AM2 blok reviseren?

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

AM2 blok reviseren?

Bericht door tweeceevee » zo 7 jun, 2009 15:40

Hallo, ik heb een gebruikt AM2 blok op de kop kunnen tikken die volgens de oude eigenaar 70.000 km heeft gelopen.
Mijn oude blok had nl.een compressieverschil tussen links en rechts van 4 bar, nl. 8 tegen 12 bar, en hij lekte aan alle kanten.(170.000km gelopen)

Nu is mijn vraag ,( ik heb het blok nog niet draaiend gehad, hij heeft 20jaar in een schuur gelegen) en heb hem eerst los gehaald, zat wel erg veel roest in de uitlaatpoorten,

Zal ik de lagers ook vervangen , of hoe kan je controleren of deze nog goed zijn?
Heb het blok nog niet gesplitst maar wel alles al eraf.

Nokvolgers en kleppen en zuigers/cilinders zien er nog heel goed uit.

Groeten,

tweeceevee.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 7 jun, 2009 16:03

Als je alle zooi eruit hebt gehaald en als het blok gewoon ronddraait, niet splitsen. Zeker niet gezien de km stand.

Gewoon zo erin lepelen. Als iets goed is, niet vervangen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » zo 7 jun, 2009 16:29

Ik zou deze ook niet splitsen. Ik heb dit met die van mij ook niet gedaan (die had een 10tal jaar stil gestaan).
Alles gewoon terug monteren, afstellen en rijden.

Je kan hooguit misschien nog de keerringen vervangen maar veel meer zou ik wel niet doen.

Ik zou wel vrij snel de olie en oliefilter opnieuw vervangen aangezien er bezinksel opnieuw gaat oplossen en dan is dit er dan ook uit.

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » zo 7 jun, 2009 16:43

TB schreef:Gewoon zo erin lepelen. Als iets goed is, niet vervangen.
TB: Het is niet omdat het carter gespleten wordt dat hij meteen alles moet vervangen. Controleren kan nooit kwaad en dan heb je ineens de kans om het carter langs binnen proper te maken en te voorzien van een nieuwe vloeibare pakking.

Ik heb hier thuis ook nog een AM2 met origineel 60.000 liggen waarvan de krukas om zeep is. Als je wil mag je hem komen halen om in je eend te lepelen. :wink:

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » zo 7 jun, 2009 17:20

Heb nog een vraag over de oliepomp, deze is volgens mij niet helemaal in orde.
Afbeelding

Als ik deze wil vervangen moet ik het carter toch splitsen?

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » zo 7 jun, 2009 19:49

Als je die wilt vervangen ben ik bang dat je idd het blok moet splitsen want dat huisje zit waarschijnlijk muur vast tussen de helften.

Maar zijn die ronde sporen grof of mooi glad/nauwelijks voelbaar? en hoe zijn de draiende delen van de pomp eruit?

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » zo 7 jun, 2009 20:27

De draaiende delen van de pomp zijn ook beschadigd

Afbeelding

De groeven zijn goed voelbaar en ik ga toch voor de zekerheid het pomphuis en de pomp vervangen.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » zo 7 jun, 2009 20:47

Dan lijkt me het idd goed om de hele olie pomp te vervangen en vooral ook het carter goed schoon te maken zoals Sam a suggereerde. Flinke slijtage groeven na slechts 70000km komen immers niet door fijn schone en goeie olie... maar eerder door troep in het carter.

Succes met de werken, Bart

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 7 jun, 2009 22:07

SamClukkers schreef:
TB schreef:Gewoon zo erin lepelen. Als iets goed is, niet vervangen.
TB: Het is niet omdat het carter gespleten wordt dat hij meteen alles moet vervangen. Controleren kan nooit kwaad en dan heb je ineens de kans om het carter langs binnen proper te maken en te voorzien van een nieuwe vloeibare pakking.

Ik heb hier thuis ook nog een AM2 met origineel 60.000 liggen waarvan de krukas om zeep is. Als je wil mag je hem komen halen om in je eend te lepelen. :wink:
Normaal zijn ze na 60.000 km niet om zeep. Als ie niet goed blijkt te zijn kun je m alsnog splitsen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » ma 8 jun, 2009 16:28

Ik ga mijn blok ook reviseren (ook een am2)
Hij draait wel redelijk, maar de brilrubbers zijn slecht, en als ik toch bezig ben ga ik ook mijn kleppen laten herslijpen. de cilinderkoppen polijsten, alle pakkingen vervangen...

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 8 jun, 2009 16:59

Als je dan toch de kleppen eruit haalt,zou je dan niet beter gelijk voor harde kleppen en zittingen gaan,zodat je op loodvrij kan gaan rijden
De tijd dat die meegaan,dan is er geen loodhoudend meer te koop

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » ma 8 jun, 2009 21:40

Hallo, heb het blok gesplitst en heb krassen op het (glijlager?) van de krukas.
Is dit erg of kan ik hier mee door rijden, of is er ergens een nieuw glijlager te koop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 9 jun, 2009 07:00

Hallo tweeceevee,bedenk wel als je dit ziet,dat de grote drijfstanglagers en
het andere hoofdlager er net zo uitzien,Deze motor heeft duidelijk met vuil
in het carter geredenIk vraag me af of je dit wel op wil knappen

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 9 jun, 2009 07:27

Volgens mij staan bij Patron nieuwe glijlagers op de onderdelenlijst. Gerard heeft wel ene punt met die vervuiling... was ook te verwachten gezien de oliepomp. Hoe ziet de motor er verder uit? Hoe zien b.v. die glijlagervlakken eruit en zijn de toppen van de nokkenas versleten of niet?

Succes, Bart

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 9 jun, 2009 07:34

Bartje,Het enige lager,dat je zou kunnen vervangen is het achterste en dan heb je nog pas de helft want de keukas blijft beschadigd en alle andere
lagers zijn niet los te vervangen

Plaats reactie