Welk plaatwerk gebruik jij waar en waarom?
Welk plaatwerk gebruik jij waar en waarom?
Naar aanleiding van een semi-offtopic gestarte discussie in mijn restaratieprojectverhaal, hierbij de start van een plaatwerkdikte discussie.
Ik ben benieuwe welk type en dikte plaatwerk jij gebruikt voor het inbakken van stukken in je A-type.
Ik zelf ga 0.6mm autoplaat gebruiken voor gaten in de koets. Waarom? Omdat ik er vanuit gegaan ben dat eendenblik 0.6mm is. Daarnaast is deze dikte gemakkelijk in allerlei vormen te buigen. Omdat dit autoplaat lichtgegalvaniseerd is, lijkt mij dat het niet zo snel gaat roesten.
Graag jullie reacties.
Ik ben benieuwe welk type en dikte plaatwerk jij gebruikt voor het inbakken van stukken in je A-type.
Ik zelf ga 0.6mm autoplaat gebruiken voor gaten in de koets. Waarom? Omdat ik er vanuit gegaan ben dat eendenblik 0.6mm is. Daarnaast is deze dikte gemakkelijk in allerlei vormen te buigen. Omdat dit autoplaat lichtgegalvaniseerd is, lijkt mij dat het niet zo snel gaat roesten.
Graag jullie reacties.
Ik vind jou ook lelijk!
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Op het ogenblik werk ik met plaat die ik uit een oude achterdeur heb geslepen.
Mooie dikte, makkelijk te vormen en alvast een laagje verf, en het kost niets.
De vorige keren heb ik plaat gekocht, maar kon geen dunnere krijgen dan 0.7mm.
Het grappige is dat ik nu de afgelopen 7 jaar de meeste roest had aan de nieuwe plaat.
Waarschijnlijk toch de walshuid niet voldoende verwijderd.
Maar ook de nieuwe vervangings stukken als de achterbak bodem roesten goed.
Gelukkig hoef ik van de betreffende eend voorlopig nog niets te vervangen
Mooie dikte, makkelijk te vormen en alvast een laagje verf, en het kost niets.
De vorige keren heb ik plaat gekocht, maar kon geen dunnere krijgen dan 0.7mm.
Het grappige is dat ik nu de afgelopen 7 jaar de meeste roest had aan de nieuwe plaat.
Waarschijnlijk toch de walshuid niet voldoende verwijderd.
Maar ook de nieuwe vervangings stukken als de achterbak bodem roesten goed.
Gelukkig hoef ik van de betreffende eend voorlopig nog niets te vervangen
Laatst gewijzigd door André Post op di 8 jan, 2008 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
ik vind het voordeel van gelijke dikte dat het makkelijker last, voor een amateurlasser als ik. daarnaast heb ik ook wel een archiefkast en een medicijnkastje gebruikt, omdat daar al hoeken in zaten . dan is het even uitvogelen hoeveel je richt op de dikkere plaat om geen gaten te branden in de dunnere. maar dat hele dunne plaat blijf ik lastig vinden.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 310
- Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
- Locatie: Wijhe
-
- Las Expert
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
- Locatie: wijnjewoude
- Contacteer:
oke het probleem is zou je even dik plaatwerk nemen als je eend dan ga je dit lassen presies op de naad veel gaten enz ik vind dat een ergenis!
ik gebruik altijd 1mm plaat ik maak er compleete voetenbakken balken enz enz van lekker stevig en je kan veel hoger lassen!
zou je een 1mm plaat naast het eendenblik leggen zie je natuurlijk hoogte verschil maar dat valt eigenlijk niet op.
zou je dit naast elkaar leggen en dan precies op de naad lassen dan brand je door het eendenblik heen en op 1mm liggen groote bulten.
ik las voor 80% op de 1mm plaat en de 20 % op het eenden blik en lekker hoog er komt dus meer warmte in de 1mm blik en vloeit mooi vlak vast met het eendenblik.
ik gebruik altijd 1mm plaat ik maak er compleete voetenbakken balken enz enz van lekker stevig en je kan veel hoger lassen!
zou je een 1mm plaat naast het eendenblik leggen zie je natuurlijk hoogte verschil maar dat valt eigenlijk niet op.
zou je dit naast elkaar leggen en dan precies op de naad lassen dan brand je door het eendenblik heen en op 1mm liggen groote bulten.
ik las voor 80% op de 1mm plaat en de 20 % op het eenden blik en lekker hoog er komt dus meer warmte in de 1mm blik en vloeit mooi vlak vast met het eendenblik.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
- Patrick Hoskam
- Regelmatige poster
- Berichten: 219
- Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 21:15
- Locatie: Rossum
Hoe zo krijg je gaten? Dat zie ik niet zo gebeuren eigenlijk. Maar ik moet zeggen, ik heb nog niet zo veel ervaring.siemen schreef:oke het probleem is zou je even dik plaatwerk nemen als je eend dan ga je dit lassen presies op de naad veel gaten enz ik vind dat een ergenis!.
Ik vind jou ook lelijk!
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
het lijkt wel of dat oude plaat niet alleen minder roest maar ook beter last ja. ik ben nu bezig met de dyane uit 69, maar dat last heerlijk. of is dat maar het idee???backfire schreef:nieuw eendenplaat of eendenplaat van minimaal 25 jaar oud?
dat gebruik ik dus ook, plus een klein plaatje 1 mm, voor plekken waar het staal zelf ook dikker is (kokerbalken bijv). ik ben het met siemen eens qua richten op het dikkere plaat en zodoende minder gaten te krijgen. ik las bijna wel altijd zonder overlap. dit is wat lastig, maar levert wel een mooi resultaat (echter wel veel vervorming, doordat je 100% doorlast, dus alleen toe te passen vlakbij hoeken ed). ik ben bang dat je met een overlap sneller last heb van roest als je er niet goed bij kan met antiroest spul.backfire schreef: ps ik gebruik 0,75, last ook erg lekker en kun je ook nog makkelijk knippen met de blikschaar en knabbelschaar.
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Hoi Douwe, wat ik bedoelde voor Pelgrim is of ze bij de las cursus lassen met nieuw plaatwerk of dat ze moeten lassen aan half verroest plaatwerk. Want het nadeel is dat als je moet lassen er dus al het nodige van het orginele plaatwerk is aangevreten, daar brand je nog sneller door heen.
Ik zoek nog een stukje 1,5mm voor de kriksteun te maken.
Ik zoek nog een stukje 1,5mm voor de kriksteun te maken.
Bij de lascursus is volgens mij ook wel nieuw plaatmateriaal gebruikt maar ook stukken aan een afgeschreven deurtje gelast. Dus weggerotte stukken wegslijpen, schoonmaken met lamellenschijf en nieuwstukje er op lassen.
Aan de ring Alkmaar zit een grote staalboer waar ik het plaatmateriaal (dus platteplaat) vandaan heb. Daar hebben ze (bijna) alle soorten en maten. Je koopt het daar per gewicht of oppervlakte.
Aan de ring Alkmaar zit een grote staalboer waar ik het plaatmateriaal (dus platteplaat) vandaan heb. Daar hebben ze (bijna) alle soorten en maten. Je koopt het daar per gewicht of oppervlakte.
Ik vind jou ook lelijk!