oude cilinders opboren

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

oude cilinders opboren

Bericht door thomaaas » vr 28 dec, 2007 11:04

Heheeh, k was van de winter bezig gegaan om n oud motorblokje uit elkaar te halen en weer lopende te krijgen. Nu waren de cilinders en zuiger helemaal aan poep 8) , dus daar moet k nieuwe van hebben, maar k vroeg me af kan ik ook de oude cilinder uit laten boren en opnieuw honen, en dan alleen nieuwe visa zuigers bestellen? :lol: :lol: Zeg maar een beetje mn eigen bigbore set maken, maar dan dus iets goedkoper ;)

Is dit n goed idee of zeggen jullie daar moet je echt nieuwe cilinders voor nemen? :roll:

Reacties graag, alles is goed!!!

Thomaas
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 28 dec, 2007 12:03

Als je het hebt over 2cv cilinders dan is hohnen geen probleem, maar voor het geld heb je een compleet nieuwe set. Als je het hebt over Visa cilinders dan vergeet het maar, Nikasil moet je niet gaan hohnen, ten eerste doet niemand het omdat je nikasil moet slijpen of je betaald de hoofdprijs.

Visa zuigers zijn veeeeeeeel zwaarder dan 2cv zuigers, dat zou ik persoonlijk niet doen, koop dan gewoon een visa motor en monteer die. (Uit mijn hoofd weegt zo'n Visa zuiger met piston pen 462 gram, en dat is belachelijk veel, niet voor niets draait een Visa motor 1000 toeren minder, zie het als zelfbescherming)

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 28 dec, 2007 16:17

ohw in dit blokje waar k nu in rijdt zitten visa cilinders :shock:

Maar k heb het over 2cv cilinders, dan koop ik die perfect circle cilinders voor visa erbij, die zijn geloof k 77 mm toch?

Nja dan breng k ze nu ff snel weg naar revisiebedrijf, k hoop dat ze nog open zijn!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 28 dec, 2007 19:33

wat is de boring van zo'n bigbore eigenlijk?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » vr 28 dec, 2007 20:10

thomaaas schreef:wat is de boring van zo'n bigbore eigenlijk?
de naam zegt het.......bigger dan normaal :P
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » vr 28 dec, 2007 20:14

thomaaas schreef:wat is de boring van zo'n bigbore eigenlijk?
Als voorbeeld,zijn meerdere leveranciers :wink:

http://www.burtoncar.com/pages/Nederlan ... 100240.asp

en....

http://www.citroentuning.de/he_2cv.htm
~:-)~

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » za 29 dec, 2007 01:09

Ja de zuigers zijn 77,00 mm, maar betekend dat dat de cilinders dat dan ook zijn? leek mij van niet namelijk, ik dacht dat hier verschil in zat, ook omdat er altijd speling is tussen de zuiger [zonder zuigerveren] en de cilinder...

hier vindt ik namelijk wel dat de boring van de Visa motor 77,00 mm is, maar dat moet dus hetzelfde zijn voor de bigbore? Of zijn die zuigers in werkelijkheid íéts kleiner? Of zit ik moeilijk te doen en moet k niet zeiken?:lol: :lol:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 29 dec, 2007 09:13

Iedere leverancier heeft zijn eigen waardes voor het opboren en het zijn miniscule verschillen, maar net genoeg om een vastloper te voorkomen. Ik denk dat je het beste dus een complete set kunt kopen dan zelf gaan zitten rommelen, want de kans is erg groot dat het fout gaat en dan ben je duurder uit. Ik hoorde trouwens dat de zuigers van een Visa niet meer los zijn aan te komen en als dit wel is, dan kosten ze de hoofdprijs. Dan ben je alsnog goedkoper met een bgbore.

Dus ik zou zeggen of een complete bigbore of deze opkuisen en met de bijbehorende 2cv-zuigers weer monteren.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 29 dec, 2007 10:25

cilinder zal dan tussen de 77,05 en 77,10 zitten, dit kijkt erg nauw afhankelijk van wat je er mee gaat doen. Slijtage grens bij luchtgekoelde motor zal zo rond de 77,15 liggen.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » za 29 dec, 2007 12:47

Ik kan idd ergens loss zuigers vinden, k zal in 't nieuwe jaar ff bellen met duckservice, misschien dat zij me ergens aan kunnen helpen... Anders dat moet k ff kijken wat ik ga doen... Bigbore is wel erg duur... :roll: :roll:

Tussen de 77,05 en 77,10, ik wil er gewoon mee gaan rijden, geen gekke dingen... Dan kan ik beter naar de 7,05 toe, lijkt mij, zodat 't langer duurt voor ie versleten raakt? :wink:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 29 dec, 2007 13:59

Of het loopt eerder klem, waardoor je hele motor in de prak loopt. Hou je er ook even rekening mee dat de zuiger en de cylinder niet op elkaar in mogen vreten (= ontzettend snel slijten, dus echt na 100km ofzo je compressie weg) en dat zowel zuiger als cylinder van het juiste materiaal moten zijn ten opzichte van elkaar ? Enneh, de cyliners moeten aan de binnekant de juiste ruwheid hebben. Niet superglad, want dan blijft er geen olie op de cylinderwand zitten. Niet superruw, anders slijt het zo snel. En de cylinders moeten perfect, loepzuiver rond zijn. Dus even met een schuurpapiertje aan de slag is geen optie.

Als ik eerlijk ben, denk ik niet dat je het voorelkaar krijgt. Krijg je het wel voorelkaar, dan wil ik heel graag weten hoe je dat gedaan hebt. Wellicht kan ik het dan nadoen ;)
Afblijven.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » za 29 dec, 2007 14:08

Cilinders zijn bij motorrevisiebedrijf, dus dat zal wel goed komen. Bij standaard bigbore set worden ook 2cv cilinders opgeboord, en omdat ze je oude cilinders hebben willen lijkt het mij dat ze oude cilinder opboren ;) Nu zijn alleen dus die zuigers nog n probleempje. Mocht het zaakje in het 100 lopen, dan heb k nog wel een stel andere 2ehands zuigers en cilinders en ga k weer gewoon 602 cc rijden :P

Als ík eerlijk ben, denk k ook niet dat k voor weinig geld aan grotere zuigers kom, dus dan is 't mooi pech, k ga niet n bigbore set kopen [als daar nog aan te komen is]. ;) :lol:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 29 dec, 2007 14:25

Ah, ik snap het !
Afblijven.

Plaats reactie