oliekoeler verwijderen

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » di 25 mar, 2008 10:31

David Pouw schreef: Mijn idee is om gewoon een setje te maken waarmee je je per ongeluk gesloopte oliekoeler opnieuw kunt aansluiten door middel van soortglijke slangen zoals in het door jou aangegeven setje.
Ja, ik kan je ook volgen. Niet eens een verkeerd plan om dit preventief te doen.
Zou het lukken met van die snelkoppelingen die ze bij koperen waterleidingbuis gebruiken? Die worden geklemd d.m.v. een koperen ringetje/busje.

Ook heb ik eens gehoord dat die imitatieoliekoelers van ander materiaal zijn gemaakt (messing?), ik weet niet of dat klopt. Maar als dat zo is, zullen die pijpjes ook wel stevig genoeg zijn voor zo'n klemkoppeling en kun je gewoon met een koperen tussenstukje werken. Is het geheel ook wat beter te bevestigen, net echt maar :)

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 25 mar, 2008 10:56

leo,

Hoezo slangen op maat laten maken.

je kunt ze toch aan de meter kopen en het aansluitmateriaal kun je ook gewoon los kopen.

of zie ik het fout?

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 25 mar, 2008 10:59

Hoi Ronald,

ik had jouw reactie nog niet gelezen.
maar wat jij aangeeft is ook mijn idee.
en idd het aansluiten op de oliekoeler zelf zou lastig kunnen zijn omdat het allemaal zo fragiel is.
maar ik ga wel zoiets proberen te maken, als is het maar voor de lol.

als ik foto's heb zet ik ze er wel op.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 25 mar, 2008 11:25

Kijk anders eens op deze site (als het goed is pagina 45 of 46) voor maken van olieleidingen.

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/131464/45

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » di 25 mar, 2008 12:19

David Pouw schreef:leo,

Hoezo slangen op maat laten maken.

je kunt ze toch aan de meter kopen en het aansluitmateriaal kun je ook gewoon los kopen.

of zie ik het fout?
De aansluitingen moeten geperst worden, er komt een behoorlijke druk op te staan, met een slangklemmetje red je het volgens mij niet. vandaar.
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 25 mar, 2008 12:28

Druk valt wel mee, 7 bar max, maar je gebruikt ook knelkoppelingen, geen slangklem.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 25 mar, 2008 12:38

Ik heb twee soorten aluminum oliekoelers gezien. Blank metalen versies en beige gespoten versies. De blank metalen exemplaren lijden nogal van het zout van de winter. Toen ik de mijne bij de restauratie wou schoon spuiten verfrommelde het ding alsof ie van aluminium folie gemaakt was. Ik heb nu een mooie tweedehands beige exemplaar erin zitten.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 25 mar, 2008 19:48

Essentieel om te weten is dus hoe hoog de druk kan oplopen.
In ieder geval is het technisch dus wel mogelijk. En daarmee is het m.i. een goed alternatief want demontage blijft goed mogelijk en schaanmaken dus ook.
Ik ga het in ieder geval wel eens uitzoeken en uitproberen.

Iedereen zover bedankt voor al het meedenken. Zodra ik een prototype heb zet ik de foto's hier wel op.

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » wo 26 mar, 2008 08:36

Bij nader inzien denk ik dat de simpelste (is ook vaak de goedkoopste) oplossing voor een 2cv een nieuwe oliekoeler is, hoef je niets op maat te maken. Voor een Patron of Lomax ligt dat wat anders.....
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 26 mar, 2008 09:01

De maximale druk is 6,5 bar tenzij het overdruk ventiel kapot is

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 26 mar, 2008 19:48

leo top schreef:Bij nader inzien denk ik dat de simpelste (is ook vaak de goedkoopste) oplossing voor een 2cv een nieuwe oliekoeler is, hoef je niets op maat te maken. Voor een Patron of Lomax ligt dat wat anders.....
Daar ging het nou juist om!
Dat je niet een neiuwe hoeft aan te schaffen omdat je 2 bouten niet loskrijgt.
Maar iets ontwikkelen wat gewoon altijd verwijderd kan worden.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 27 mar, 2008 07:35

Er bestond een speciale sleutel voor,maar zowel Facom als Fenwick heeft
hem niet meer in hun asortiment.Je zou hem kunnen maken.Je zaagt een
dop 16 dwars door,dan heb je de vierkante inbus voor een wringijzer en
het zeskant waar je in de lengte de dikte van de oliekoelerpijp uitzaagt
Dan las je daar een staafje gereedschapstaal tussen, wel aan de zijkant van
het zeskant.Garage v.Bemmelen in Delft heeft hem van mij overgenomen met al het speciale gereedschap dat we bezaten

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » do 27 mar, 2008 08:14

Gerard Maas schreef:Er bestond een speciale sleutel voor,maar zowel Facom als Fenwick heeft hem niet meer in hun asortiment.
Het probleem zit hem vaker in het feit dat de buisjes v/d oliekoeler nogal in die bouten vastgerot zitten, en dus gaan meedraaien, en dus kapotscheuren.
Vandaar de zoektocht naar een betaalbare manier om die buisjes te kunnen koppelen. Want dan zou je bij verwijdering van een oliekoeler al gelijk kunnen beginnen om die buisjes (op een door jouw gewenste plek) door te gaan zagen. En maakt het niet meer uit of ze meedraaien of niet.
Je zou zelfs al zo'n gemodificeerde oliekoeler gelijk kunnen monteren, bespaard je in de toekomst gehannes met onwillig ijzerzaagje dat ruzie gaat krijgen de koeltunnel.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 27 mar, 2008 08:38

Ben benieuwd of iemand wat gaat proberen. Zelf hoop ik het niet meer nodig te hebben. Heb de nieuwe oliekoeler dik in de kopervet gezet voor het monteren. Dus ik ga er eigelijk van uit dat demontage geen probleem mag zijn.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 27 mar, 2008 08:40

Zou het aluminium met een beetje warm maken dan niet veel makkelijker loskomen.

Plaats reactie