Welk plaatwerk gebruik jij waar en waarom?

Alles in, over, rond en op de koets.
Gebruikersavatar
Pelgrim
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 09:34
Locatie: Heerhugowaard

Welk plaatwerk gebruik jij waar en waarom?

Bericht door Pelgrim » di 8 jan, 2008 08:19

Naar aanleiding van een semi-offtopic gestarte discussie in mijn restaratieprojectverhaal, hierbij de start van een plaatwerkdikte discussie.

Ik ben benieuwe welk type en dikte plaatwerk jij gebruikt voor het inbakken van stukken in je A-type.

Ik zelf ga 0.6mm autoplaat gebruiken voor gaten in de koets. Waarom? Omdat ik er vanuit gegaan ben dat eendenblik 0.6mm is. Daarnaast is deze dikte gemakkelijk in allerlei vormen te buigen. Omdat dit autoplaat lichtgegalvaniseerd is, lijkt mij dat het niet zo snel gaat roesten.

Graag jullie reacties.
Ik vind jou ook lelijk! :twisted:

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 8 jan, 2008 10:37

Op het ogenblik werk ik met plaat die ik uit een oude achterdeur heb geslepen.
Mooie dikte, makkelijk te vormen en alvast een laagje verf, en het kost niets.
De vorige keren heb ik plaat gekocht, maar kon geen dunnere krijgen dan 0.7mm.
Het grappige is dat ik nu de afgelopen 7 jaar de meeste roest had aan de nieuwe plaat.
Waarschijnlijk toch de walshuid niet voldoende verwijderd.
Maar ook de nieuwe vervangings stukken als de achterbak bodem roesten goed.
Gelukkig hoef ik van de betreffende eend voorlopig nog niets te vervangen
Laatst gewijzigd door André Post op di 8 jan, 2008 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 8 jan, 2008 10:40

ik vind het voordeel van gelijke dikte dat het makkelijker last, voor een amateurlasser als ik. daarnaast heb ik ook wel een archiefkast en een medicijnkastje gebruikt, omdat daar al hoeken in zaten :wink: . dan is het even uitvogelen hoeveel je richt op de dikkere plaat om geen gaten te branden in de dunnere. maar dat hele dunne plaat blijf ik lastig vinden.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » di 8 jan, 2008 10:51

Ik haal altijd 1mm dik plaat bij een metaalfariek om de hoek. Helaas werken ze daar niet met dunnere plaat. Ik heb ooit eens een plaat van 0.8mm gehad en dit vond ik inderdaad veel beter lassen. Maar ja... 1mm last ook wel goed en ik zou niet weten waar ik in de buurt een dunner plaat kan halen.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 8 jan, 2008 17:52

oke het probleem is zou je even dik plaatwerk nemen als je eend dan ga je dit lassen presies op de naad veel gaten enz ik vind dat een ergenis!
ik gebruik altijd 1mm plaat ik maak er compleete voetenbakken balken enz enz van lekker stevig en je kan veel hoger lassen!
zou je een 1mm plaat naast het eendenblik leggen zie je natuurlijk hoogte verschil maar dat valt eigenlijk niet op.
zou je dit naast elkaar leggen en dan precies op de naad lassen dan brand je door het eendenblik heen en op 1mm liggen groote bulten.
ik las voor 80% op de 1mm plaat en de 20 % op het eenden blik en lekker hoog er komt dus meer warmte in de 1mm blik en vloeit mooi vlak vast met het eendenblik.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
Patrick Hoskam
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 21:15
Locatie: Rossum

Bericht door Patrick Hoskam » di 8 jan, 2008 18:43

ik gebruik ook altijd 1 mm plaat, aleen voor mn chassis heb ik 1,5mm gegalvaniseerd als nieuwe boven en onderplaat
Citroën CX gti turbo
Citroën 2CV Special 1986---> to be 2CV Gti (te koop)
Ducati 748 2001
Ducati 916 1997
Ducati 998s FE 2004

Gebruikersavatar
Pelgrim
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 09:34
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Pelgrim » di 8 jan, 2008 20:05

siemen schreef:oke het probleem is zou je even dik plaatwerk nemen als je eend dan ga je dit lassen presies op de naad veel gaten enz ik vind dat een ergenis!.
Hoe zo krijg je gaten? Dat zie ik niet zo gebeuren eigenlijk. Maar ik moet zeggen, ik heb nog niet zo veel ervaring.
Ik vind jou ook lelijk! :twisted:

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 8 jan, 2008 21:51

je brand zo door eenden blik!
gaatje proberen dicht lassen word eerst weer groter en na wat prikken heb je hem dicht.
je komt er binnenkort wel achter........
helaas
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
Pelgrim
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 09:34
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Pelgrim » wo 9 jan, 2008 09:09

Ik heb een lascursus gehad bij t Ei. Daar hebben we toch redelijk wat aan eendenplaat gebakken, en dat ging best goed. Het aparaat niet te hoog en rustig aan. Wellicht dat je met dikker plaat sneller kan lassen, dat weet ik niet.
Ik vind jou ook lelijk! :twisted:

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 9 jan, 2008 10:39

nieuw eendenplaat of eendenplaat van minimaal 25 jaar oud?

ps ik gebruik 0,75, last ook erg lekker en kun je ook nog makkelijk knippen met de blikschaar en knabbelschaar.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 9 jan, 2008 11:16

backfire schreef:nieuw eendenplaat of eendenplaat van minimaal 25 jaar oud?
het lijkt wel of dat oude plaat niet alleen minder roest maar ook beter last ja. ik ben nu bezig met de dyane uit 69, maar dat last heerlijk. of is dat maar het idee???
backfire schreef: ps ik gebruik 0,75, last ook erg lekker en kun je ook nog makkelijk knippen met de blikschaar en knabbelschaar.
dat gebruik ik dus ook, plus een klein plaatje 1 mm, voor plekken waar het staal zelf ook dikker is (kokerbalken bijv). ik ben het met siemen eens qua richten op het dikkere plaat en zodoende minder gaten te krijgen. ik las bijna wel altijd zonder overlap. dit is wat lastig, maar levert wel een mooi resultaat (echter wel veel vervorming, doordat je 100% doorlast, dus alleen toe te passen vlakbij hoeken ed). ik ben bang dat je met een overlap sneller last heb van roest als je er niet goed bij kan met antiroest spul.

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 9 jan, 2008 11:36

Hoi Douwe, wat ik bedoelde voor Pelgrim is of ze bij de las cursus lassen met nieuw plaatwerk of dat ze moeten lassen aan half verroest plaatwerk. Want het nadeel is dat als je moet lassen er dus al het nodige van het orginele plaatwerk is aangevreten, daar brand je nog sneller door heen.

Ik zoek nog een stukje 1,5mm voor de kriksteun te maken.

Gebruikersavatar
Pelgrim
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 09:34
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Pelgrim » wo 9 jan, 2008 11:54

Bij de lascursus is volgens mij ook wel nieuw plaatmateriaal gebruikt maar ook stukken aan een afgeschreven deurtje gelast. Dus weggerotte stukken wegslijpen, schoonmaken met lamellenschijf en nieuwstukje er op lassen.

Aan de ring Alkmaar zit een grote staalboer waar ik het plaatmateriaal (dus platteplaat) vandaan heb. Daar hebben ze (bijna) alle soorten en maten. Je koopt het daar per gewicht of oppervlakte.
Ik vind jou ook lelijk! :twisted:

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » wo 9 jan, 2008 18:54

schoonmaken met lamellenschijf
vermijd dit!
hier door het te lassen matriaal nog dunner!
gebruik een 3m schijf
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 9 jan, 2008 18:59

je bedoelt die blauwe schijven Siemen?

Plaats reactie