Maximaal hellingspercentage voor een eend?

Alles over het heerlijke eendrijden.
Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » di 26 jan, 2010 10:38

het is zowiezo een goed idee om zoveel mogelijk op de motor te remmen (naar beneden in dezelfde versnelling als je omhoog zou rijden, lijkt langzaam, maar je spaart je remmen). Ik heb nog nooit last van hete remmen gehad, zelfs niet met de caravan in de bergen. Met de caravan ben ik bergaf wel af en toe gestopt omdat als de eend op de motor remde, de caravan wel via de oplooprem remde. De remmen van de caravan werden dus wel heet.

Met die caravan heb ik zelfs een helling van 15% omhoog gereden, maar dat was op het randje, haalde het net. 13% was probleemloos (zolang ik maar niet stopte ;-))

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 26 jan, 2010 12:01

Bedankt voor alle reacties :)
Als ik dit zo lees hoef ik me weinig zorgen te maken.

@ bart

Die route wordt voor mij uitgedacht ik ga straks in de eend zitten en ik hoor wel waar ik heen moet :) . M'n vriendin is al een paar keer in Noorwegen geweest die weet de mooie plekjes beter te vinden als ik.
Laatst gewijzigd door Erikjan op di 26 jan, 2010 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Bartineendyane
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Bericht door Bartineendyane » di 26 jan, 2010 12:31

dankje voor je antwoord, dat van die remmen laat ik dan maar zo. Met die oude j7 bus waren de remmen ook niet optimaal qua koeling en ben alle bergen heelhuids beneden gekomen, is idd veel remmen op de motor en kort en krachtig remmen.

@ erikjan: tis gewoon bart: bart-in een(d) yane..had eerst een dyane en nu een eend...dus vandaar;) En handig dat je vriendin de route uitstippel:P we zien de foto's wel na de zomer:)
www.proxive.nl - autoreclame

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 26 jan, 2010 12:33

Excuus is aangepast.

Foto's ga ik zeker een boel maken :)

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » di 26 jan, 2010 22:04

Ik ben in mijn 2cv6 ook in Engeland, Schotland, de Mont Ventoux en de Alpen op hellingen van 22% en meer geweest. Ook met twee volwassenen en vol beladen. In z'n 1 omhoog en in z'n 1 of 2 naar beneden. Geen probleem. Gewoon rustig aan doen en genieten. Je komt altijd wel een keer boven / beneden.
Ik heb in Schotland op de wereldmeeting wel deze sticker aangeschaft ...

Afbeelding
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Bartineendyane
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Bericht door Bartineendyane » di 26 jan, 2010 22:30

vette sticker! haha! Waar zou je zoiets kunnen kopen behalve de wereldmeeting?
www.proxive.nl - autoreclame

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » wo 27 jan, 2010 00:11

Bartineendyane schreef:vette sticker! haha! Waar zou je zoiets kunnen kopen behalve de wereldmeeting?
je hebt een pb-tje

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » wo 27 jan, 2010 12:58

heb afgelopen jaar in frankrijk een bergpas gereeen. weet niet hoe stijl het was maar het ging goed tot ik aan de kant tussen wat rotblokken moest gaan staan omdat er een camper naar beneden kwam.
vanuit stilstand kwam ik niet meer omhoog. gewoon ff terug laten zakken naar een haarspeldbocht en dan maar weer het gas erop. vervolgens geen centje pijn
J B

just drive like you stole it

hvb-013
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 18:23
Locatie: Tilburg

Bericht door hvb-013 » vr 21 mei, 2010 20:56

Wat kost het monteren van remkoelingen, is iemand daarvan op de hoogte?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 21 mei, 2010 22:11

Als ze je hebt kun je het zelf monteren. Stelt niets voor. Het zijn 2 boutjes/moertjes per kant. En de slang erop steken. Hij zit tussen de onderste moer van de bak en achter tussen de bout van de uitlaat.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » zo 23 mei, 2010 18:38

Vond een fotootje van de remkoelers in het draadje van Janwillem :D

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=9462&highlight=

Afbeelding
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » zo 4 jul, 2010 17:10

Nou ik ben er uit hoor.
Ben momenteel in Noorwegen en heb de Trollstige gereden 12% omhoog geen enkel probleem. Die remkoeling hoef je ook geen zorgen over te maken gewoon weglaten. Als je op de motor remt hoef je nouwelijks te remmen. Worden ze niet warm ook.

Heerlijk in de bergen rijden. De pickup trekt het prima. Was al een duitser die zelf eend rijdt die vroeg of er een andere motor in ligt. Hij vond dat we zo snel gingen tegen de berg op haha.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 4 jul, 2010 17:16

vandaag een 13 % helling gedaan met de eend en met een dubbel asser auto ambulance van 600 kilo...... pfff was ff zweten plankgas 1e versnelling en nog bijna niet redden.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » zo 4 jul, 2010 17:24

Dan weten we ook gelijk dat dat het maximale is 13% met een aanhanger van 600kg :) doe je goed.

Was toch blij dat ik de campers enzo goed bij kon houden. Anders voel je je zo lullig als je voorop rijdt in een file.

Gebruikersavatar
pieterdewaard
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: do 6 mei, 2010 00:49
Locatie: Amerongen

Bericht door pieterdewaard » zo 4 jul, 2010 19:31

supercees schreef:wij hebben 2 jaar geleden met z'n tweeen in de eend een helling genomen van naar schatting tegen de 30%, was niet normaal zo steil. onverhard, veel keien, in z'n 1 en knallen maar. continu heen en weer gestuurd voor meer grip. kostte wel wat profiel :? . terug naar beneden was best eng!
Ben benieuwd waar dat was, ik ken in het Kiental, Berner Oberland, Zwitserland een weggetje uitgehakt uit het eind van een U vormige rotswand, omring door watervallen, een onverharde weg van 30%. Er rijden daar vanwege de idioot scherpe haarspeldbochten speciale ingekorte postbussen, met hele trossen extra remmen voor de veiligheid. Niet met een eend geprobeerd. Als je daarop rijdt heb je het idee dat je aan je stuur hangt. Voor iedere auto is alleen de 1e versnelling mogelijk, en dan slaan voortdurend de wielen door.... Men beweert daar dat dat de stijlste weg van Europa is, was het inderdaad die weg?
heeft eindelijk z'n eend! :)

Plaats reactie