Motorkap vervoeren in 2cv ?

Alles in, over, rond en op de koets.
Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Motorkap vervoeren in 2cv ?

Bericht door Robbert. » zo 22 apr, 2007 20:52

Binnenkort moet ik achter een nieuwe motorkap aan, omdat de roestduivel inmiddels flink heeft toegeslagen. Het scharnier zelf heb ik inmiddels gekocht (gegalvaniseerd), de huidige kan nog wel even mee. De scharnieraanhechting op de motorkap is echter zodanig geroest, dat deze voor de helft van de lengte niet meer vast zit aan de motorkap, zodat ik deze aan een kant van de auto op kan tillen.

Als ik een nieuwe kap op de kop kan tikken, dan wil ik deze het liefst meenemen in de eend (liever nog meteen erop zetten maar is bij de verkoper weer zon gedoe met kentekenplaat omwisselen en evt. grille), maar is dit uberhaupt mogelijk? past hij ergens op de achterbank of in de kofferbak?
Naar mijn idee zou het moeten kunnen, maar misschien zijn er hier op het forum ervaringsdeskundigen die mij misschien ook tips kunnen geven hoe ik hem precies moet vervoeren; het lijkt mij nogal een kwetsbaar onderdeel, zo ervaar ik de kap in ieder geval als hij open staat en er een beetje wind staat.

p.s.: ik ben benieuwd hoe jullie scharnier eruit ziet. Zo af en toe neem ik een kijkje bij eenden die ik spot en dan zie ik soms een rubberstripje/kit. Misschien wil iemand een paar foto's plaatsen? Dan weet ik hoe het er straks uit moet komen te zien.

Alvast bedankt!
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Bericht door Steffan » zo 22 apr, 2007 21:03

Mijn motorkapscharnier is ook niet meer helemaal goed.. kan er nog wel even mee door, maar hij ziet er niet mooi uit.

Maar hoe ik het zou doen:
-Iemand meenemen
-Dakje helemaal oprollen
-Motorkap met het dunne deel in de eend steken (het brede deel past waarschijnlijk niet door de dak opening), en laten rusten op de achterbank, of voor de achterbank, op een stuk schuimrubber en op het opgerolde dak.
-Spanband voor de zekerheid er overheen, en holtes misschien opvullen met schuimrubber.
En degene die je meeneemt de motorkap in de gaten laten houden of vasthouden.

Ik vervoer op die manier altijd fietsen, maar dan zonder de spanband, en het schuimrubber :D

Volgens mij kan dat prima. maar geen ervaring mee..
Opzich is de motorkap wel stevig genoeg daarvoor, hij is alleen niet torsiestijf.
Dus als je bij het motorkap scharnier vast houdt, en iemand draait de voorkant, dan is hij slap.
Maar als je het zo vervoert dan komen er geen torsie krachten op te staan lijkt me zo

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 22 apr, 2007 21:18

Motorkappen passen zoals gezegd inderdaad niet in een eend, alleen op je dak.
Ik zou hem denk ik persoonlijk zelf even monteren bij de verkoper. Zoveel werk is dat niet. Je praat over 2 bouten voor het kenteken en ik meen 2 voor de grill. En zonder grill kun je ook wel een stuk rijden hoor.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 22 apr, 2007 21:34

ze zijn op een gegeven moment van de ribelkappen overgestapt op de "moderne" versie, omdat deze beter op elkaar pastten (zeg maar lepeltje lepeltje). je kan dus de klep op je huidige klep leggen en met spanbanden vastzetten. (ook even een spanbandje door de grille of zoiets.

door dak ed, lijkt me lastig worden

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

flashnr1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: di 27 jun, 2006 23:02
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Bericht door flashnr1 » ma 23 apr, 2007 07:27

ik zou de nieuwe erop doen en thuis alvast kijken of de nummerplaat los wil (mijne zit gepopt) dan vouw je die oude op en neem je mee :lol:

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 23 apr, 2007 08:58

Heb na aanrijschade aan mn motorkap een keer een tijdje gereden zonder kenteken voor. Stond ik voor een stoplicht achter een auto met aanhangwagen kwam er opeens heel langzaam een motoragent voorbij rijden die stil hield bij de aanhangwagen en controleerde of deze wel oke was. Ik dacht "oeps, zometeen ziet hij dat ik geen kenteken heb". Toen de eend heel dicht op de aanhangwagen gereden zodat hij mn gril e.d. niet meer kon zien :lol:

Eendenboer waar ik naar op weg was zei later dat je je kenteken ook achter de ruit mag bevestigen. Dus wellicht is dat een juist idee?

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 23 apr, 2007 09:13

Een klep past wél in de eend als je je dak volledig oprolt en je achetrbank eruit haalt. Beetje schuiven/pielen, liefst met z'n tweeën. Als je de brede kant onder zet moet je hem wel bij het naar binnen steken even diagoneel er in laten zakken.
Hij staat dan stevig, je kan hem goed vastzetten en hij vangt minder wind dan als ie op het dak gesnoerd zit.
Als je langeere afstanden rijdt, kun je zelfs de klep helemaal ín de eend frotten (smalle deel van de klep aan de achterzijde van je eend). Kost wat meer tijd en moeite, maar kán wel.
Door het dak heb ik al vaak gedaan, helemaal erin 1x om van Utrecht naar d'Bosch te knallen. Kostte 5 minuten om hem erin te leggen (voorkant klep als eerste door het dak erin schuiven, door de achterklep laten aanpakken en dan een beetje passen en meten).
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 23 apr, 2007 10:55

Als je achterbank + rechtervoorstoel eruit haalt heb je plek zat!! Volgens mij kun je dan zo een motorkap erin leggen. Door de linkerachter deur met een bocht naar binnen schuiven.

Ik heb een jaarlang contrabas vervoerd in een eend (alleen rechtervoorstoel eruit halen. Das beslist ook geen handig formaat, maar 't past wel!

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » ma 23 apr, 2007 11:05

Bedankt voor al jullie tips!

Ik zal eens proberen met mn huidige motorkap of ik hem er in krijg op de manier zoals the nosepicker beschrijft, dat ie dus plat achterin de auto komt te liggen. Ik moet hooguit 80km ermee rijden, dus als hij een beetje uitsteekt moet het ook wel lukken.

De manier van Twécévé zou natuurlijk het mooiste zijn, dan kon de kap op zn zij liggen...ware het niet dat ik geen voorstoelen heb maar een voorbank. Dan zou ik die er al uit moeten halen en zelf op een kistje of campingstoel gaan zitten, maar dat lijkt me niet zo solide :P

Ik denk dat ik er nu wel uit ga komen!
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 23 apr, 2007 11:16

Moet de lak van dat nieuwe kapje goed blijven of spuit je hem sowieso over.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » ma 23 apr, 2007 11:31

Ik weet nu op dit moment niet welke ik koop, het gaat om een hele lading waar ik een uit kan kiezen.

De kans dat ik er een tegen kom in de kleur rouge de castille is erg klein dus waarschijnlijk moet hij over worden gespoten. Als het een zwarte is in goede staat laat ik hem misschien in die kleur.

Ik begrijp dat als ik hem op die manier vervoer er krassen op kunnen komen?
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 23 apr, 2007 11:38

Als ik lees hoeveel werk het is om hem in je eend te krijgen, dan kun je hem net zo goed ff monteren. Ik weet niet wat je met de oude wilt doen. Maar opgevouwen zal die zo in je eend passen. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 23 apr, 2007 12:35

Robbert. schreef:De manier van Twécévé zou natuurlijk het mooiste zijn, dan kon de kap op zn zij liggen...ware het niet dat ik geen voorstoelen heb maar een voorbank. Dan zou ik die er al uit moeten halen en zelf op een kistje of campingstoel gaan zitten, maar dat lijkt me niet zo solide :P
Whahahahahah, toch maar overstappen op een Club :twisted:




Geintje :lol:

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » ma 23 apr, 2007 23:55

Punky schreef:Motorkappen passen zoals gezegd inderdaad niet in een eend, alleen op je dak.
ONZIN! :P
Ik heb een keer een motorkap op de achterbank met het dak helemaal opgerold vervoerd. Rechtop staand. Niet te hard rijden en je ziet geen moer door je middenspiegel, maar het gaat.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 25 apr, 2007 18:26

Ouwe motorkap er af rossen, kentekenplaat er af en die met stevige elastieken (aan reepjes geknipte binnenband van een auto???) op de kentekenplaat vast maken die op je 'nieuwe' motorkap zit en dan die 'nieuwe' motorkap monteren. Eventueel en spin (losneembare snelbinders voor op de fiets, niet dat beestje) door de grille frotten en om je bumper vast haken zodat de motorkap niet open waait. Oude motorkap opvouwen en op je aflegvakje leggen.
Afblijven.

Plaats reactie