route national naar de Ardeche

Alles over het heerlijke eendrijden.
Wolfman
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 jun, 2009 11:04
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

route national naar de Ardeche

Bericht door Wolfman » ma 7 jun, 2010 12:21

Hallo,

In julli gaan we op vakantie naar de Ardeche.
Mijn vrouw gaat met haar kinderen en vouwwagen ineens via de tolwegen naar de bestemming.

Maar ik wil twee dagen eerder vertrekken met mijn kinderen (zijn beide eerder getrouwd geweest) en op het gemak met mijn eend binnendoor.

Er is hier vast wel iemand die dit ook gedaan heeft en mijn vraag is dus: heeft iemand een mooie route voor mij en mijn eend?
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » ma 7 jun, 2010 13:32

Ik heb een paar jaar geleden gewoon een route uitgestippeld met het Michelin-boek van Frankrijk (Ik zat ietsje Oostelijker; ben toen in het museum in Castellane geweest). Je kunt vaak zelfs gewoon de groene aanwijsborden voor de Route Nationale volgen en dan kom je er vanzelf. Het is altijd mooier dan de Péage, maar je moet er inderdaad wel een paar dagen voor uittrekken. Veel plezier alvast!

Gebruikersavatar
reiziger
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 7 nov, 2007 22:45
Locatie: Zoetermeer

Bericht door reiziger » di 8 jun, 2010 17:48

koop het boekje 'langzaam door frankrijk' van www.lannoo.com. Da';s vanaf Parijs over de N7 naar Menton. Dus een heel stuk kan je goed gebruiken.

Wolfman
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 jun, 2009 11:04
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht door Wolfman » wo 9 jun, 2010 09:54

Dank je voor de tip!
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » wo 9 jun, 2010 10:48

Sinds ik een zoontje heb, rij ik liever in één dag, dus wel tolweg.
Zo gauw hij iets groter is, wordt het weer slingerend over de RN richting het zuiden, als het even kan in een eend..

Ik ging altijd voor de eerste tolpoort, net voorbij Nancy (Toul) van de snelweg af en dan via route national "ongeveer" parallel langs de péage naar het zuiden.

N74 Colombey les Belles, richting Neufchateau, daarna de D74 richting Langres.

Veel mooie dorpjes, (Clefmont!), ook veel dorpen waar je geen kip op straat ziet, behalve de Franse haan op het monument op het dorpsplein. ;)

Voor Langres liggen mooie slingerende boswegen, evt. tussenstop op het plateau van Langres (camping op de vestingwallen van de stad!!) en dan rustig aan verder.

Daarna de D974 richting Dijon. Wat saaier stuk, met veel rechte stukken langs graan of koolzaadvelden, afhankelijk van wanneer je er rijdt.

Net voor Dijon N274, stukje snelweg, om niet dwars door de stad te hoeven.
Daarna Beaune aanhouden over de N74. (eerste stuk megaveel stoplichten)
Opstopping in Nuits Saint Georges, daarna een mooie route langs kilometers wijnvelden.
Dwars door Beaune, mooie vestingstad, leuk om een dag of 3 rond te hangen. Bezoekje aan wat wijnkelders en goed eten.
Héél cheape camping in Savigny les Beaunes, 10 minuten van het centrum van Beaune. (en net voor de camping woont een man met een mooie traction en ds die graag een praatje maakt.. :) )

N74, N6 richting Chagny, N6 richting Chalons, N6 richting Sennecy le Grand, (camping op landgoed van een mooi kasteel een stukje van de weg af bij Sennecy), N6 richting Tournus.
N6 richting Macon.
Daarna N6 richting Villefranche.
Dit laatste stuk is letterlijk langs de autoroute du soleil, je slingert er een beetje omheen.

Alleen bij Lyon pakte ik een stukje snelweg; sinds de ringweg klaar is, heb ik in de tunnels dwars door de stad richting Rhône nog maar zelden een file gehad. (A6, A7)
Net voor Vienne weer van de snelweg af, door Valence, 'richting' Montélimar aanhouden tot Privas. Dan ben je er wel.

Ik kachelde dan nog langs Montelimar, Pierrelatte, Orange door richting Avignon. Mooie routes, tolvrij, wat meer te zien dan op de snelweg.
Goed te doen in twee dagen, mét een hele serie pauzes om een rondje te lopen door een dorp, wat koffie te scoren en soms een autosloperij af te struinen.

Het aantal (interessante) autosloperijen nam wel snel af, het aantal industrieterreinen/zone industriëls met megasupermarkten, bouwmarkten etc. nam helaas hard toe, net als het aantal rotondes, met name op het laatste stuk.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Wolfman
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 jun, 2009 11:04
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht door Wolfman » wo 9 jun, 2010 12:29

Geweldig! Dank je!

Ik ga van de week proberen deze route in Mapsource te zetten.
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 9 jun, 2010 13:48

als je langs/door montelimar komt, zeker even stoppen voor een stuk nougat. het liefst in het centrum, daar hebben ze de lekkerste (ook het duurst, maar het is de moeite waard vind ik)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

hvb-013
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 18:23
Locatie: Tilburg

Bericht door hvb-013 » vr 11 jun, 2010 17:17

Goede keuze, de Ardeche!

Dit jaar met de 2cv naartoe gereden. Heenweg via Luxemburg en de dag geëindigd in Langres. Dag later doorgereden tot 50km na Lyon. Vanaf daar is het volgens mij nog maar 150-200 km naar de Ardeche. Mocht je nog leuke plekjes zoeken in de Ardeche, laat het dan even weten.

Na het Ardeche avontuur doorgereden naar Montpellier, vanaf de Ardeche goed te doen (150-200 km?)

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 12 jun, 2010 12:43

zeker goede keuze. misschien wel het mooiste stukje frankrijk samen met de zuid franse kust bij st tropez en ramatuelle enzo. alleen jammer dat we niet de enige zijn die dat vinden en het er dus altijd erg druk is in het hoogseizoen. een hele mooie kleine camping aan een riviertje is de camping in goudargues. aanrader alleen in het hoogseizoen dus de vraag of ze plek hebben.

wij gaan dit jaar naar de auvergne - languedoc (wil carcasonne zien). wilde eigenlijk ook ardeche/z-f kust, maar ons te druk als wij gaan en in de atdeche kun je heel fijn kanoen ed, maar met mn dochtertje van 2.... helaas ligt castellane een beetje uit de richting.

fijne vakantie!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Wolfman
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 jun, 2009 11:04
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht door Wolfman » di 13 jul, 2010 16:24

Zo eindelijk de route zo een beetje in mijn Garmin gezet.
Nu alleen nog hier en daar wat aanpassen.

De eerste overnachting gaat waarschijnlijk langres worden. Kijken of ik die camping vinden kan op de vestingwallen van die stad.

Eigenlijk is de route een beetje recht toe recht aan. Trek een rechte lijn vanaf Ridderkerk naar Ucel en daaromheen loopt mijn route.

Mocht het inderdaad de moeitje waard worden dan wil ik hem hier best plaatsen voor de liefhebber als ik weer terug ben.

Nog 3 nachtjes slapen en dan gaat het avontuur eindelijk beginnen.
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

CitroenAZU
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 16:13
Locatie: Citroville
Contacteer:

Bericht door CitroenAZU » di 13 jul, 2010 18:42

misschien een id om op de heenweg langs de meeting in st. mihiel te rijden. deze is 16-18 juli :-)
Citrogroeten,
Martijn

Het besteleendregister:
www.citroenazu.nl

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » wo 14 jul, 2010 17:43

Wolfman schreef:De eerste overnachting gaat waarschijnlijk langres worden. Kijken of ik die camping vinden kan op de vestingwallen van die stad.
google op Navarre, vind je hem wel.
Je rijdt de berg op langs de wallen. Halverwege de wallen moet je de stad in schieten. Camping zelf ligt tegen het eind van de wallen, maar je moet dus al eerder de stad in.
Staat allemaal wel aangegeven, maar op z'n Frans.. ;) Uitzicht vanaf de camping is schitterend!
Deze foto heb ik gejat van een reissite. Ik heb wel nog eigen foto's toen ik met de 500 en later met de eend op die camping was. Dat was nog in het analoge tijdperk, maar ik heb geen scanner, dus.. ;) Ik kan wel eens die foto's fotograferen met de digi!
Afbeelding
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 14 jul, 2010 18:34

Ken de camping, heel mooi. Alleen heb je iedere avond een invasie met caravans
diverse Citroens, wat anders.

Wolfman
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 jun, 2009 11:04
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht door Wolfman » vr 6 aug, 2010 17:22

Na ruim twee weken heerlijke vakantie ben ik weer terug in Nederland.

De route was prachtig. Hij ging niet helemaal zoals gepland maar dat maakte niet uit. De geplande route bleek toch veel brede doorgaande wegen te hebben. Dus zo af en toe gewoon een weggetje ingeslagen dat er wel leuk uit zag. Mijn Garmin gaf daarna wel weer aan hoe ik moest rijden om toch weer op de plaats van bestemming te komen.

Behalve regelmatig benzine bijvullen en een claxon die overleed, heb ik totaal geen problemen gehad. Dat wil zeggen tijdens de reis.

De planning was om vrijdag 16 juli te vertrekken. Maar helaas liep dit even anders. Woensdag 14 juli besloot namelijk mijn big-end dat het zo wel genoeg was. De motor begon flink te ratelen en na een bezoek s’avonds op het eendenei werd mijn vermoeden bevestigd.
Het big-end gaat (is) kapot. :shock:
Na even volslagen in paniek en van de kaart te hebben rondgelopen, daar gaat mijn vakantie dacht ik, besloten om donderdag maar zo vroeg mogelijk een rondje te gaan bellen naar alle bekende eendengarages. Vragen wie er een motor heeft en tijd om deze er onmiddellijk in te zetten.
Dit viel nog niet mee. Weinig garages hadden een motor op voorraad, tenminste waarvan ze zeker waren dat deze goed is, en helemaal niemand had tijd om deze te wisselen met mijn kapotte blok.

Uiteindelijk besloten om een blok op te halen bij Leen APK. Hij had er wel een paar liggen en zou er wel een goede voor mij uitzoeken. Daar aangekomen waren we het snel eens. Het blok achter in de eend die steeds meer herrie ging maken en snel naar huis gereden.
Gelukkig bood mijn maat Evert Zwart mij aan om te helpen. Hij had vroeger ook eend gereden en wist er nog wel wat van en hij is ook eigenaar van Zwartmotoren dus sleutelen kan hij wel.
Donderdag om 12:00 uur begonnen wij samen met het uitbouwen van het oude blok. S’avonds om 20:00 uur waren we klaar en kon ik naar huis. Met nieuwe bougies, olie, oliefilter, luchtfilter en bougiekabels en natuurlijk eerst de kleppen gesteld. En gelijk maar een 123 erbij gekocht want nu ik toch bezig was kon ik het maar beter goed aanpakken. Het was een spannend ritje. Het blok was lopend uit de vorige eend gekomen maar zeker weet je natuurlijk nooit of het echt goed is. En ik heb nog nooit een blok van een eend verwisseld dus had ik alles wel goed gedaan? Maar ik was goed thuis gekomen met slecht twee minimale probleempjes. De gaskabel stond iets te strak wat dus resulteerde in een te hoog toerental voor de stoplichten en de kachel stond vol aan ook al verplaatste ik de handel naar koud.

Afbeelding

Vrijdag besloot ik om nog niet te vertrekken maar eerst deze twee probleempjes op te lossen en toch eerst maar een flinke proefrit te maken. De kachel bleek alleen te bedienen te zijn met het hefboompje op de kachelpot en de buitenkabel van de gaskabel moest ingekort worden. De kachel maar gelaten voor wat het was hij stond nu op koud en dat kan in Zuid Frankrijk wel zo blijven.
Zaterdag 17 juli dan toch maar op weg. De eend inpakken en mijn twee kinderen erin proppen. Oei dit leek haast een groter probleem te worden dan een kappot big-end. Na veel gedreig en heen en weer gescheld eindelijk mijn dochter zo ver gekregen om de helft van haar kleding thuis te laten. Alleen haar koffer paste al niet achterin. Alle drie dus nog maar een klein tasje met kleding, drie slaapzakken, drie luchtbedden en twee tentjes. Na veel geduw en gemeet eindelijk alles achterin gekregen naast de grote gereedschapkist die toch echt ook mee moest. Zo we kunnen gaan. Of toch maar allemaal nog een jas mee nemen? Je weet maar nooit als het eens koud wordt. En oja natuurlijk ook kussens om op te slapen. En nog een flinke tas met snoep eten en drinken. Al met al was de eend tot de laatste centimeter gevuld. Er kon nog geen vingerhoedje meer bij. Afgesproken was dat de kinderen bij iedere stop wisselden. Om de beurt mocht er een voorin. Uiteindelijk met de achterbumper tien centimeter boven de grond op weg naar de Ardeche.

De eerste twee honderd kilometer kon ik nog niet echt genieten. Ik luisterde naar ieder geluidje en iedereen moest stil zijn. De kinderen waren boos want de boem boem installatie mocht ook nog niet aan. Twee weken eerder had ik mijn versterker (2 x 500 Watt) en een paar aardige speakers ingebouwd. We moesten immers een aardig muziekje hebben onderweg.
Maar naarmate de rit verstreek kreeg ik steeds meer vertrouwen in het blok, en dat de eend het volhield zo volgepakt, dat de boemboem aan mocht. De sfeer in de eend werd gelijk beter.
Voorbij Brussel kwamen de eerste serieuze heuvels. In een droom had ik ons al vol gas in zijn één via de pechbaan een weg naar boven zien te banen, maar dit viel reuze mee. Sterker nog de eend had er weinig moeite mee. Even wat extra gas als er een heuvel aan kwam en naar 120 accelereren en met net niet vol gas keurig met 100 boven komen. Dit blok bleek beresterk!
Net boven de Franse grens de snelweg verlaten en verder alles binnendoor. De bedoeling was binnendoor naar Langres om daar te overnachten, maar verder als Neufchateau kwamen we niet. Daar op een hele simpele overnachtingcamping de nacht doorgebracht en s’ochtend weer vroeg op en verder.

Afbeelding

Dag twee: De route werd nu echt mooi. Waar ik allemaal precies gereden heb weet ik niet meer. (moet nog een keer mijn Garmin uitlezen) maar het was prachtig. Voor Dijon besloot ik even de tolweg op te gaan. Ik had geen zin om dwars door die stad heen te gaan. Buiten was het bijna 40 graden en de kachel bleek toch niet helaal uit te staan. Dus even 100km gepikt op de tolweg en toen weer de rest binnendoor. S’ avonds om 19:00 uur kwamen we aan op de camping, waar de rest van de familie en vrienden al waren, in Ucel. Dat ligt net naast Abenau.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgepakte eend. Maar nog zonder mijn dochter en mijzelf. Veel ruimte zate er niet meer tussen de bumper en het asvalt....

Afbeelding

In het totaal 2730 km gereden en een gemiddeld verbruik van 1 op 16,3.
Met uitschieters van 1 op 12,9 tot 1 op 22,3 km.
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » za 7 aug, 2010 09:02

Fantastische foto's met een goed verhaal,mooie vakantie geweest dus. Op naar de volgende ;)
~:-)~

Plaats reactie