Is de triangel gehomologeerd in Europa
-
- Beginner
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za 8 okt, 2005 02:04
- Locatie: A'dam
Is de triangel gehomologeerd in Europa
zit in spanje en de guardia civile viel van hun stoel toen ze twee auto's achter- en aan elkaar zagen langs rijden. geen boete gekregen, maar er is met wel gevraagd om homologatie papieren te laten zien. Zijn die er? en zo ja,hoe kan ik daar aankomen?
Volgens mij weet niemand iets precies. Beetje gedoog werk. Het is wel raadzaam als de trekkende auto een stuk zwaarder is dan de eend aan de triangel. Vooral vanwege het remmen. Weet uit ervaring dat een eend prima een andere kan trekken, maar bij het in een bocht remmen ben ik eens met 2 eenden dwars over een kruising gevlogen. De eend aan de triangel stond achterstevoren naast me.....gelukkig zondeer schade. Oorzaak in de bocht geremd, een auto duwt de andere om. Bij rechtuit remmen geen probleem...
diverse Citroens, wat anders.
In België bijvoorbeeld is dit niet toegestaan. Hier bestaat namelijk een wetgeving dat een wagen zonder technische problemen niet mag gesleept worden. Vandaar dat je in principe dit niet mag gebruiken met uitzondering van een wagen die in panne staat. Ik denk echter wel dat de kans groot is dat je er wel mee weg kan komen zolang je onder de 750 kg getrokken gewicht blijft.
-
- Beginner
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za 8 okt, 2005 02:04
- Locatie: A'dam
Dank voor de reacties. In spanje mag je ook niet slepen. Op zich slikte ze dat je de slepende eend als aanhanger beschouwd, maar dan moet de triangle wel gehomologeerd zijn. zodat ze zeker zijn dat het stevig genoeg is en niet zal breken, gevaar zal opleveren. Is er niet een document wat aangeeft dat de triangel goed gebouwd is.
7 maart 1971* 27 november 2009 +
-
- Super eendkenner
- Berichten: 331
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Een triangel mag in principe alleen gebruikt worden als er in het gesleepte voertuig een persoon zit, in het bezit van een geldig rijbebijs, de gesleepte auto verzekerd en APK gekeurd is, niet geschorst, en verkeersveilig. Het is dan niet meer dan een sleepstang.
De gesleepte auto wordt geen aanhanger, als er een triangel is bevestigd, want dan zou het een vierwielige aanhanger zijn, waar een eigen kenteken voor nodig is. Op het kenteken van de gesleepte eend staat motorvoertuig en niet aanhangwagen oid.
Vaak wordt het gebruik gedoogd, ikzelf ben ontelbare keren in binnen en buitenland staande gehouden door oom of tante agent, met een triangel achter me, maar mocht altijd weer verder.
Een agent van de KLPD heeft ooit eens voor mij opgezocht hoe het precies in elkaar zat.
Overigens heeft defensie een vrijstelling om de triangel te gebruiken.
Daffy
De gesleepte auto wordt geen aanhanger, als er een triangel is bevestigd, want dan zou het een vierwielige aanhanger zijn, waar een eigen kenteken voor nodig is. Op het kenteken van de gesleepte eend staat motorvoertuig en niet aanhangwagen oid.
Vaak wordt het gebruik gedoogd, ikzelf ben ontelbare keren in binnen en buitenland staande gehouden door oom of tante agent, met een triangel achter me, maar mocht altijd weer verder.
Een agent van de KLPD heeft ooit eens voor mij opgezocht hoe het precies in elkaar zat.
Overigens heeft defensie een vrijstelling om de triangel te gebruiken.
Daffy
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Daffy schreef:
Dat geld volgens mij alleen als het gewicht van de gesleepte auto boven de 750 kg uitkomt. Dat is met de meeste auto's het geval maar niet bij een Eend, die blijft daar onder.De gesleepte auto wordt geen aanhanger, als er een triangel is bevestigd, want dan zou het een vierwielige aanhanger zijn, waar een eigen kenteken voor nodig is.
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
dit is en blijft een lastig item omdat het niet duidelijk is wat het nu is.
Is het gesleepte voertuig een aanhanger of niet. Zolang een rechter er geen uitspraak over gedaan heeft blijft het een groot vraagteken en loop je bepaalde risico's. M.n verzekeringsmaatschappijen kunnen dan heellastig gaan doen.
Is het gesleepte voertuig een aanhanger of niet. Zolang een rechter er geen uitspraak over gedaan heeft blijft het een groot vraagteken en loop je bepaalde risico's. M.n verzekeringsmaatschappijen kunnen dan heellastig gaan doen.
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Beginner
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za 8 okt, 2005 02:04
- Locatie: A'dam
Dank voor alle reacties, fijn. blijft dus een lastig punt. Ik stond hier in spanje heel hard te roepen dat het een aanhanger is omdat die lichter dan 750 kilo is, maar dat is dus nog niet zo duidelijk. Het verhaal klinkt nl best overtuigend. Ik heb triangel bij Burton gekocht en hun de vraag ook voorgelegd. Lijkt me nl niet dat je iets kan verkopen wat niet goedgekeurd is, maar het is allemaal dus niet zo duidelijk. In spanje geldt dat een aanhanger gehomologeerd dient te zijn. en daarmee ook een triangel systeem. Hoop dat Guardia Civile dit gaat gedogen en er geen werk van maakt. Ik gebruik het best vaak om eendjes van mensen te vervoeren die willen drinken als ze uit gaan. Is een ideale oplossing. ik zet de eend voor de deur af de volgende morgen voor 11 uur. Geen boetes, beschonken rijden of met een kater je auto zoeken. (waar stond ie ook al weer Als ik duidelijkheid heb, dan zal ik het posten. misschien moet ik het maar een beetje aanzien, dat doen ze in spanje ook allemaal.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ten eerste wat je zegt dat ie lichter is dan 750 kg, klopt niet helemaal. tenminste als ik nl regelgeving aanhoudt is dat het gaat om het maximaal toelaatbare gewicht, dus eigen gewicht + bagage en dat is natuurlijk behoorlijk hoger.
en wat je zegt dat in spanje elke aanhanger gehomologeerd moet zijn (en ik geloof je best dat ze dat zeggen en dat het wellicht ook waar is) betekend dat ik bijvoorbeeld ook niet met mijn oldtimer aanhangertje (en de meeste andere (zelfbouw) aanhangers) niet in spanje zou mogen rijden. ik heb daar (uiteraard) geen papieren of wat dan ook bij.
ik weet idd wel dat triangelen zo'n soort twilight zone is, waar nog nooit een duidelijk antwoord op is gekomen.
en wat je zegt dat in spanje elke aanhanger gehomologeerd moet zijn (en ik geloof je best dat ze dat zeggen en dat het wellicht ook waar is) betekend dat ik bijvoorbeeld ook niet met mijn oldtimer aanhangertje (en de meeste andere (zelfbouw) aanhangers) niet in spanje zou mogen rijden. ik heb daar (uiteraard) geen papieren of wat dan ook bij.
ik weet idd wel dat triangelen zo'n soort twilight zone is, waar nog nooit een duidelijk antwoord op is gekomen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Super eendkenner
- Berichten: 331
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Dat geld volgens mij alleen als het gewicht van de gesleepte auto boven de 750 kg uitkomt. Dat is met de meeste auto's het geval maar niet bij een Eend, die blijft daar onder.
Een 4 wielige aanhangwagen met een meesturende vooras ( dus de wielen zitten NIET in de midden bij elkaar) moet een eigen kenteken hebben ongeacht het gewicht met laadvermogen.
Daffy
-
- Beginner
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za 8 okt, 2005 02:04
- Locatie: A'dam
Ikzelf heb al eens een gelijkaardig probleem gehad:
Ik had een nieuw geitje gekocht en moest dat dringend vervoeren naar een nieuwe stalling. Het probleem was echter dat het geitje niet meer ingeschreven, verzekerd, enz. was. Daarom 's avonds gesleept (met vaste stang), ik in de geit, vader in de slepende auto en weg. Onderweg natuurlijk politie tegengekomen en daar begon de discussie: wij argumenteerden: het is een aanhangwagen (nml. soort vaste verbinding + lage gewicht), wij hebben ook een afzonderlijke verzekering voor aanhangwagens tot 1ton. Wij rederneerden ook dat onze wagen zich onmogelijk zelfstandig kon voortbewegen. Onze wetgeving daaromtrent is ook nogal onduidelijk, na 10 minuten discussie wist de agent het zelf niet meer en heeft naar zijn hoofdbureau gebeld. De conclusie was: wij hadden een foutieve redenering, maar de wagen werd niet in beslag genomen en afgesleept. We mochten wel niet verder rijden, daarom snel nog ergens garageplaten gehuurd en verder gereden.
Of nu een traingel in België toegelaten is zonder bestuurder in de tweede auto daar twijfel ik ten zeerste aan. Bij ons mogen enkel defecte wagens gesleept worden, met een max. snelheid van 30 km per uur. Autosnelweg mag niet gebruikt worden, indien men zich erop bevindt: eerste afslag nemen.
Ik had een nieuw geitje gekocht en moest dat dringend vervoeren naar een nieuwe stalling. Het probleem was echter dat het geitje niet meer ingeschreven, verzekerd, enz. was. Daarom 's avonds gesleept (met vaste stang), ik in de geit, vader in de slepende auto en weg. Onderweg natuurlijk politie tegengekomen en daar begon de discussie: wij argumenteerden: het is een aanhangwagen (nml. soort vaste verbinding + lage gewicht), wij hebben ook een afzonderlijke verzekering voor aanhangwagens tot 1ton. Wij rederneerden ook dat onze wagen zich onmogelijk zelfstandig kon voortbewegen. Onze wetgeving daaromtrent is ook nogal onduidelijk, na 10 minuten discussie wist de agent het zelf niet meer en heeft naar zijn hoofdbureau gebeld. De conclusie was: wij hadden een foutieve redenering, maar de wagen werd niet in beslag genomen en afgesleept. We mochten wel niet verder rijden, daarom snel nog ergens garageplaten gehuurd en verder gereden.
Of nu een traingel in België toegelaten is zonder bestuurder in de tweede auto daar twijfel ik ten zeerste aan. Bij ons mogen enkel defecte wagens gesleept worden, met een max. snelheid van 30 km per uur. Autosnelweg mag niet gebruikt worden, indien men zich erop bevindt: eerste afslag nemen.
2cv spécial 1986
C5 break SX
C5 break SX