alternatieve bobine voor de 2cv

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 19 aug, 2015 09:17

kijk, dat is allemaal wel waar.
Maar een bobine moet het gewoon doen. Met puntjes, met 123, of een door jezelf in elkaar gesoldeerde ideale ontsteking . Of met een condensator die net niet helemaal fris meer is.
Al die zaken die genoemd worden zorgen er voor dat je bobine niet te warm wordt. Dat is natuurlijk mooi, maar een bobine die niet meer werkt als ie een beetje aan de warme kan is, is gewoon een k*t bobine.

Nu kan je op gaan noemen dat je een miljoen km rijdt. En dat jouw valeo bobine niet de geest geeft. Tja, zo werkt het natuurlijk niet bij storingen.

Dus: ik ga op zoek naar een bobine die het blijft doen, bij een gewone electronische ontsteking . Is besteld, komt er van de week in, en ik houd jullie op de hoogte.

Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op wo 19 aug, 2015 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 19 aug, 2015 12:51

Mooi Rob.
Ben benieuwd naar jouw (objectieve) ervaringen.

Ook ik heb zeer wisselende ervaringen.......

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 24 aug, 2015 09:54

Bobine zit er in. Start en rijdt goed. Nu nog eens een flink stuk rijden op een hete dag.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Joruhnt
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 feb, 2013 19:13
Locatie: Utrecht

Bericht door Joruhnt » ma 24 aug, 2015 11:10

Sinds een aantal weken heb ik de gele Accel HD-bobine in combinatie met de electronische ontsteking van de kitkar-fabrikant. Na een aantal lange stukken gereden waarbij de motor goed warm werd geen probleem met starten. Hij start met warme ook goed zonder ook maar het gaspedaal in te trappen. Koude motor starten zonder choke wil ie ook (deed ie voorheen nooit). Hij loopt stationair erg lekker en overall rustiger/soepeler. Wat anderen ook zeggen of alternatieve bobine nu nodig zijn of niet: hiervoor had ik de zwarte bobine (uit het witte doosje met Citroën-logo's) en puntjes. Daarmee stond ik regelmatig stil door het niet willen starten met warme motor. Met de nieuwe bobine en ontsteking geen problemen meer.
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 26 aug, 2015 21:47

tja, hier precies hetzelfde verhaal.

start beter, warme start zonder enig probleem, de startmotor hoeft maar te kikken.

Nog een storing opgelost: bij warme motor wilde de eend wel wat inhouden bij wegrijden vanuit stilstand. Dan moest je net even iets meer toeren maken en de koppeling flink gebruiken. Ander sloeg ie af. Dat is nu ook verholpen.

Hoe een andere bobine je koppeling spaart.

Ik heb dus zo'n zwarte met de beide bobine aansluitingen aan één kant.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 26 aug, 2015 22:05

in mijn eend zit nog steeds de zelfde bobine sinds nieuw (inmiddels 32 jaar oud). Het enige dat ooit is vervangen zijn de puntjes door een 123. En ik moet zeggen het ding doet en deed het altijd wat voor weer het ook was. Koud warm altijd meteen lopen :wink:
diverse Citroens, wat anders.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » do 27 aug, 2015 00:12

ik heb het sterke vermoeden dat de oude bobine's veel beter zijn/waren dan de huidige vervangings-exemplaren als ik meerdere berichten op diverse forums lees.

eigen ervaringen in meerdere A-types : moderne zwarte originele bobines van enkele jaren oud in combinatie met 1-2-spark ontsteking - koud en warm starten binnen enkele seconden ...
BARE METAL CAR

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 27 aug, 2015 07:09

Klopt inderdaad.
Meestal zijn de oude bobines van een hogere kwaliteit.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 31 aug, 2015 21:50

De oude bobines zijn zeker weten veel beter. Op de terugweg van de vakantie had ik wat problemen. Ik had nog een extra bobine mee, dus die even gewisseld. Uitei delijk was de bobine niet het probleem. Nu alles weer loopt zit de reserve bobine er nog steeds in. En bij start met warme motor nu veel beter. De bobine is een gebruikt exemplaar dat ik op een hooizolder heb gevonden en daar al zeker 25 jaar lag.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 5 apr, 2016 12:46

Nu na anderhalf jaar en misschien iets van 5000km heeft de 'Engelse bobine' (uit Nederland) de geest gegeven.
Starten bij warme motor gaat amper meer.
Helaas had ik er 2 besteld en dus heb ik de andere er maar in gemonteerd maar ik ben er helemaal klaar mee.

Binnenkort bestel ik twee Dynatec bobines dan ben ik tenmiste van dit gedoe af....
In mijn Dyane voldoet deze nog steeds erg goed.

Overigens denk ik dat LPG0 wel een punt heeft en de moderne elektronische ontsteking een te lange puls/laadtijd geeft waardoor de bobines te heet worden.
De oude konden daar waarschijnlijk beter tegen.

Het vreemde is dat ik ook een auto heb waar de oudere versie van de W-ignition in is gemonteerd met een gewone oude bobine. Hiermee heb ik eigenlijk nooit problemen.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » di 5 apr, 2016 12:57

Ik rij nu ook een paar maanden rond met Dynatec, starten-lopen, altijd. Ik had problemen met alle 'originele' bobines die ik monteerde, iedere warme start moest ik van bobine wisselen. Nu warm doorstarten met vol gas en dan slaat hij altijd binnen enkele seconden aan. Het kost wat, maar dan heb je ook wat :D hoe lang hij het vol gaat houden weet ik uiteraard nog niet, maar op het moment nog erg tevreden

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » di 5 apr, 2016 18:00

Nu ik dit topic lees ben ik toch wel benieuwd: Hoeveel te lang is de charge time van de 'moderne' electronische ontsteking? En vooral waarom zou je dat doen? Op een osciloscoop zou je volgens mij de minimale charge tijd zo moeten kunnen analyseren. Waarom dan langer de primaire spoel van stroom voorzien?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 5 apr, 2016 21:57

volgens mij moet je dit met een contacthoek meter kunnen meten . Kijk ook eens hier.
http://www.2cvstuff.com/Files/ignition.pdf
diverse Citroens, wat anders.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 6 apr, 2016 06:17

Titatommeke schreef:Nu ik dit topic lees ben ik toch wel benieuwd: Hoeveel te lang is de charge time van de 'moderne' electronische ontsteking? En vooral waarom zou je dat doen? Op een osciloscoop zou je volgens mij de minimale charge tijd zo moeten kunnen analyseren. Waarom dan langer de primaire spoel van stroom voorzien?
Hoeveel te lang de laadtijd (dwell) is van andere moderne ontstekingenweet ik niet, hieronder zie je de waardes van mijn zelf ontwikkelde ontsteking. Doordat je deze zelf kunt afstellen via de computer

Afbeelding

de waardes die je hier zie staan moet x (keer) .000001 doen.. dus bij 350 toeren is de laadtijd 15 duizendste van een seconde.... bij 6000 toeren is dit nog maar 3/1000 van een seconde.. Deze waardes gelden voor een zwarte bobine en bruine werkt hier ook op.

Als de waardes lager zet begint de motor uit te vallen, zet je ze hoger dan wordt de bobine warm en gaat kapot..

Programmeurs van "moderne" ontstekingen verdoezelen de tekortkomingen van hun ontsteking door langere laadtijden aan te houden.

Zij denken dat als ik maar de laadtijd lang genoeg maak dan komt er in ieder altijd een goede vonk... Doordat de berekingen en tijden echter niet 100% kloppen werkt ditniet goed en wordt de laadtijd te lang waardoor de bobine uiteindelijk stuk gaat...

Ongeveer 3 jaar geleden heb ik van Wusten Fuchs z.g. kapotte bobines gekregen die door te lange laadtijd warm werden en uitvielen... Nou bij mij deden ze het gewoon, doordatikbij elk toerental de optimale laadtijd geef...

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » wo 6 apr, 2016 08:39

Dat is wel interessant, zal dit weekend als ik tijd heb eens kijken hoeveel te lang de bobine van stroom wordt voorzien. Nog een vraagje: waarom gebruikt men nu nog dwell angle?
Vroeger kon je niet zo makkelijk ander waarschijnlijk maar je wilt toch altijd de zelfde vonk krijgen, ook op hogere toeren? Of wordt de bobine dan te warm? ( timing moet toch geen probleem zijn, bij 6000 toeren duurt een rondje nog steeds 0.01 seconde)
Sorry dat ik hier een beetje off topic ga :oops:

Plaats reactie