chassis vraag Acadyan/AK400
chassis vraag Acadyan/AK400
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een chassis van acadyane en een AK400. Ik heb gehoord dat er als je het chassis van een acadyane wilt gebruiken voor een AK400 er enige aanpassingen moeten worden gedaan maar wat zijn dit voor aanpassingen?
Plop
Plop
Plopperdeplop
-
- Super eendkenner
- Berichten: 332
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Een AK is niet zo maar op een acadiane chassis te zetten. een aca chassis is ,zoals al opgemerkt, 14 cm langer , maar het probleem is ,dat het lengteverschil in het midden van het chassis zit. Je kan dus niet zomaar 14 cm van het chassis inkorten.
De draagarmen zijn wel te gebruiken , alleen moeten de wielremcilinders worden vervangen. Op een ACA zit een LHM gestuurd remsysteem , op een AK zit de zwarte - of normale DOT 3 of 4. De wielremcilinders zijn dus niet onderling uitwisselbaar.
Overigens kan er ook een draagarm van een normale 2cv op , het enige verschil hiermee is het wiellager. Het lager van een 2cv is 1 mm kleiner van diameter , dan een AK ,of ACA wiellager. Wel ook hier even opletten, of de arm van een 2cv komt van voor- of van na 1982.( invoering van de schijfrem,, en dus het LHM systeem, op de 2cv)
De draagarmlagers zijn hetzelfde.
Daffy
De draagarmen zijn wel te gebruiken , alleen moeten de wielremcilinders worden vervangen. Op een ACA zit een LHM gestuurd remsysteem , op een AK zit de zwarte - of normale DOT 3 of 4. De wielremcilinders zijn dus niet onderling uitwisselbaar.
Overigens kan er ook een draagarm van een normale 2cv op , het enige verschil hiermee is het wiellager. Het lager van een 2cv is 1 mm kleiner van diameter , dan een AK ,of ACA wiellager. Wel ook hier even opletten, of de arm van een 2cv komt van voor- of van na 1982.( invoering van de schijfrem,, en dus het LHM systeem, op de 2cv)
De draagarmlagers zijn hetzelfde.
Daffy
-
- Super eendkenner
- Berichten: 332
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Het kantelmes , waarmee de trekstang aan de draagarm is beveestigd is groter dan van de meeste 2cv draagarmen ,maar dan is het gebruiken van de 2cv kantelmessen mogelijk. De bevestigingspen voor de schokbreker kan ook een andere diameter hebben , maar is over te zetten.
Van een andere positie van de schokbreker heb ik na montage nooit iets gemerkt.
Daffy
Van een andere positie van de schokbreker heb ik na montage nooit iets gemerkt.
Daffy
-
- Gebruiker
- Berichten: 135
- Lid geworden op: wo 12 nov, 2003 03:03
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
chassis AK400 versus Acadiane
Als besteleenddeskundige sedert 1983 kan ik melden dat het chassis van de Acadiane als basis hetzelfde is als de AK400.
De verlenging van de Acadiane zit aan de achterpoten, NIET tussen de asbuizen. De chassisdoos is dus gelijk.
De achteras van de diane staat naar achteren; er zit daar een extra dwarsbalk tussen de achterpoten.
Wil je een rot AK400 chassis vervangen door een Acadiane chassis, dan doe je het volgende; achterverlenging verwijderen door uitboren van puntlassen. Dwarsbalkje van Acadiane weghalen. Achteras van AK 400 op de juiste plaats bevestigen evenals verstevigingen aan de zijkanten van het originele AK400 chassis overzetten. Wel even goed meten op het AK400 chassis, anders zit de achteras scheef !
Verhogingen op de achterpoten van de AK400 ook puntlassen uitboren en overzetten.
Veerpotten AK400 ook overzetten......Acadiane heeft langere trekstangen achter......
Al met al een HOOP werk !!!!!
Heb het zelf ooit gedaan bij mijn Ak350 van 1969, na een flinke crash.....is te doen, maar wel een hoop werk !
Misschien eenvoudiger een AK400 chassis te kopen op de sloop in Frankrijk !
Acadiane-chassis zijn niet zo best van kwaliteit......roesten sneller.....beter zoek je een oud AK400 chassis uit begin zeventiger jaren....moet nog te doen zijn in Frankrijk......
Succes,
Tom.
P.S. Voor vragen kan je me altijd emailen !
De verlenging van de Acadiane zit aan de achterpoten, NIET tussen de asbuizen. De chassisdoos is dus gelijk.
De achteras van de diane staat naar achteren; er zit daar een extra dwarsbalk tussen de achterpoten.
Wil je een rot AK400 chassis vervangen door een Acadiane chassis, dan doe je het volgende; achterverlenging verwijderen door uitboren van puntlassen. Dwarsbalkje van Acadiane weghalen. Achteras van AK 400 op de juiste plaats bevestigen evenals verstevigingen aan de zijkanten van het originele AK400 chassis overzetten. Wel even goed meten op het AK400 chassis, anders zit de achteras scheef !
Verhogingen op de achterpoten van de AK400 ook puntlassen uitboren en overzetten.
Veerpotten AK400 ook overzetten......Acadiane heeft langere trekstangen achter......
Al met al een HOOP werk !!!!!
Heb het zelf ooit gedaan bij mijn Ak350 van 1969, na een flinke crash.....is te doen, maar wel een hoop werk !
Misschien eenvoudiger een AK400 chassis te kopen op de sloop in Frankrijk !
Acadiane-chassis zijn niet zo best van kwaliteit......roesten sneller.....beter zoek je een oud AK400 chassis uit begin zeventiger jaren....moet nog te doen zijn in Frankrijk......
Succes,
Tom.
P.S. Voor vragen kan je me altijd emailen !