Wintergril

Alles over het heerlijke eendrijden.
Casper2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul, 2009 22:21
Contacteer:

Wintergril

Bericht door Casper2CV » di 13 okt, 2009 21:03

Vanaf welke temperatuur moet je een wintergril gebruiken?

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » di 13 okt, 2009 21:07

Hmm, 't is nu 9.3oC hier, hij mag d'r op :P
Ik hou altijd maar < dan een graad of 10 aan, dan gaat hij d'r op.
Boven de 12 á 15oC gaat ie er weer af.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » di 13 okt, 2009 22:11

the Nosepicker schreef:
Op lange stukken snelweg zou ik m'n kapje niet laten hangen. Je blokkie wordt bij 100 km/u snel warm en dan wordt het mét kapje al snel erg heet. Voor korte stukjes wel laten hangen, je blokje wordt anders nooit voldoende warm. Met alle mogelijke gevolgen.


Aanvulling: tekst uit de eendmeel, staat volgens mij ook onder alledag. Dit is ook wat ik vroeger van Jeroen Cats heb geleerd en wat volgens mij ook in het eendologieboek staat:
Het winterkapje
Het winterkapje, wanneer wel en wanneer niet? Veel mensen denken dat een eend last heeft van oververhitting. Nou dat is dus niet waar, metingen van eendmeel leden hebben uitgewezen dat een eend vaak moeite heeft om 80-90 graden olie temperatuur te halen. Vooral bij korte eindjes in koud weer. Zo is het ook niet zo dat een eend warm wordt als ie stationair loopt, hij koelt juist af. Dat merk je wel als je in de winter voor een stoplicht staat, dat laatste beetje warme lucht is zo verdwenen. Het winterkapje is bedoeld om de olie in z'n optimaal smerend temperatuur bereik te krijgen en te houden. Te snel eraf is dus net zo schadelijk als te lang erop!

Wanneer eraf en wanneer erop?
Erop: hij moet er zoiezo op als het buiten minder als 10 graden celcius is.
Eraf: als je korte eindjes en/of op binnen weggetjes rijdt waar je niet boven de 90 uitkomt mag ie er tot een graad of 15 op blijven zitten. Ga je de snelweg op dan mag ie er bij meer als 10 graden al af, de motor komt dan door de hogere snelheden wel goed op temperatuur.
Laatst gewijzigd door the Nosepicker op di 13 okt, 2009 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Casper2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul, 2009 22:21
Contacteer:

Bericht door Casper2CV » di 13 okt, 2009 22:21

Bedakt voor de informatie ga hem er morgen eens opzetten als ik een stukje ga rijden.

Wolfman
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 jun, 2009 11:04
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht door Wolfman » ma 26 okt, 2009 09:36

Nuttige informatie.
Ik ga die van mij vast opzoeken....
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 26 okt, 2009 09:56

Ik heb er nog geen voor de dyane. Maar onder de 10 graden altijd erop? Ook als je over de snelweg gaat voor een tocht van 10km?
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Blik
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 1 okt, 2006 21:25
Locatie: Amsterdam

Bericht door Blik » ma 26 okt, 2009 10:54

Ik houd aan (min of meer zoals Jeroen):
- < 15 graden mag 'ie erop
- < 5 graden moet hij erop.
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 26 okt, 2009 12:21

Blik schreef:Ik houd aan (min of meer zoals Jeroen):
- < 15 graden mag 'ie erop
- < 5 graden moet hij erop.
mee eens, alleen hou ik aan: <5 graden had ie er al op moeten zitten :D

heb nu zelf een nieuw flapje gemaakt voor mn 3 balken grille. origineel zit de onderste helft met twee haakjes aan de grille, maar mijn grille is zo verbogen dat dit niet mooi blijft hangen, dus zelf iets langere elastieken er aan genaait die met twee haakjes intwee gaatjes in de onderkant van de motorkap zit (waar normaal de kenteken plaat zit zeg maar). deze haakjes kan ik nu ook in twee, in mn kenteken plaat (die van mij zit boven de grille) geboorde gaatjes kan doen en zodoende de onderste helft van de flap openhoud.

dan kan ik dus beneden 15 graden met halve flap rijden, beneden de 5 a 10 graden met originele flap en als ik dan snelweg rij weer de halve flap. vanavond alleen de bovenste klip er aan popnagelen en dan is ie helemaal klaar. als ik er om denk zal ik even mn camera meenemen.

vanavond ook maar even de maten opnemen van het dak. ik heb voor 3 euro een fleece dekentje gekocht bij de ikea. als deze even netjes op de zelfde binnen maten van het dak geknipt en gezoomd wordt en bevestigd wordt door deze tussen de dakbalkjes te frotten blijft je eend aanzienlijk warmer. maar dit is natuurlijk alleen voor het comfort van de inzittende
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Blik
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 1 okt, 2006 21:25
Locatie: Amsterdam

Bericht door Blik » ma 26 okt, 2009 13:55

dyane_maniac schreef: vanavond ook maar even de maten opnemen van het dak. ik heb voor 3 euro een fleece dekentje gekocht bij de ikea. als deze even netjes op de zelfde binnen maten van het dak geknipt en gezoomd wordt en bevestigd wordt door deze tussen de dakbalkjes te frotten blijft je eend aanzienlijk warmer. maar dit is natuurlijk alleen voor het comfort van de inzittende
.... maak je er maar eentje?....
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 26 okt, 2009 14:02

ja. tenzij je me heeeeeeel lief aankijkt. maar ga eerst eens kijken of het stikken van fleece een beetje lukt. ga waarschijnlijk vanavond naar de ikea ipv de loods. zou evt alvast zo'n dekentje a 3 euro voor je mee nemen. verkrijgbaar in zwart, blauw, flets rood en lime groen geloof ik. ik ben gegaan voor zwart.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » do 5 nov, 2009 10:58

BasvanEerden schreef:Ik heb er nog geen voor de dyane. Maar onder de 10 graden altijd erop? Ook als je over de snelweg gaat voor een tocht van 10km?
Ja hoor, dan kan ie er gewoon op.

Ik heb voor de Aca 2 winterhoesjes. Er zitten normaal 3 gleuven aan elke kant en die heb ik alle 6 een stuk langer gemaakt. Omdat ik op LPG rijd en daardoor een iets warmere motor krijg (volgens velen) op de snelweg kan ik de versneden versie erop houden bij een temp. onder 15 graden.

Eigenlijk zou je iets moeten maken zoals de R4 had, daar zit een sleuf in die je kon verstellen door een achterliggend schotje voor de sleuven te schuiven. En dan nog mischien van binnenuit verstelbaar als bij de verstelbare sproeier ???
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » do 5 nov, 2009 16:25

Martijn schrijft:
Eigenlijk zou je iets moeten maken zoals de R4 had, daar zit een sleuf in die je kon verstellen door een achterliggend schotje voor de sleuven te schuiven. En dan nog mischien van binnenuit verstelbaar als bij de verstelbare sproeier ???
Het zou helemaal mooi zijn als deze sleuven automatisch zouden schuiven op commando van een meter die de temperatuur van de olie meet. Dan heb je er geen omkijken naar.

Een leuk project voor de oprechte amateur?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 5 nov, 2009 16:26

@Kulio, wat dacht je van wat bimetaal :)

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 325
Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15

Bericht door Clau (°\=/°) » ma 4 jan, 2010 11:34

Dus je kunt van een fleecedeken een eigen wintergril maken?
Het is hier nu -10 sochtends en ik heb geen wintergril. Ik ga nu wel even kijken want ik moet sowieso een nieuwe grill, maar in de tussentijd moet ik ook wel op en neer de berg over elke ochtend en middag.
Kun je gewoon een stukkie fleece voorin de grill proppen? Binnenin lijkt me wat gevaarlijk...
*miep miep* (°\=/°)

sellavie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 14 apr, 2006 21:21

Bericht door sellavie » ma 4 jan, 2010 12:01

ff goed lezen Waggel,
Dyane Maniac maakt van z'n fleecdekentje een winterdak, heb ik zelf ook werkt perfect :D

Plaats reactie