chassis vraag Acadyan/AK400

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gesloten
plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

chassis vraag Acadyan/AK400

Bericht door plop » ma 13 okt, 2003 12:41

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een chassis van acadyane en een AK400. Ik heb gehoord dat er als je het chassis van een acadyane wilt gebruiken voor een AK400 er enige aanpassingen moeten worden gedaan maar wat zijn dit voor aanpassingen?

Plop :twisted:
Plopperdeplop

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » ma 13 okt, 2003 13:27

het chassis van een acadiane is ongeveer 14 cm langer. ook de gaten zullen niet kloppen, een acadiane heeft namelijk langere bodemplaten, 4 dwarsbalken onder de laadruimte ipv 3. En ook de aansluitingen van de veerpotten zijn anders. (wel dikke centreerbussen, maar inwendige rubbers)

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 332
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » vr 17 okt, 2003 11:48

Een AK is niet zo maar op een acadiane chassis te zetten. een aca chassis is ,zoals al opgemerkt, 14 cm langer , maar het probleem is ,dat het lengteverschil in het midden van het chassis zit. Je kan dus niet zomaar 14 cm van het chassis inkorten.
De draagarmen zijn wel te gebruiken , alleen moeten de wielremcilinders worden vervangen. Op een ACA zit een LHM gestuurd remsysteem , op een AK zit de zwarte - of normale DOT 3 of 4. De wielremcilinders zijn dus niet onderling uitwisselbaar.
Overigens kan er ook een draagarm van een normale 2cv op , het enige verschil hiermee is het wiellager. Het lager van een 2cv is 1 mm kleiner van diameter , dan een AK ,of ACA wiellager. Wel ook hier even opletten, of de arm van een 2cv komt van voor- of van na 1982.( invoering van de schijfrem,, en dus het LHM systeem, op de 2cv)
De draagarmlagers zijn hetzelfde.
Daffy

AK-freak

Bericht door AK-freak » vr 17 okt, 2003 12:01

De draagarmen van een normale 2cv zijn niet zomaar uitwisselbaar met die van een AK. De plaat waar de schokbreker mee bevestigd zit heeft een andere maatvoering waardoor de schokbreker scheef komt te zitten. Dit geldt geloof ik ook voor de aansluiting van de trekstang

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 332
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » vr 17 okt, 2003 16:00

Het kantelmes , waarmee de trekstang aan de draagarm is beveestigd is groter dan van de meeste 2cv draagarmen ,maar dan is het gebruiken van de 2cv kantelmessen mogelijk. De bevestigingspen voor de schokbreker kan ook een andere diameter hebben , maar is over te zetten.
Van een andere positie van de schokbreker heb ik na montage nooit iets gemerkt.
Daffy

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » za 18 okt, 2003 13:48

ik heb ook een voortrein van een 2cv op mn ak. Je hoeft alleen andere kantelmessen te gebruiken idd.

McTommi
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 135
Lid geworden op: wo 12 nov, 2003 03:03
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

chassis AK400 versus Acadiane

Bericht door McTommi » wo 12 nov, 2003 03:17

Als besteleenddeskundige sedert 1983 kan ik melden dat het chassis van de Acadiane als basis hetzelfde is als de AK400.
De verlenging van de Acadiane zit aan de achterpoten, NIET tussen de asbuizen. De chassisdoos is dus gelijk.
De achteras van de diane staat naar achteren; er zit daar een extra dwarsbalk tussen de achterpoten.
Wil je een rot AK400 chassis vervangen door een Acadiane chassis, dan doe je het volgende; achterverlenging verwijderen door uitboren van puntlassen. Dwarsbalkje van Acadiane weghalen. Achteras van AK 400 op de juiste plaats bevestigen evenals verstevigingen aan de zijkanten van het originele AK400 chassis overzetten. Wel even goed meten op het AK400 chassis, anders zit de achteras scheef !
Verhogingen op de achterpoten van de AK400 ook puntlassen uitboren en overzetten.
Veerpotten AK400 ook overzetten......Acadiane heeft langere trekstangen achter......
Al met al een HOOP werk !!!!!
Heb het zelf ooit gedaan bij mijn Ak350 van 1969, na een flinke crash.....is te doen, maar wel een hoop werk !
Misschien eenvoudiger een AK400 chassis te kopen op de sloop in Frankrijk !
Acadiane-chassis zijn niet zo best van kwaliteit......roesten sneller.....beter zoek je een oud AK400 chassis uit begin zeventiger jaren....moet nog te doen zijn in Frankrijk......

Succes,
Tom.

P.S. Voor vragen kan je me altijd emailen !

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » wo 12 nov, 2003 13:41

het chassis voor een ak400 is ook gewoon nieuw te koop

Gesloten