Deelrevisie

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Deelrevisie

Bericht door Bertje Beige » di 26 feb, 2008 12:48

Toen ik mijn Eend na de "restauratie" klaar had, wist ik dat het agregaat in het vooronder niet zo fris meer was, ondanks de nog maar 132000 km's.
Maar ach, het presteerde nog behoorlijk, lekte en verbruikte wel wat olie en ook nog eens een kop vervangen moeten omdat er een scheur in zat, en vorig voorjaar weer de boel los om beide brilrubbers te vervangen.
Er was van de hoongroeven in de cilinders niet veel meer te zien, maar omdat het blokje nog redelijk presteerde, heb ik de boel maar weer gewoon dichtgeschroefd.
Naar Zweden, geen probleem, alleen op de terugweg nog meer olieverbruik dan anders. In oktober in 1 week 4000 km door Frankrijk, bij elke tankbeurt olie bijvullen en de olie waaide tot de brandstoftank...
Toen na aanleiding van een tip van het forum de koperen ringen onder de kopmoeren vervangen in de hoop het lekken op te lossen, helaas...
Olievulpijp vervangen hielp ook al niet (meer).
Afgelopen kerst naar de Kerststallen rit, 700 km en 1 liter olie verder.
Toen dacht ik nog dat ik me vergist had, maar nee. Het olieverbruik is inmiddels gigantisch, en de lekkage ook.
Bij een andere Eend eens aan de slinger gedraaid en toen mijn eigen, die van mij is met 1 hand rond te draaien, dus haast geen compressie meer!
Ik heb vreemd genoeg nooit blauwe rookwolken gezien.

Vanmorgen bij ong. 168000 km de motor uitgebouwd en de koppen en cilinders verwijderd, 1 zuigerveer gewoon stuk en bij de andere cilinder heeft een stukje zuigerveer zich ingewurmd bij het resterende stuk zuigerveer in de groef, en deze is hierdoor helemaal uitgesleten.
Vanmiddag de koppen naar het revisiebedrijf brengen, nieuwe zuigers en cilinders en alle overige kleinmaterialen zijn al besteld.

Toch zit ik nog met vragen waarop jullie mij mogelijk een antwoord en advies op kunnen geven:
Dit blokje heeft carterdruk gehad, maar de keerringen hebben niet gelekt, moet ik deze dan toch maar vervangen? Ze kosten weinig, maar als ik met name de achterste verkeerd monteer, kan het agregaat er weer uit!

De cilinders waren erg nat aan de voet, hoe kan het dat een blokje daar lekt?
Kan het kwaad om bij de montage vloeibare pakking te gebruiken bij de brilrubbers?
Ik heb op het forum gelezen dat het verstandig kan zijn om de naaldlagers te vervangen, maar omdat het me nog niet gelukt is om de pistonclips te verwijderen, weet ik niet of mijn A06/635 motor naaldlagers of een koperen bus heeft. Wie weet dat wel?

Tot vzover voorlopig mijn vragen, ik houd jullie op de hoogte over de verdere ontwikkelingen!

Bert
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 26 feb, 2008 15:37

Zo te lezen ben je op de goede weg.

Cilinders en zuigers vervangen en koppen reviseren. Dan moet het blok in principe al zijn kracht weer hebben (wel goed inrijden he...).

Wil je het echt goed doen (maar je geeft zelf al aan dat het een deelrevisie is), dan splijt je het blok en bekijk je ook de krukas, nokkenas en oliepomp. Dan kun je gelijk de hele boel reinigen en controleren van binnen. Dit is echt niet moeilijk en je kan er eigenlijk weinig aan verklooien. Wel ff de nokkenas-timing goed zetten op het markeringspunt.

Volgens mij heeft jouw blok gewoon bussen (piston-pen) tussen de zuigers de de drijfstangen.
De circlips zijn rotdingen maar met een heel fijn schroevendraaiertje draai je ze wel wat rond zodat je ze bij dat openinkje ze eruit kunt halen. Het vergt wat geduld, maar gaat je wel lukken! Bij een nieuwe cilinderset zitten ook gelijk nieuwe circlips. Een tip die ik al eerder op dit forum kreeg: neem de circlips van een visa, daar zitten namelijk oogjes aan die het monteren 100x sneller en makkelijker maken.

Zuigers en cilinders moet je uiteraard lekker in de olie zetten als het monteert.

Op dit forum staat ook mijn motorrevisie met daarbij een link naar een webalbum, dan kun je stap voor stap bekijken wat ik heb gedaan.
Heb de link ondertussen ff geplakt hierin: http://www.pixum.nl/viewalbum/?id=2822649

Kijk bij monteren van de cilinderkoppen uit dat je die zachte alu buisjes niet vervormd door ze in het carter te draaien. Dus blijven ondersteunen en controleren of ze nog wat willen bewegen als je de koppen weer monteert. Want dan krijg je zeker weten olielekkage bij de brilrubbers. Dan stroomt het eruit! Brilrubbers moeten in principe voldoende afdichten. Een blokje zweet altijd op die plek en dat is niet erg, zolang het maar geen druppels of plassen onder de eend worden.

Wat bedoel je met 'nat aan de voet'?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » di 26 feb, 2008 21:07

Zo, de koppen kan ik het eind van de week weer ophalen.
De zuigerveren zijn al vrij lang geleden gebroken (heb ik me laten vertellen) want de groeven zijn uitgesleten en bij 1 cilinder heeft rondvliegende zuigerveer ook een hoek van de zuiger doen afbreken en er zitten nog meer beschadigingen op de zuiger.
De zuigers inmiddels verwijderd, was inderdaad een gepriegel, maar er zit inderdaad geen naaldlager in, maar een koperen bus.

Zal als ik de koppen ophaal vragen naar visa circlips!

Met "nat aan de voet" bedoelde ik dat beide cilinders aan de onderkant vlak boven de brilrubbers nogal nat van de olie waren.
Nou kan dat misschien komen doordat de olie vanachter het kleppendeksel langs het onderste tapeind loopt, maar zoiets hoort toch niet te kunnen?
Op de bovenste 2 tapeinden zitten koperen ringetje,s, maar op die ene onderste niet, alleen een iets dikkere van ijzer, blijkbaar is dat genoeg?

Het blok splijt ik niet omdat het volgens mij toch niet zo makkelijk is, maar vooral omdat ik er nog geen aanleiding voor zie, ik heb nooit vreemde geluiden gehoord en nu de boel op de werkbank staat, voel ik ook nergens speling.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 26 feb, 2008 22:12

Het zou kunnen dat de olie vanonder de kleppendeksels is komen druppelen. Of misschien toch door die ringetjes? Ik zou als ik jou was gewoon nieuwe ringetjes monteren en dan weet je dat dat in orde is.

Ik heb ook weleens wat lekkege op dat punt gehad en dan liep de olie onderaan de koelbeplating bij die twee bouten erdoorheen. Maar waar het vandaan kwam weet ik nog steeds niet. Ik hoop dat er bij mijn nieuw opgebouwde blokje daar geen olie meer langsloopt.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 26 feb, 2008 22:14

ik doe meestal een beetje vloeibaare pakking op de brilrubbers heb ik het zeker de weten dicht.
PAS OP dat je de koppen GOED monteerd en niet eerst de boventste 2 goed aan draait en dan de onderste dan gaan je stoterkanalen naar de kloten.
en het blokje spiltsen stelt niks voor!
is een beetje pielen om de lager schalen op de goede plek te krijgen.
en dan kan je tevens je carters goed schoon maken
een protte geluk er mar mij!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 28 feb, 2008 17:16

Zojuist telefoon gehad van het revisiebedrijf, 1 kop is niet meer te gebruiken, wat ik ervan begrepen heb is dat de afdichtrand naar de cilinder is weggebrand en er zou schade zijn van iets wat rond heeft gevlogen....
De kop lekte inderdaad, dit zag ik bij de demontage!
Alles is te maken, maar ze adviseerden me op zoek te gaan naar een andere kop dat heb ik dus ook maar gedaan.
Ron uit Kraggenburg die ook de nieuwe zuigers en cilinders levert, kan mij gelukkig verder helpen.

Wat is er trouwens voor nodig dat bij beide cilinders de bovenste zuigerveer breekt?
De groeven zijn uitgesleten (lees breder geworden) en bij 1 zuiger is er zelfs een hoek van de zuiger afgebroken.....

Ik zal eens proberen om foto's te plaatsen.

Gr. Bert.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 28 feb, 2008 17:35

Zoals je al aangeeft zijn de groeven uitgesleten, de zuigerveren kun dan kantelen en breken of gewoon door extreme vibraties breken. Dit omdat de groef de zuigerveer niet meer goed op zijn plek kan houden. Duidelijk signaal van versleten zuigers en waarschijnlijk dan ook versleten cilinders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 28 feb, 2008 18:31

Wel jammer van die cilinderkop, maar goed er is zoals je hebt gemerkt wel goed aan te komen. Laat je die gebruikte ook gelijk reviseren zodat je zeker weet dat alles ok is?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » vr 29 feb, 2008 19:52

Zo, er staan foto's van mijn project op:

http://www.mijnalbum.nl/Album=MO7BUNP6

Vandaag de cilinders en zuigers gehaald, en de koppen van het revisiebedrijf gehaald en daar later nog een kop heengebracht die nog wel te reviseren is.
hopelijk kan ik die maandag ophalen.

Even een vraag, in de pakkingset zitten 6 koperen ringetje's voor onder de moeren waarmee de kop word vastgezet, maar het onderste tapeind heeft alleen maar een dikke ring die niet van koper is.
Moet daar een koperen ringetje tussen en zo ja waar? Ik denk dat ik lekkage heb gehad tussen die ring en de kop en dat wil ik dus nu voorkomen.
Ik ben bang dat als ik het weer monteer zoals het zat (bovenste 2 tapeinden koperen ringetje en onder 1 dikkere ring) ik nog niet van de lekkage af ben.
Bovendien houd ik dan 2 koperen ringetje's over en dat is niet gebruikelijk bij een pakkingset.......
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 29 feb, 2008 19:54

Ik weet het niet zeker maar ik dacht eigelijk dat die ringen tussen de banjobouten van de olieleiding worden gebruikt.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » vr 29 feb, 2008 20:03

Nee, want daarvoor zijn er speciale koperen ringetje's bij!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 411
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » vr 29 feb, 2008 21:46

Dat van die twee koperen- en één metalen ringetje kan wel kloppen.
Zat bij mij ook zo. Waarom??Geen idee.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 29 feb, 2008 23:02

Je hebt gelijk, ik ben net nog ff aan mn blokie bezig geweest en voor de olie leidingen zitten speciale dubbel ringen in de set.

Ik heb die metalen ring op de kop weer terug geplaatst. Misschien heeft het een functie ik weet het niet.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 29 feb, 2008 23:15

Volgens mij heeft ie niet een speciefieke functie. Wel is ie wat dikker. Maar waarom er dan per cilinderkop 3 koperen inzitten? Nou, ik heb ze gewoon alle 3 gemonteerd. En als er al lekkage opgetreden is bij zo een dikke metalen dan zou ik die zoiezo vervangen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 1 mar, 2008 16:46

Zo, vandaag weer begonnen met de wederopbouw.
Het was nog wel even stoeien met de zuigerveren, uiteindelijk toch gelukt.
Ook was het bijna ruzie met de circlips, het revisiebedrijf kon ze me van een Visa niet leveren omdat ze alleen standaard bij een nieuwe zuiger zitten en er bestaan ook heel veel maten.
Maar met geduld en blijven proberen heb ik de circlips netje's op hun plaats gekregen.
Ook 1 kop gemonteerd, de olieleiding vastgezet en de beplating er weer omheen gezet.
Ik heb onder de onderste moer eerst de dikke en daarna maar een koperen ringetje gedaan, baat het niet, dan schaadt het ook niet.....
En er zit ook inmiddels een nieuwe vulpijp op.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Plaats reactie