Nog een startprobleem (foto's toegevoegd)

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Re: Nog een startprobleem (foto's toegevoegd)

Bericht door Ronald » ma 8 mar, 2010 18:41

Zonder al te veel verwarring te willen zaaien. Maar dit stond in de eerste post.
deeoo schreef: ik er heb er volle accu in gezet. Direct contact maken op de startmotor met een schroevendraaien (altijd spannend) zorgt voor een startende (en heerlijk draaiende) motor.
Lijkt mij dat je het beste de vraagteken-draad kunt gaan testen...
Enne... Je weet zeker dat jouw accu vol is? (zie vorig topic :oops: )
En in de laatste post van het topic "blok vreet startmotoren" staat ook nog een handige manier om je contactrol te controleren.

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Re: Nog een startprobleem (foto's toegevoegd)

Bericht door lordmaster1 » ma 8 mar, 2010 19:29

Ronald schreef:... En in de laatste post van het topic "blok vreet startmotoren" staat ook nog een handige manier om je contactrol te controleren.
Ronald, je weet toch wel dat ik een Dyane heb en in een Dyane zitten de 3 draadjes vast op een blokje wat daarna in z'n geheel op t contactslot wordt geschoven... Testen wordt zo lastiger..
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 9 mar, 2010 10:14

Ze bedoelen hier met controleren,het kapje met de 3 stekkers er afschroeven en de rol bekijken op inbrandingen :lol:

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Re: Nog een startprobleem (foto's toegevoegd)

Bericht door Ronald » di 9 mar, 2010 13:57

lordmaster1 schreef:in een Dyane zitten de 3 draadjes vast op een blokje wat daarna in z'n geheel op t contactslot wordt geschoven...
En aan de 'achterkant' van dat blokje. Zie je daar koperen aanhechtingen zitten van de draad? Als dat zo is kun je van daaruit een circuit maken om te kijken of je een draadbreuk hebt. Dus blokje los, aansluiting bij het startrelais los en met een lampje of voltmeter kijken of deze draad nog goed is.
Maar je kunt de contactrol toch wel loshalen? Want meestal is dat namelijk de boosdoener (oxidatie). Of een slechte accu natuurlijk...

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 9 mar, 2010 14:22

Natuurlijk gewoon het veerclipje eraf en dan valt de contactrol eraf net als bij een eend.
diverse Citroens, wat anders.

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » di 9 mar, 2010 14:39

even een fotootje (als me dat lukt) ter verduidelijking:
Afbeelding
En met een schroevendraaier kun je hem naar boven draaien en vervolgens eruitnemen om de ingewanden te inspecteren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 9 mar, 2010 16:32

Draai hem ook in de bovenste stand om hem te monteren

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 10 mar, 2010 18:55

Het is duidelijk wat er hier aan de hand is. Het probleem ligt hem niet aan de startmotor maar aan het startrelais of aan het circuit van het startrelais. Die krijgt of geen spanning tijdens het starten (is meetbaar) of er is iets met de contacten die de accu met de startmotor verbindt (ook meetbaar). Als het bij mij zou gebeuren zou ik eerst meten of de spanning over het startrelais niet in elkaar zakt tijdens het starten. Als dat gebeurt is er een probleem in het circuit naar het startrelais toe (kontactrol?) Als dat niet gebeurt en de accu is goed dan gewoon het startrelais vervangen. Dat kost je de kop niet.

deeoo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 9 sep, 2006 15:06
Contacteer:

Bericht door deeoo » ma 5 apr, 2010 19:22

Na een dikke pauze wilde ik weer verder 'klussen' en heb de startmotorrelais weer in elkaar gezet. Wonder boven wonder reageerde hij nu WEL op het draaien van de sleutel. Helaas heb ik iets niet goed gedaan bij het terug in elkaar zetten van het relais want de tandwielen grijpen niet in elkaar waardaar ik enkel een zoemend geluid hoor bij het maken van contact.

Ter illustratie:
Afbeelding
1. Ik heb de schroefjes aan het uiteinde van B losgemaakt en deel A uit deel B getrokken.

2. Ik vermoed dat de uitstekende puntjes van 3 tussen de vorken van 4 moet komen te zitten, maar ik krijg 2 niet door de vorken heen. De vork van 4 zorgt er voor dat de tandwielen van de startmotor in de tandwielen van de motor grijpen toch?

Doe ik iets gigantisch verkeerd?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 5 apr, 2010 23:21

Punt 2 klopt 3 hoort in 4, deze trekt dan het tandwiel naar voren, maar volgens mij is het gewoon een kwestie van juiste hoek van insteken waardoor alles net in elkaar valt. Als ik hem in mijn handen zou hebben dan zou ik het zo kunnen zien, maar gaat mij zo niet lukken.

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » do 29 apr, 2010 18:10

blijft gek dat op dat aansluit lipje op het startrelais geen draad zit. lijkt mij de aansturing van het relais ?
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

deeoo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 9 sep, 2006 15:06
Contacteer:

Bericht door deeoo » zo 9 mei, 2010 12:59

Ik heb inmiddels een andere startmotor gekocht (bedankt Sander!) en ingebouwd. Nooit gedacht dat een startmotor vervangen makkelijker zou zijn dan gras maaien. M'n geitje start nu weer zoals het hoort.

Jeuj!

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 7 mei, 2012 20:40

Kan iemand hier mij ook vertellen of de contactrol van een 2CV en dyane hetzelfde zijn?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 8 mei, 2012 08:41

Ja,hetzelfde. :lol:

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » di 8 mei, 2012 21:51

Mooi, bedankt :wink: :D
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Plaats reactie