heeft iemand wel eens gehoord van een trafficlutch ?

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
tabbert

heeft iemand wel eens gehoord van een trafficlutch ?

Bericht door tabbert » ma 22 sep, 2003 21:33

Ik ben op zoek naar een trafficlutch. Een soort van centrifugaalkoppeling voor in de eend. Wellicht dat ze nog gewoon te koop zijn, maar ik kon er zo snel even niets over vinden.
Lijkt me errug gaaf met al het nederlandse filerijden.
Dus. weet iemand waar die dingen te koop zijn en wat er de voor/nadelen van zijn ?

Wout

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » ma 22 sep, 2003 23:18

Deze werden vroeguhrr op de eend geleverd volgens mij is dit een van de lastigere onderdelen .
Succes
Wat brengt morgen.???

Robert
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: di 29 apr, 2003 00:24
Locatie: Delft

Bericht door Robert » ma 22 sep, 2003 23:19

Deze bestaan volgens mij wel. Kijk eens in je Haynes. Daar las ik het laatst nog.

Merk Valeo maakt nog wel centrifugaal koppelingen. Een van de twee is een centrifugaal koppeling. Succes ermee.

tabbert

Bericht door tabbert » di 23 sep, 2003 19:59

Ik zal eens gaan kijken bij Valeo. Ik had het idee trouwens uit de Haynes ! Ik vind het alleen zo gek dat er zo weinig over te vinden is op internet. Waren het dan echt van die ondingen ?

Wout

matralx

centrifugaalkoppelijng

Bericht door matralx » zo 28 sep, 2003 00:41

hoi
deze zijn ook bij de dyane 4 gebruikt met een speciaal vliegwiel heb er nog eentje liggen

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 28 sep, 2003 21:24

Ik heb bij de Elfstedentocht een diafragmakoppeling (compleet met drukgroep en pleepapier volgens de loterij-leider :lol: ) gewonnen. Maar wat is dat nou ? Een gewone koppeling ? Of is het 'meer' (of 'minder') dan een gewone koppeling ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » di 30 sep, 2003 16:52

een gewone koppeling dus ,
succes dat is een leuk klusje :D
Wat brengt morgen.???

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 30 sep, 2003 21:06

Trouwens, wanneer moet m'n koppeling vervangen worden ? Volgens m'n pa als die constant slipt, maar mijn Eend trilt nu bij het wegrijden. Is dat al voldoende om mijn koppeling te verwisselen ?
Afblijven.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 30 sep, 2003 21:44

gewoon vevangen je hebt hem gratis toch??? bij mij trok hij ook schokkerig op Martien had mijn bak vervangen en ook gelijk een nieuwe koppeling erin reed weer geweldig schokkerige was weg. ik zou de oude voor je hem er af haald ff glad laten slippen kan je altijd nog gebruiken als het nog wat is.

Pieter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht

Bericht door Pieter » wo 1 okt, 2003 12:36

Koppeling vervangen is zo moeilijk nog niet, ik heb het ooit gedaan (eerste reparatie ooit aan een auto!) met behulp van een vraagbaak. Het koste mij 2 1/2 dag, waarvan een dag gereedschap zoeken/maken, maar het was de moeite waard. Is niet zo moeilijk:

schermen en motorkap verwijderen
koplampsteun (en bumper) verwijderen
alles wat aan de motor zit losmaken: benzineleiding (boutje M7 erin tegen lekken), uilaten na de veerpotten, eerste demper weghalen, luchtfilter weghalen. motorsteunen (2 voorste) loshalen, vier bouten losmaken waarmee motor aan versnellingsbak vastzit. Motor uittrekken, koppeling vervangen en achterstevoren weer vastzetten.
Tegenwoordig kan ik het (denk ik) in een halve dag.
Eend goed, al goed.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » wo 1 okt, 2003 13:14

de versnellingsbak ook ff ondersteunen met een krikje.

De voorste demper kan gewoon blijven hangen hoor. Gewoon bij de kachelpotten loshalen.

En, als je dan toch alles los hebt, ook de keerringen, druklager, vork en alles kontroleren wat daar zit.

Robert
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: di 29 apr, 2003 00:24
Locatie: Delft

koppeling

Bericht door Robert » do 2 okt, 2003 16:42

Nog een tip: Zorg dat je de koppeling wel centreert anders krijg je je blok niet meer aan je versnellingsbak. Ging bij mij de eerste keer mis. Als je een oude versnellingsbak hebt kun je de as daaruit gebruiken om te centreren.

Waarschijnlijk wisten jullie dit al lang.

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » do 2 okt, 2003 17:09

Yep en als je ooit een valeo setje gekocht hebt krijg je er een prachtig plastic centreer stukje bij en dat scheelt idd een heleboel werk..
Wat brengt morgen.???

Robert
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: di 29 apr, 2003 00:24
Locatie: Delft

Bericht door Robert » di 7 okt, 2003 10:37

Ik heb gewoon bij m'n 2cv garage zo'n centreertool geleend. Je kan er ook eentje kopen, kost 3 eurie. De maten weet ik niet, maar je kan wel gewoon je as van je bak opmeten. Zover ik weet heb je twee maten nodig. Maar dit lijkt me toch niet zo'n probleem?

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » di 7 okt, 2003 20:48

de laatste keer dat ik het gedaan heb, heb ik het gewoon op 't oog gedaan omdat ik da ding kwijt was..

Gesloten