Wat is die kit/smeersubstantie die op de lasnaden zit?

Stel hier je vragen over lassen.
Plaats reactie
Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Wat is die kit/smeersubstantie die op de lasnaden zit?

Bericht door Rossero » za 8 mei, 2010 12:11

In eenden zie ik vaak op de lasranden een soort kit zitten die breed uitgesmeerd is. Bijvoorbeeld in de kofferbakbodem of langs de dorpels.
Wat is dit voor kit?
Ik ben nu namelijk nogal enthausiast aan het plamuren, maar ik denk dat kit beter bestand is tegen het beweeglijke plaatmateriaal.
Iemand een idee wat dit is of wat ik het allerbeste gebruiken kan voor over de (punt-)lasnaden?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 8 mei, 2010 13:11

nadenkit, haha, nee echt, nadenkit, best is om eerst in de epoxy te zetten dan pas nadenkit er over, fijnste om mee te werken vind ik de kit van 3M, is iets duurder maar ook veel beter. Verder kun je dan nog speciaal kwastje kopen waarmee je dan ook strijkeffect er in krijgt. Plamuur in naden is nooit een goed idee, dat gaat breken en zuigt dan meer vocht aan dan je oorspronkelijke kit.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 8 mei, 2010 13:21

Kit die daarvoor gebruikt wordt is meestal een poly-urethaan of een polymeer kit. Laatste is iets beter maar ook iets duurder.
Het soort kit wat Citroën gebruikte was anders, producten van nu zijn vele malen beter, blijven meer flexibel en beter bestand tegen veroudering.
In principe kunnen deze kitten op blank metaal gebruikt worden, maar i.v.m. naden en dergelijke zou ik ook eerst primeren.
Wat je ook kunt doen zoals Citroën dat deed is een zogenaamde spetterspray gebruiken op de bodemplaten.
Deze kan ook op blank metaal aangebracht worden.

Voor de kitten kun je kijken bij Saba of de Sika Flex.
Sika is duurder maar zeker niet beter.
(Kijk naar zogenaamde carrosseriekitten.)

Succes :!: :wink:

Greetz David

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 8 mei, 2010 13:59

toen ik de bodemplaten bij mijn opknapeend heb afgewerkt heb ik gebruik gamaakt van womi technobond nadenkit. Prima spul! Heb het nu ook in mn dwergauto toegepast en het blijft goed zitten.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 8 mei, 2010 19:35

Kan prima.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden :)

In ieder geval geen plamuur :cry:

Greetz David

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 8 mei, 2010 19:42

Klopt de weg van plamuur moet je zeker niet inslaan. :lol:

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 8 mei, 2010 20:28

Bedankt! Dan heb ik een deel van de auto iig verkeerd afgewerkt ;) Dan ga ik nu op zoek naar nadenkit of iets dergelijks!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 8 mei, 2010 20:59

Zorg er dan wel voor dat je de plekken die je met plamuur hebt gedaan, zoveel mogelijk kaal maakt en er dan alsnog met nadenkit/carrosseriekit overheen gaat.

Niet alles hoeft 100% weg mar het meeste wel.

Succes :!: :!:

Greetz David

Gebruikersavatar
summersnoek
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
Locatie: Deventer

Bericht door summersnoek » za 17 nov, 2012 02:29

Even opnieuw voor de samenvatting.

Neem als voorbeeld kofferruimte bij het reservewiel. De start is blank staal.

1). Beetje RX 5 er in laten zakken/soppen
2). Expoxy erover
3.) dun aflakken
4). carroseriekit erover
5). laatste aflak laag erover

klopt de volgorde zo een beetje? of hoe anders.
Tja en zinkspray is dan ook niet onaardig. Misschien ter vervanging van stap 1. ?

Oh, heer dan heb je ook nog kitsoorten waar verflak wel aan hecht en niet aan hecht. Dat is ook al eens in een topic behandeld.

Tell me, please.
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken

1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » za 17 nov, 2012 16:00

De combi van epoxy en nadenkit is goed maar als je andere dingen over elkaar heen doet moet je goed opletten of dat wel goed gaat hechten. Geen idee of Epoxy goed hecht op RX. Ik zou voorzichtig zijn met verschillende zaken over elkaar heen aanbrengen.

In een ander topic kwam ik deze volgorde tegen.
1) epoxy op blank staal en in naden laten lopen
2) afkitten, buitenkant zwarte Sikaflex of Polymax o.i.d. en binnenkant grijze nadenkit/carrosseriekit
3) epoxy schuren met 1200
4) aflakken

Maar ik kom ook kit tegen op de bodemplaten. Is dat de zgn. "strijkkit" of kun je daar ook de carrosseriekit voor gebruiken?

De bodemplaten binnen heb ik na laswerkzaamheden afgelakt met eerst Owatrol en daarna 1K verf met Owatrol verdund. Daar is in de 5 jaar daarna geen roest opgekomen.

Gebruikersavatar
summersnoek
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
Locatie: Deventer

Bericht door summersnoek » zo 18 nov, 2012 10:58

Mart ik ken jou. Jij bent die man met die beige Acadiane!
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken

1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 18 nov, 2012 11:04

wat heb ik je nou gezegd!

Plaats reactie