Hoe veilig ben je eigenlijk in een eend...

Alles over het heerlijke eendrijden.
Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 7 okt, 2003 20:57

Dat zeg ik dus ook :D

Maar jij doet het qua ongelukken beter dan ik, ik reed recht achteruit tegen een muur van 3 x 5 meter op :oops: Das wat anders dan het lantaarnpaaltje in het bochtje dat niet in je gezichtsveld staat :lol:
Afblijven.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » di 7 okt, 2003 21:21

als het maar een spatbord is...

en een lantaarnpaal, had evengoed een voetganger kunnen zijn (?)
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » di 7 okt, 2003 22:11

Lelijke Eend schreef:Ik denk dat je al met al met een gordel het veiligste uit bent Bjorn ! En uitstappen is idd een erg goed idee. Alleen hopen dat door de botsing de auto's niet in jouw richting schuiven ...

Maarruh, Teun, over wat voor grood rond ding heb jij het ?

Ennuh, Bullit, das dus de reden dat ik (na uitstappen) het liefst op mijn rem sta. Meer weerstand bij gelijke dus meer vervorming dus minder letsel.
Het stuurtje... 8)
Wat brengt morgen.???

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 7 okt, 2003 23:42

Groot met een d, wat een blunder :shock:

Maarruh, ik weet niet hoe jij in je Eend zit Teun, maar ondanks dat mijn rug zo krom als een hoepel is als ik er in zit, kan ik met geen mogelijkheid mijn hoofd door het stuur krijgen :lol:
Afblijven.

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » wo 8 okt, 2003 08:23

Als jij geen gordeltje vastmaakt en jij krijgt een aanrijding kan dat stuur best in de buurt komen hoor..
Wat brengt morgen.???

Pieter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht

Bericht door Pieter » wo 8 okt, 2003 09:07

Even een paar reacties op het voorgaande en voor-voorgaande:

Vol op de rem gaan staan lijkt me niet zo verstandig. Ten eerste breek je niet alleen al je botten, maar zorg je er ook voor dat de kracht over een veel kleinere weg verdeeld wordt. Snelheden zijn nooit een probleem (zijn relatief), maar versnellingen daarentegen wel. Hoe meer weg jij en je eend hebben bij een botsing, hoe lager de versnellingen zijn (je hebt immers meer tijd om op snelheid te komen). Ten tweede komt die vrachtwagen een stuk verder naar binnen.

En een toevoeging op het verhaal van Bullit:
Bij een volledig elastische botsing gaat er geen energie verloren. De ene knikker geeft als het ware energie door aan de andere. De formule voor kinetische energie is 1/2 m v^2, dus bij gelijke energieverandering heeft een knikker (of auto) met meer massa minder snelheidsverandering, dus minder versnelling/vertraging. En dat is dus positief voor de inzittende, want als die gelijk gewicht hebben, neemt de bestuurder van de zwaardere auto minder energie op.

En een tip: ogen openhouden, gordels omhouden. Ik weet van mensen in de familie die verloren gegaan zijn door het niet dragen (of in die tijd nog niet beschikbaar zijn) van autogordels. Door je voorruit wil je ook niet zo snel mogelijk je auto verlaten. En wegrennen: gaat dat nog net zo snel als je eerst bewusteloos raakt van een klap? Ik stap liever uit met een paar gekneusde ribben, dan met een gekneust voorhoofd.
Eend goed, al goed.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Botsingen

Bericht door Gerard2cv » di 21 okt, 2003 10:05

Deze discussie duurt al een tijdje,dus wil ik mijn ervaring ook wel kwijt.Ten eerste praat
ik over goede eenden zoals ze door de fabriek ontworpen zijn.Hij weegt 540kg.Dus een
grotere kracht(waar vandaan dan ook)zal de auto verplaatsen en niet verder indeuken,
Een ander geval was een klant van mij in de Maastunnel tussen 2 zware vrachtauto's
waarvan de laatste niet remde dus :twisted: Dit had ook een Rolls Roys plat gemaakt.
Een meneer stopt bij een kruispunt en een vrachtauto vol met zand klapt er achterop
Zijn 2 dochtertjes zaten achterin,maar de eend was zo ontworpen dat het kofferdeksel
tegen de achterbank zat en toen schoof de auto naar voren,De 2 achterdeurtjes gingen
open,de meisjes stapten uit met de opmerking"Pappa wat gebeurt er nu" Dus als je auto
goed is,Heb je best net zoveel kans als bij menige moderne auto.Als je met een Centurie-
Tank tegen een betonnen muur rijdt ben je dood want er kreukt niets in,en daar kan je
lichaam niet tegen.Je moetlangzaam afremmen.Vandaar de kreukelzones.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 21 okt, 2003 14:19

BlueDuck schreef:Heb namelijk ook wel eens gehoord dat een eend door zijn geringe gewicht min of meer wegstuiterd van het object waardoor het geraakt wordt. Heb er geen ervaring mee, en dat wou ik graag ff zo houden
Klopt! Heb zelf als passagier in een eend gezeten die van opzij geramd werd (kregen geen voorrang, we kwamen van rechts). Auto deukte een eind in (bestuurdersstoel werd gehalveerd) maar daarna werd de eend weggeschoven. Kwamen er dus zonder kleerscheuren vanaf (wel wat blauwe plekken voor de bestuurder). Aanrijding ging niet echt hard, ongeveer 40/50 km/u.

Ach ja, een kennis die lacht om de eend vanwege z'n slechte veiligheid reed kort daarna met zijn dikke nieuwe Volvo iemand dood en brak zelf beide voeten....

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » di 21 okt, 2003 15:18

bij 40/50 km had je het waarschijlijk niet overleefd hoor..
krijgen zelden zulke schade's binnen want die worden gelijk afgevoerd...
Technisch totall los..
Het lijkt altijd harder dan het daadwerkelijk was..
Wat brengt morgen.???

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 21 okt, 2003 16:55

Teun Stam schreef:bij 40/50 km had je het waarschijlijk niet overleefd hoor..
krijgen zelden zulke schade's binnen want die worden gelijk afgevoerd...
Technisch totall los..
Het lijkt altijd harder dan het daadwerkelijk was..
Was technisch zo ongeveer ook totall los. Ander chassis eronder, nieuwe balken, spijl in koets lassen etc, nieuwe deuren, nieuwe bodem, nieuw stuur, nieuwe stoel en hup daar rijdt ie weer (dankzij de all risk verzekering)

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 22 okt, 2003 13:00

Pieter schreef:Even een paar reacties op het voorgaande en voor-voorgaande:

Vol op de rem gaan staan lijkt me niet zo verstandig. Ten eerste breek je niet alleen al je botten, maar zorg je er ook voor dat de kracht over een veel kleinere weg verdeeld wordt. Snelheden zijn nooit een probleem (zijn relatief), maar versnellingen daarentegen wel. Hoe meer weg jij en je eend hebben bij een botsing, hoe lager de versnellingen zijn (je hebt immers meer tijd om op snelheid te komen). Ten tweede komt die vrachtwagen een stuk verder naar binnen. (...)
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Laat je de rem e.d. los, dan vliegt je Eend in 1 keer keihard naar voren waardoor je een enorme versnelling (kracht) te verwerken krijgt. Trap je op de rem, dan deukt je Eend in elkaar, maar jij beweegt niet (of minder) waardoor je minder grote versnellingen (en dus krachten) te verwerken krijgt.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » wo 22 okt, 2003 14:03

je hebt wel erg veel vertrouwen in je bandjes remmen en reactievermogen.... maar goed juliie hebben mijn mening al... 8)
Wat brengt morgen.???

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 22 okt, 2003 22:30

Het gaat alleen om de klap een heel klein beetje te verzachten, in een Eend moet dat haast wel ...
Afblijven.

Dude
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 14 sep, 2003 18:27
Locatie: vlaardingen

Bericht door Dude » do 23 okt, 2003 17:22

Lelijke Eend schreef:[Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Laat je de rem e.d. los, dan vliegt je Eend in 1 keer keihard naar voren waardoor je een enorme versnelling (kracht) te verwerken krijgt. Trap je op de rem, dan deukt je Eend in elkaar, maar jij beweegt niet (of minder) waardoor je minder grote versnellingen (en dus krachten) te verwerken krijgt.
je hebt toch het filmpje met de vrachtauto gezien dude ???

ik zag aan het eind van het filmpje geen eend meer hoor...
vroem vroem ... frut frut....... pprrrrrrrrr POOOOF

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 23 okt, 2003 18:29

Klopt, daar maakt het niet uit of je je gordels draagt, op de rem gaat staan, een rijbewijs hebt of de terminator bent. Het op de rem staan heeft het meeste zin wanneer je door een personenauto met een snelheid van niet harder dan 50 km/u aangereden wordt (en zelfs dan is een gebedje + beschermengeltje geen overbodige luxe).
Afblijven.

Gesloten