Handleiding voor het restaureren van mijn Eend..

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Jan Jaap
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 21:51
Locatie: Joure

Handleiding voor het restaureren van mijn Eend..

Bericht door Jan Jaap » vr 28 mar, 2008 22:12

Hallo alle forum bezoekers,

ik ben geheel nieuw op deze 2cv forum, daarom ga ik mij eerst maar even netjes voorstellen!
Ik ben Jan Jaap en ik heb van mijn ouders onze oude eend cadeau gekregen. Deze eend is een witte 2CV6 jeans uitvoering uit het jaar 1983. Hij heeft cq 60.000 km gelopen.
Hij heeft de bekende problemen; een doorgeroest chassie bij de voor ophanging en is daardoor geknikt, roest vormen rond het ventilatie roosters voor en de bodemplaten zijn doorgeroest. Tevens moeten de remmen ook geheel na gekeken worden omdat hij al 10 jaar heeft stil gestaan.

Ik ben van plan om de eend zoveel mogelijk zelf te gaan restaureren. Dit doe ik om zoveel mogelijk geld te besparen. En omdat ik het een onwijs leuke uitdaging vindt. Hierom zou ik jullie willen vragen of jullie mij kunnen helpen bij een restauratie handleiding of andere restauratie tips en documentatie over de techniek.

Met vriendelijke groeten Jan Jaap en ik hoop jullie reacties snel tegemoet te zien.
Ik hoop op een goed technisch resultaat!!

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » vr 28 mar, 2008 22:57

Een warm welkom op t forum. Als je eens lekker r0ndsurft over t forum kun je eigenlijk al alles teruglezen over t restaureren e.d van de eend :wink:
~:-)~

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » vr 28 mar, 2008 23:19

Welkom op het forum! Het zal je ongetwijfeld (met een beetje geduld) lukken om je eend te restaureren, de logica van een eend is zelfs voor een leek aardig te doorgonden.

Naast het forum (vooral de zoekfunctie gebruiken, er is al heeeeel veel besproken) raad ik je aan restauratieverslagen van anderen te bekijken, een vraagbaak te downloaden/kopen (op bijv. marktplaats) en wat ook altijd nog een welkome ondersteuning kan zijn: het boek how to restore a 2cv. Engelstalig boek, erg dik, maar alle klussen staan er met een foto in beschreven. Niet 100 % overzichtelijk naar mijn mening, maar bijna alles staat er wel in.

Veel succes toegewenst met de restauratie!
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Gebruikersavatar
Inezz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 371
Lid geworden op: za 23 feb, 2008 00:09
Locatie: Nijkerk

Bericht door Inezz » za 29 mar, 2008 00:04

beste jan jaap,

gewoon beginnen en dit hele forum doorspitten :wink: , ik zou beginnen bij het restauratie stuk.....daar heb ik echt onwijs veel info uitgehaald. :D

ik zou zeggen ga er lekker voor zitten en lezen maar......(2cv forum)

Ik ben dus ook 'druk' bezig met restaureren, kheb helaas pas te laat dit forum ondekt :oops: ...anders had ik een hele hoop dingen anders aangepakt. :shock:

verder kun je idd een vraagbaak aanschaffen, maar dit forum werkt naar mijn mening beter. :roll:

Gewoon aan de slag gaan en veel foto's posten met vragen :wink: ...dan komt het helemaal goed, vooral als je een beetje handig bent :D

heel veel suc6 en oja WELKOM natuurlijk :wink:
Eendje uit '70

I LUV EEND RIJDEN!

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » za 29 mar, 2008 08:37

Ik heb "How to restore a 2cv" gekocht en dat is een erg nuttig naslagwerk. Verder natuurlijk hier op het forum.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 29 mar, 2008 10:04

wolkom janjaap
gewoon je eend uitelkaar halen en goed foto's maken!
en voor vragen/
vraag het op het forum.
een protte succes!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 29 mar, 2008 11:10

en vergeet interpret niet, veel fiches in pdf te vinden.

Het enige wat ik nog steeds niet heb kunnen vinden is een goede manual met daarin de gebruikt ringen en bouten. Als je mijn honda onderdelen manual dan begrijp je wat ik bedoel. Als je alleen onderdelen manual van honda hebt kun je hem volledig uit elkaar halen en 2 jaar later met de handleiding precies weer in elkaar zetten.

Ik zoek me nu af en toe suf waar welk boutje en ringetje komt.

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » za 29 mar, 2008 11:26

Welkom op het forum en met alle info die je hier kunt vinden en de reeds gegeven adviezen moet het lukken om er weer een leuke maar vooral veilige eend van te maken.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 29 mar, 2008 11:36

zorg eerst dat je al het roest onder controle hebt.
de rest is eerst niet zo erg belangrijk!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » za 29 mar, 2008 22:21

Ola jan Jaap! Allereerst welkom!
Kijk eens wat rond over wat er al geschreven is (véél!!), bekijk eens wat fotoverslagen en wees vooral enorm blij met zo'n te gek cadeau, een eend op schaal 1:1 !! ;)
Trek rustig aan je eend uit elkaar, maak veel foto's (vinden we leuk én is straks handig) en stel je vragen hier. Gegarandeerd dat ze beantwoord worden!

(ik heb je topic trouwens verplaatst, een restauratie is geen prietpraat, maar serious business.. ;) )
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Ghislaine
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 29 sep, 2008 00:39
Locatie: Maastricht

how to restore a 2cv

Bericht door Ghislaine » ma 29 sep, 2008 01:01

Dag allemaal,
ik ben Ghislaine, sinds 3 jaar trotse eigenaresse van een Acadiane 1985 genaamd Fidel.

Zoals bij bijna iedereen is mijn grootste zorg: ROEST...

Onlangs heb ik nieuwe stoelen (van een BX) in mijn voiture gezet; wat een zitcomfort! Maar tot mijn ongenoegen kwam ik een aantal redelijk ver gevorderde (lees: snot-rotte) gaten tegen in de bodemplaten en een beetje aangetast chassis. Dit geeft voor mij aanleiding om toch maar de plannen die ik heb om Fidel te restaureren door te zetten. Nu las ik op het forum over een boek: 'how to restore a 2cv', maar nu vraag ik me af of het de moeite waard is om het te kopen als je een Acadiane hebt. Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten, maar het technische gedeelte van mijn auto is redelijk in orde, dus het gaat vooral om het plaatwerk.. Is het de moeite waard dit boek aan te schaffen?

Verder ben ik op zoek naar een vakman die mijn Acadiane voor een 'studentenprijs' maar wel degelijk kan oplappen, het liefst iemand die mij ook meeneemt in het proces (niet dat ikzelf aan restauratie toen ben, maar ik zou het fantastisch vinden daar zelf nog een handje in mee te kunnen helpen). Het gaat er mij niet om om hem in een chroom/glimmend showmodel te veranderen, maar om gewoon een authentieke/karakteristieke auto over te houden die er nog een aantal mooie jaren tegenaan kan!

Wie heeft tips?
Groetjes Ghislaine

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4963
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 29 sep, 2008 16:16

qua techniek is er niet echt veel verschil met een eend dus ook voor jou zou dit een handig boek kunnen zijn.
diverse Citroens, wat anders.

2cv6ke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 169
Lid geworden op: do 14 feb, 2008 18:22
Locatie: berchem belgie
Contacteer:

Re: how to restore a 2cv

Bericht door 2cv6ke » ma 29 sep, 2008 17:08

Ghislaine schreef:Dag allemaal,
ik ben Ghislaine, sinds 3 jaar trotse eigenaresse van een Acadiane 1985 genaamd Fidel.

Zoals bij bijna iedereen is mijn grootste zorg: ROEST...

Onlangs heb ik nieuwe stoelen (van een BX) in mijn voiture gezet; wat een zitcomfort! Maar tot mijn ongenoegen kwam ik een aantal redelijk ver gevorderde (lees: snot-rotte) gaten tegen in de bodemplaten en een beetje aangetast chassis. Dit geeft voor mij aanleiding om toch maar de plannen die ik heb om Fidel te restaureren door te zetten. Nu las ik op het forum over een boek: 'how to restore a 2cv', maar nu vraag ik me af of het de moeite waard is om het te kopen als je een Acadiane hebt. Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten, maar het technische gedeelte van mijn auto is redelijk in orde, dus het gaat vooral om het plaatwerk.. Is het de moeite waard dit boek aan te schaffen?

Verder ben ik op zoek naar een vakman die mijn Acadiane voor een 'studentenprijs' maar wel degelijk kan oplappen, het liefst iemand die mij ook meeneemt in het proces (niet dat ikzelf aan restauratie toen ben, maar ik zou het fantastisch vinden daar zelf nog een handje in mee te kunnen helpen). Het gaat er mij niet om om hem in een chroom/glimmend showmodel te veranderen, maar om gewoon een authentieke/karakteristieke auto over te houden die er nog een aantal mooie jaren tegenaan kan!

Wie heeft tips?
Groetjes Ghislaine
welkom ghislaine
kun je wat fotos nemem van bodemplaten als er vliegroest enkel op het chassis is kunt je die volledig afschuren en daarna behandelen met antie roest en daarna met zwarte chassis verf zo heb ik het ook gedaan met onze 2cv groetjes
AfbeeldingAfbeelding

2cv6ke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 169
Lid geworden op: do 14 feb, 2008 18:22
Locatie: berchem belgie
Contacteer:

Bericht door 2cv6ke » ma 29 sep, 2008 17:14

welkom ghislaine
kun je soms wat fotos nemem van je vloerplaten voor het chassis als het enkel vliegroest is moet je alles afschuren en behandelen met antie roest en daarna met zwarte chassis verf zo heb ik het ook gedaan op onze 2cv groetjes
AfbeeldingAfbeelding

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » ma 29 sep, 2008 18:39

aller eerst Jan Jaap en Ghislaine allebij welkom! en allebei veel succes met jullie project

@ Jan jaap veelmakelijkere techniek dan van een 2cv is er niet veel dus gewoon uit elkaar halen, foto,s maken, en vragen stellen hier dan heb je al heel veel gewonen!
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

Plaats reactie