Slaat wel aan, maar loopt slecht

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Slaat wel aan, maar loopt slecht

Bericht door tweeceevee » di 12 jan, 2010 13:11

Ik heb eindelijk (01-01-2010) mijn 2cv weer in elkaar gezet, maar nu slaat hij wel direct aan (ook bij -15 en een week in de sneeuw) , maar loopt dan heel slecht, moet 15 min met de choke spelen om hem rijdend te houden, en daarna kan de choke er pas af.

Wintergril zit er voor.

Vorig voorjaar en de zomer, toen de eend nog in elkaar zat was er geen probleem, liep toen prima.

Ik heb het blok een half jaar in de schuur gehad, en heb er niets aan veranderd. (kleppen en ontsteking staan goed , en heb de bougies, bougiekabels en bobine al weer vervangen.

remmenreiniger rondom carb. spuiten bij draaiende motor haalt ook niets uit.Hij blijft hetzelfde lopen.

Heb de sproeiers reeds schoongemaakt, en met perslucht doorgeblazen.

Iemand tips?

Tweeceevee

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 12 jan, 2010 14:56

Mengverhouding carburateur ontregeld, zeefje carburateur vervuild, vuil in de pomp waardoor die niet meer genoeg kan aanvoeren..
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 12 jan, 2010 15:32

En niet vergeten, chokeklepveertje controlleren op werking.

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » wo 13 jan, 2010 11:51

Slecht lopen betekent,

Slaat direct aan, zakt na 2 seconden terug in toeren, tot onder stationair en slaat dan net niet af, en moet dan niets aanraken (gaspedaaal of choke), en daarna loopt het toerental weer op en af, en op en af.

Choke staat volledig uitgetrokken, anders doet hij het niet.

Na 20 seconden is dit weer over, en dan is meer te rijden (wel nog 15 minuten met de choke spelen)

Als je dan gas geeft knalt hij in de uitlaat, en als je de 2e trap opent lijkt het wel of je tegen helling oprijd, hij begint dan te bokken, en komt amper meer vooruit.

Chokeveertje en zeef zijn ok.

Benzinepomp heb ik nog niet bekeken. vond het gisteravond te koud om die te verwisselen.

Blok liep voorheen prima.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 13 jan, 2010 12:40

Duidelijk teken van benzinetekort, dus benzinepomp controlleren, maar ook de leidingen. Als de carburateur niet los is geweest dan zal het wel goed zitten, maar als dit wel het geval is kan het makkelijk zijn dat je sproeiers vuil zijn, maar ook dat je vlotter niet meer goed functioneerd.

Dus koude vingers ga je zo wie zo krijgen ;)

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » wo 13 jan, 2010 13:07

Heb net even gekeken bij de eend, en het stalen verbindingspijpje tussen de rubberen slang ( van de pomp) en de doorzichtige plastic benzineslang die langs het chassis loopt, is een beetje plat ( niet helemaal maar voor de helft).

kan dit het probleem zijn?

heb in de eend geen reserve pijpje liggen, dus kan hem vanavond pas vervangen.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 13 jan, 2010 16:50

ja kan de doorstroming hinderen.
diverse Citroens, wat anders.

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » wo 13 jan, 2010 20:15

Heb de benzinepomp vervangen door een nieuwe, en het verbindingsbuisje ook vervangen door een gaaf exemplaar, maar de eend blijft heel slecht lopen.

sproeiers zijn allemaal schoon, heb ze weer doorgeblazen, en er is nergens valse lucht te bekennen.

Kan de 123 kapot zijn? (staat op tijd afgesteld)

Het enigste wat ik heb vervangen aan de eend is de tankvlotter,en de benzineleiding.

Iemand nog tips,voordat ik er een ander blok inleg wat wel goed loopt (heb er nog een voor reserve liggen die in de schuur prima loopt), maar heb niet zo'n zin, om een blokwissel te doen.

De eend liep nl. prima toen ik hem uit elkaar haalde.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 14 jan, 2010 09:58

Dan zal ik wel simpel denken, maar waarom dan geen carb wissel? Ik bedoel een heel blok wisselen omdat ie niet lekker loopt is ook overdreven. Heb je er ook aan gedacht dat je kleppen verkeerd kunnen staan en zoals je aangeeft is de 123 wel de boosdoener. Ook kan het zo maar zijn dat je probleem meer richting de benzinetank moet zoeken. Maar ik neem aan dat je de benzineopbrengst van de pomp al getest hebt.

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » do 14 jan, 2010 12:25

@ Backfire,

Heb de pomp van het reserve blok gehaald, en die loopt daar prima mee, dus die moet volgens mij goed zijn.

heb ook aan carb. wissel gedacht, maar ligt nu een Am2 in de eend, en heb een A06/635 blok liggen voor reserve.

Er zit een andere carb. op dat reserve blok.

Heb nog wel eenzelfde carb. liggen als die op de AM2 zit, maar die ligt al 20 jaar op de plank. dus die moet ik eerst nog schoonmaken/reviseren.

Heb dat reserve blok laten afstellen op de dyno, dus daar wil ik niet meer aan rommelen.

zet vanavond de punten er weer in, kijken of dat helpt, en ga voor de zekerheid de kleppen weer nakijken.

Alvast bedankt voor alle tips.

Pistachke
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: za 27 aug, 2005 21:53
Locatie: Turnhout

Bericht door Pistachke » do 14 jan, 2010 12:36

Check misschien toch eens even of ie geen valse lucht trekt aan de aansluitingen van de inlaatbuizen op de cilinderkop... Had het probleemje ook een keer en heb op aanraden van een goeie kameraad gewoon even m'n kleppendeksel gedemonteerd, de 3 moertjes van de cilinderkop losgezet, daarna het hele in- en uitlaatspruitstuik goed vastgezet en dan pas weer de moertjes van de cilinderkop vastgezet... motorje draaide weer als een zonnetje !
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 14 jan, 2010 12:49

Kijk ook eens of de bougiekabels goed op de contacten klemmen. Ik had ook zo'n soort probleem met nieuwe bougiekabels. Vlotterniveau ook carb ok?
diverse Citroens, wat anders.

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » do 14 jan, 2010 20:06

Heel vreemd, maar hij loopt weer als vanouds.

Heb hem eens goed op zijn staart getrapt toen die warm was, en nu loopt hij weer prima.

Heb ook geen choke meer nodig tijdens de koude start, en hij pakt het gas weer goed op.

bedankt voor het meedenken / oplossen van het probleem.

Mag een slotje op.

tweeceevee.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » do 14 jan, 2010 22:02

Wellicht een vuiltje ergens wat nu is los geschoten.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 15 jan, 2010 16:56

Of een klep die schoongebrand.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie