Maximaal hellingspercentage voor een eend?

Alles over het heerlijke eendrijden.
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Maximaal hellingspercentage voor een eend?

Bericht door Erikjan » ma 25 jan, 2010 11:03

Ik ben benieuwd wat het maximale hellingspercentage is wat je veilig kan nemen met een eend.
Deze zomer ben ik van plan naar Noorwegen te rijden. Daar zijn route's op de kaart van 12%. Is dit goed te doen met de eend? Er van uit gaand dat deze technisch in goed staat is. Er ligt een standaard motor in met volgens de rollenbank meting van BCC 27,18pk. Ik heb al wel in Zweden en Tsjechië aardige heuvels gehad. Waar ik bij 1 zelfs terug moest naar de 1e versnelling maar ik weet niet hoeveel % deze helling was.

We gaan met 2 personen en natuurlijk wat bagage.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met heuvels.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 25 jan, 2010 11:13

Noorwegen heb ik geen ervaring mee, wel met Spanje (Pyreneen) en Frankrijk.
In Andorra geweest, wel af en toe met dichtgeknepen billen gezeten in een van de vele tunnels daar. :roll:
Meen naar de (toen groene :P ) ski pistes ook wel 12% borden onderweg gezien te hebben maar weet dat niet meer zeker.
Reden met aanhangertje van ca 250 kilo beladen achter de eend.
Wat ik wel lastig vind is dat je geheel moet stilstaan als je je van de 2e naar de 1e versnelling wilt schakelen als je 't effe niet meer trekt.
Verder in Frankrijk zonder problemen de Route Napoleon gereden, leuk joh, rij je die dikke Benzen die met een kokende motor aan de kant staan voorbij.... :wink:

Wel zou ik zorgen dat je remmen prima in orde zijn, ik heb toen speciaal voor die reis van die (eeuwig aanlopende) extra remkoelingen laten monteren.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 25 jan, 2010 11:17

Die remkoeling is een goede tip.
Ga ik ook zeker monteren, Voor de rest zijn de remmen in top conditie.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 25 jan, 2010 11:44

Dit kwam ik nog tegen.


http://www.2cv.nl/publicaties/kampioen/index.html


Caravan
Het wettelijk toegestane aanhangwagengewicht (beladen) bedraagt volgens opgave van de fabrikant 400 kg. Rekening houdend met een bagagecapaciteit van 150 kg mag het afleveringsgewicht (leeg) niet meer dan 250 kg bedragen, zodat alleen bagagewagentjes en zeer lichte vouwkampeerwagens in aanmerking komen. Met de maximaal beladen combinatie kunnen hellingen tot circa 14% worden bereden.

Als ik dit lees lijkt die 12% zonder aanhanger geen probleem. :)

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1919
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 25 jan, 2010 11:52

Ik ben met de eend in Noorwegen geweest. en ik ben dol op hellingen. Altijd boven gekomen. Ik zocht altijd de steilste passen omdat die het mooiste te bereiden zijn.

Wees er maar niet ongerust op.

1keer moesten de passagiers uitstappen. Maar dat was in een bos, op een weggetje dat zo stei was dat je achterover in je stoel lag. Het was geasfalteerd en er lag een dikke laag gruis over gespoeld, zodat de voorwielen doorsloegen. Ze moesten toen een paar honderd meter lopen.
tweeceevees zijn leuk!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 25 jan, 2010 16:07

het zal wel los lopen. heb nog nooit niet verder kunnen rijden wegens te steil. heb zelfs een stukje 25 % gehad in schotland, maar toegegeven daar kon ik wel een aanloopje nemen. verder pyreneen ed ging altijd goed. ook een keer een shortcut naar de camping genomen over, wat later bleek, een 4x4 pad!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 25 jan, 2010 16:30

dit weekend, nog een helling van 11 % genomen ging prima in zijn 1e versnelling en met een lichte aanloop in zijn 2e ook goed te doen! mits je geen gravel hebt ofzo, want je hebt gewoon geen grip, evt kan je dan nog achteruit

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4970
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 25 jan, 2010 18:23

In zijn eerste en met geduld kom je bijna overal boven. Ik heb zelfs met de 12pk in Limburg een 24% helling gereden en zelfs de Puy de Dome met 12% ging goed.
diverse Citroens, wat anders.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 25 jan, 2010 18:34

wij hebben 2 jaar geleden met z'n tweeen in de eend een helling genomen van naar schatting tegen de 30%, was niet normaal zo steil. onverhard, veel keien, in z'n 1 en knallen maar. continu heen en weer gestuurd voor meer grip. kostte wel wat profiel :? . terug naar beneden was best eng!
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » ma 25 jan, 2010 19:28

Heb in Duitsland hellingen gehad van 17%.
Ok, de Eend had het er wat moeilijk mee, zo zonder aanloop en met een koude motor.
Maar we kwamen boven met max 30 km/uur. 8)

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » ma 25 jan, 2010 20:09

Vorig jaar naar schotland geweest, Daar zonder problemen alle hellingen genomen.
1 Helling had op laatste zelf stuk van 25% en deze ook boven geraakt.
Auto zat ook goed volgeladen en 2 personen.
Is wel 1 van de laatste 2cv's waar ik meer rij.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 25 jan, 2010 22:51

De Mehari ging gewoon uit op een helling van 24% met volle belading en een volle aanhanger van onbekend gewicht.
Na het afhaken van de aanhanger en uitstappen van de 3 passagiers kon ik wel doorrijden.
Had waarschijnlijk met passagiers ook wel gelukt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » ma 25 jan, 2010 22:57

En toen heb je de aanhanger maar beneden laten staan? :)

Bartineendyane
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Bericht door Bartineendyane » di 26 jan, 2010 00:24

ik hoor hier mensen die met de eend naar noorwegen gaan of zijn geweest. Ik ga dit hoogstwaarschijnlijk ook aanstaande zomer doen.:) Ik heb met een eend nog nooit steile hellingen gereden maar met een oude j7 camper van >2500kg kwamen we alle grote bergen van de franse alpen omhoog, gewoon rustig in zn 1 en dan kan een auto een hoop trekken. Dus denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken.

@ Erikjan: heb je al een route uitgestippeld?

@ Ericsaskia: hoe kunje extra koeling aanbrengen bij je remmen?

@ Marcopr: hebje nog tips voor ons wat betreft route of voorbereiding?
www.proxive.nl - autoreclame

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 26 jan, 2010 08:54

Bartineendyane schreef:@ Ericsaskia: hoe kunje extra koeling aanbrengen bij je remmen?
ben dan wel niet ericsaskia maar goed. in de link die al eerder in dit topig voorbij kwam:

http://www.2cv.nl/publicaties/kampioen/index.html

zie je die extra koelingbak om de schijven zitten op een van de eerste z/w plaatjes. mits helemaal goed zouden deze dingen ervoor kunnen zorgen dat de schijven iets beter gekoeld worden. maar met een paar blaadjes van de bomen en dergelijke verstoppen de luchtaanvoerslangen en heb je dus juist GEEN (okay, niet overdrijven, weinig) koeling meer. ik vind het overbodige rotdingen. in de bergen moet je zoieso niet (of zo min mogelijk) remmen. afremmen doe je op de motor en indien nodig af en toe een flinke trap op de remmen en zker niet de hele tijd een beetje remmen. als je zo rijdt heb je ook geen last van oververhitte remmen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie