Maximaal hellingspercentage voor een eend?
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Maximaal hellingspercentage voor een eend?
Ik ben benieuwd wat het maximale hellingspercentage is wat je veilig kan nemen met een eend.
Deze zomer ben ik van plan naar Noorwegen te rijden. Daar zijn route's op de kaart van 12%. Is dit goed te doen met de eend? Er van uit gaand dat deze technisch in goed staat is. Er ligt een standaard motor in met volgens de rollenbank meting van BCC 27,18pk. Ik heb al wel in Zweden en Tsjechië aardige heuvels gehad. Waar ik bij 1 zelfs terug moest naar de 1e versnelling maar ik weet niet hoeveel % deze helling was.
We gaan met 2 personen en natuurlijk wat bagage.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met heuvels.
Deze zomer ben ik van plan naar Noorwegen te rijden. Daar zijn route's op de kaart van 12%. Is dit goed te doen met de eend? Er van uit gaand dat deze technisch in goed staat is. Er ligt een standaard motor in met volgens de rollenbank meting van BCC 27,18pk. Ik heb al wel in Zweden en Tsjechië aardige heuvels gehad. Waar ik bij 1 zelfs terug moest naar de 1e versnelling maar ik weet niet hoeveel % deze helling was.
We gaan met 2 personen en natuurlijk wat bagage.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met heuvels.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1802
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Noorwegen heb ik geen ervaring mee, wel met Spanje (Pyreneen) en Frankrijk.
In Andorra geweest, wel af en toe met dichtgeknepen billen gezeten in een van de vele tunnels daar.
Meen naar de (toen groene ) ski pistes ook wel 12% borden onderweg gezien te hebben maar weet dat niet meer zeker.
Reden met aanhangertje van ca 250 kilo beladen achter de eend.
Wat ik wel lastig vind is dat je geheel moet stilstaan als je je van de 2e naar de 1e versnelling wilt schakelen als je 't effe niet meer trekt.
Verder in Frankrijk zonder problemen de Route Napoleon gereden, leuk joh, rij je die dikke Benzen die met een kokende motor aan de kant staan voorbij....
Wel zou ik zorgen dat je remmen prima in orde zijn, ik heb toen speciaal voor die reis van die (eeuwig aanlopende) extra remkoelingen laten monteren.
In Andorra geweest, wel af en toe met dichtgeknepen billen gezeten in een van de vele tunnels daar.
Meen naar de (toen groene ) ski pistes ook wel 12% borden onderweg gezien te hebben maar weet dat niet meer zeker.
Reden met aanhangertje van ca 250 kilo beladen achter de eend.
Wat ik wel lastig vind is dat je geheel moet stilstaan als je je van de 2e naar de 1e versnelling wilt schakelen als je 't effe niet meer trekt.
Verder in Frankrijk zonder problemen de Route Napoleon gereden, leuk joh, rij je die dikke Benzen die met een kokende motor aan de kant staan voorbij....
Wel zou ik zorgen dat je remmen prima in orde zijn, ik heb toen speciaal voor die reis van die (eeuwig aanlopende) extra remkoelingen laten monteren.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Dit kwam ik nog tegen.
http://www.2cv.nl/publicaties/kampioen/index.html
Caravan
Het wettelijk toegestane aanhangwagengewicht (beladen) bedraagt volgens opgave van de fabrikant 400 kg. Rekening houdend met een bagagecapaciteit van 150 kg mag het afleveringsgewicht (leeg) niet meer dan 250 kg bedragen, zodat alleen bagagewagentjes en zeer lichte vouwkampeerwagens in aanmerking komen. Met de maximaal beladen combinatie kunnen hellingen tot circa 14% worden bereden.
Als ik dit lees lijkt die 12% zonder aanhanger geen probleem.
http://www.2cv.nl/publicaties/kampioen/index.html
Caravan
Het wettelijk toegestane aanhangwagengewicht (beladen) bedraagt volgens opgave van de fabrikant 400 kg. Rekening houdend met een bagagecapaciteit van 150 kg mag het afleveringsgewicht (leeg) niet meer dan 250 kg bedragen, zodat alleen bagagewagentjes en zeer lichte vouwkampeerwagens in aanmerking komen. Met de maximaal beladen combinatie kunnen hellingen tot circa 14% worden bereden.
Als ik dit lees lijkt die 12% zonder aanhanger geen probleem.
Ik ben met de eend in Noorwegen geweest. en ik ben dol op hellingen. Altijd boven gekomen. Ik zocht altijd de steilste passen omdat die het mooiste te bereiden zijn.
Wees er maar niet ongerust op.
1keer moesten de passagiers uitstappen. Maar dat was in een bos, op een weggetje dat zo stei was dat je achterover in je stoel lag. Het was geasfalteerd en er lag een dikke laag gruis over gespoeld, zodat de voorwielen doorsloegen. Ze moesten toen een paar honderd meter lopen.
Wees er maar niet ongerust op.
1keer moesten de passagiers uitstappen. Maar dat was in een bos, op een weggetje dat zo stei was dat je achterover in je stoel lag. Het was geasfalteerd en er lag een dikke laag gruis over gespoeld, zodat de voorwielen doorsloegen. Ze moesten toen een paar honderd meter lopen.
tweeceevees zijn leuk!
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
het zal wel los lopen. heb nog nooit niet verder kunnen rijden wegens te steil. heb zelfs een stukje 25 % gehad in schotland, maar toegegeven daar kon ik wel een aanloopje nemen. verder pyreneen ed ging altijd goed. ook een keer een shortcut naar de camping genomen over, wat later bleek, een 4x4 pad!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
wij hebben 2 jaar geleden met z'n tweeen in de eend een helling genomen van naar schatting tegen de 30%, was niet normaal zo steil. onverhard, veel keien, in z'n 1 en knallen maar. continu heen en weer gestuurd voor meer grip. kostte wel wat profiel . terug naar beneden was best eng!
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
- Locatie: west vlaanderen
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2158
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
De Mehari ging gewoon uit op een helling van 24% met volle belading en een volle aanhanger van onbekend gewicht.
Na het afhaken van de aanhanger en uitstappen van de 3 passagiers kon ik wel doorrijden.
Had waarschijnlijk met passagiers ook wel gelukt.
Na het afhaken van de aanhanger en uitstappen van de 3 passagiers kon ik wel doorrijden.
Had waarschijnlijk met passagiers ook wel gelukt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Gebruiker
- Berichten: 136
- Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
- Locatie: Rhenen
- Contacteer:
ik hoor hier mensen die met de eend naar noorwegen gaan of zijn geweest. Ik ga dit hoogstwaarschijnlijk ook aanstaande zomer doen. Ik heb met een eend nog nooit steile hellingen gereden maar met een oude j7 camper van >2500kg kwamen we alle grote bergen van de franse alpen omhoog, gewoon rustig in zn 1 en dan kan een auto een hoop trekken. Dus denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken.
@ Erikjan: heb je al een route uitgestippeld?
@ Ericsaskia: hoe kunje extra koeling aanbrengen bij je remmen?
@ Marcopr: hebje nog tips voor ons wat betreft route of voorbereiding?
@ Erikjan: heb je al een route uitgestippeld?
@ Ericsaskia: hoe kunje extra koeling aanbrengen bij je remmen?
@ Marcopr: hebje nog tips voor ons wat betreft route of voorbereiding?
www.proxive.nl - autoreclame
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ben dan wel niet ericsaskia maar goed. in de link die al eerder in dit topig voorbij kwam:Bartineendyane schreef:@ Ericsaskia: hoe kunje extra koeling aanbrengen bij je remmen?
http://www.2cv.nl/publicaties/kampioen/index.html
zie je die extra koelingbak om de schijven zitten op een van de eerste z/w plaatjes. mits helemaal goed zouden deze dingen ervoor kunnen zorgen dat de schijven iets beter gekoeld worden. maar met een paar blaadjes van de bomen en dergelijke verstoppen de luchtaanvoerslangen en heb je dus juist GEEN (okay, niet overdrijven, weinig) koeling meer. ik vind het overbodige rotdingen. in de bergen moet je zoieso niet (of zo min mogelijk) remmen. afremmen doe je op de motor en indien nodig af en toe een flinke trap op de remmen en zker niet de hele tijd een beetje remmen. als je zo rijdt heb je ook geen last van oververhitte remmen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction