aan de binnenzijde zie je onderaan links en rechts twee kleine gaatjes, via deze gaatjes kun je ook Epoxi inspuiten. Na het lakken de holle ruimte onderaan met Mike Sanders wax inspuiten. op deze wijze ben je voor altijd van de roest verlost. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het een gezonde voetenbak betreft. Een door roest aangetaste voetenbak kun je beter vervangen door een nieuwe.
Groetjes Jo Beucken

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » do 3 jan, 2008 10:04

nieuwe platen voor het chassis heb ik nog nooit gezien.
kun je zelf ook makkelijk zelf maken.
zie maar op mijn site.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

gregory meijer
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 30 jun, 2008 02:55
Locatie: almere

Bericht door gregory meijer » ma 30 jun, 2008 03:09

Hallo,
Wij hebben al heel lang een eend maar er is al lang niet meer mee gereden. nu gaan we hem opknappen en door het lange stilstaan zijn er scheurtjes in het dak ontstaan en was de voorband leeg gelopen waardoor er regenwater naar binnen is gekomen. dit heeft als gevolg dat nu de voetenbak aan bijdekanten vervangen moet worden . weet een van jullie misschien een adres in de omgeving van amsterdam of almere? en wat ongeveer de kosten zijn als ik ze erin laat maken als ik zelf de oude er wel uithaal ?

met vriendelijke groet,

gregory meijer

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » ma 30 jun, 2008 09:53

zie je mailbox
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

hvb-013
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 18:23
Locatie: Tilburg

Bericht door hvb-013 » ma 30 jun, 2008 10:33

Knikken die platen ook niet heel snel door? Tenminste, dat heb ik eens een keer gehoord.

** oeps, even m'n avatar verkleinen **

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » do 7 aug, 2008 18:05

ja chassis wil nog wel eens knikken maar dan is ie rot of te snel over een drempel.
je kan je koets er erg mee beschadigen
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Plaats reactie