Legaal autorijden zonder wegenbelasting te betalen

Alles over het heerlijke eendrijden.
Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Legaal autorijden zonder wegenbelasting te betalen

Bericht door Kulio » do 15 jul, 2010 15:51

Voor de bezitters van een vacantiehuis in het buitenland is er een interessante mogelijkheid om in Nederland geen wegenbelasting te betalen. De site van de belastingdienst geeft hier indirect een tip over.

Ik citeer van de site www.belastingdienst.nl:

In de volgende gevallen moet u zelf aangifte doen en bpm betalen:

* U koopt een auto of motor met een buitenlands kenteken en u wilt deze in Nederland gebruiken.
* U bouwt een bestelauto om tot personenauto.
* U wilt langer dan 14 dagen in Nederland rijden met een:
- personenauto met een buitenlands kenteken

- motor met een buitenlands kenteken
- bestelauto met een buitenlands kenteken
* U koopt in Nederland een bestelauto waarvoor u bpm moet betalen.


Dat is de procedure voor een auto met buitenlands kenteken. Als het gaat om een auto met Nederlands kenteken laat je die overschrijven naar het buitenland. Je kan dan de betaalde BPM terugvragen, maar als je dat niet doet is de BPM in Nederland betaald en kan je zonder probleem in Nederland rijden zonder betalen van Nederlandse wegenbelasting. Wel moet je uiteraard aan de buitenlandse APK eisen voldoen.

Dit is interessant voor bezitters van een huis in het buitenland. Meestal willen buitenlandse verzekeraars alleen verzekeren als de factuur naar een lokaal adres verstuurd wordt.

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » vr 16 jul, 2010 11:22

denk toch dat je eea verkeerd uitlegd...

als nederlands ingezetene, dus hier ingeschreven, mag je volgens de wegenverkeerswet niet met een buitenlands kenteken rijden.
Denk dat dit van toepassing is op mensen die vanuit het buitenland zich hier vestigen.

Overigens leuke truc om er achter te komen wie er ( al dan niet zwart) een huis in het buitenland heeft...
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » za 17 jul, 2010 07:00

Mijn assurantiekantoor heeft me op de mogelijkheid gewezen. Als je in Nederland zo met een buitenlands kenteken wordt aangehouden dan zeg je gewoon a, a, er is BPM voor deze auto betaald!

Als buitenlander mag je onbeperkt met een buitenlands kenteken in Nederland rijden. Als Nederlander mag dat in principe nooit, tenzij je de BPM betaald hebt. Er zijn uitzonderingen en aparte regels voor huurauto's Wie het niet gelooft moet de belastingtelefoon maar bellen.

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » za 17 jul, 2010 08:11

Fijn.
Maar wanneer begint dit interessant te worden dan?
Volgens mij heb je dan toch wel een forse rekening van de belastingdienst nodig om deze heisa op je nek te willen halen. Temeer omdat wanneer je een huis in het buitenland hebt je dat dan ook wel regelmatig zou willen gaan bezoeken, neem ik aan. Dat zullen enkel mensen zijn die dit ook daadwerkelijk kunnen betalen. Zowel dat huis, als die reiskosten. Dat zijn niet de mensen die wakker liggen van een paar tientjes wegenbelasting hoor.

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » za 17 jul, 2010 09:30

Eminence Grise schreef: als nederlands ingezetene, dus hier ingeschreven, mag je volgens de wegenverkeerswet niet met een buitenlands kenteken rijden.
even een vraagje voor mijzelf tussendoor.

Ik rijd regelmatig in binnen en buitenland met een auto met hongaars kenteken (auto van mijn vader). Dit is dus eigenlijk strafbaar :shock:

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » za 17 jul, 2010 10:00

ligt eraan waarom, je met die hongaarse plaat rijdt..?

Als ie van je baas is, is het een ander verhaal dan dat ie van een prive persoon is. Heeft te maken met de vestigiung van het bedrijf.

Doorgaans krijg je van de douane een waarschuwing. Bij volgende overtreding loop je kans dat de auto in beslaggenomen wordt en dat je een navordering van de BPM voor je kiezen krijgt..
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 17 jul, 2010 10:12

inmijneendje schreef:
Eminence Grise schreef: als nederlands ingezetene, dus hier ingeschreven, mag je volgens de wegenverkeerswet niet met een buitenlands kenteken rijden.
even een vraagje voor mijzelf tussendoor.

Ik rijd regelmatig in binnen en buitenland met een auto met hongaars kenteken (auto van mijn vader). Dit is dus eigenlijk strafbaar :shock:
Ja, dat is strafbaar.....

Wij zijn er toen op gewezen met een Deense eend, van Deense vrienden die hier waren. Zij mochten dus wel in mijn eend en meharie rijden, maar ik mocht dus niet in de eend van hen rijden. (terug van strand)

Er was controle, en we werden er op aan gesproken, wisselen van bestuurders was genoeg, maar het mag dus niet!!!
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » za 17 jul, 2010 10:41

Eminence Grise schreef:ligt eraan waarom, je met die hongaarse plaat rijdt..?

Als ie van je baas is, is het een ander verhaal dan dat ie van een prive persoon is. Heeft te maken met de vestigiung van het bedrijf.

Doorgaans krijg je van de douane een waarschuwing. Bij volgende overtreding loop je kans dat de auto in beslaggenomen wordt en dat je een navordering van de BPM voor je kiezen krijgt..
Auto is zakelijk van een Hongaars bedrijf, dus dan zou het wel mogen?

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » za 17 jul, 2010 13:13

Als het bedrijf een vestiging heeft in NL wel ja.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » za 17 jul, 2010 16:02

Ronald schreef:
Maar wanneer begint dit interessant te worden dan?
Volgens mij heb je dan toch wel een forse rekening van de belastingdienst nodig om deze heisa op je nek te willen halen. Temeer omdat wanneer je een huis in het buitenland hebt je dat dan ook wel regelmatig zou willen gaan bezoeken, neem ik aan.
Het ligt toch wat anders. Ik heb een auto met en NL kenteken en een huis in Frankrijk. Als ik mijn NL kenteken inruil voor een Frans kenteken en vorder de BPM niet terug dan is de BPM al betaald en kan ik gewoon in Nederland rijden. Ik heb wat eenmalige kosten (leges, nummerplaten e.d.) maar ben wel van de Nederlandse wegenbelasting af. Bovendien hoeft de auto in Frankrijk maar 1 x in de 2 jaren naar de APK, dus die kosten spaar je dus ook uit.

Voor een Eend of afgeleide auto kan je in Frankrijk een oldtimer registratie aanvragen ("Carte Grise de collection"). Dan hoef je maar 1 x per 5 jaar naar de APK. Nadeel is wel dat je dan alleen in je eigen en de omringende departementen mag rijden. Dus op en neer naar Nederland is er dan niet bij.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » za 17 jul, 2010 16:09

Met een buitenlandse registratie rijden zonder dat BPM is betaald mag niet. Maar het is ook om en andere reden af te raden.

Stel dat je een ongeluk krijgt, dan heb je kans dat je problemen met je verzekering krijgt die de schade aan derden niet wil uitbetalen. Dan ben je verder van huis!
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » za 17 jul, 2010 18:58

Tom Duckpower schreef:Als het bedrijf een vestiging heeft in NL wel ja.
Dus het mag niet, is wel erg jammer, ik reed er wel altijd lekker goedkoop mee :D

Maar denkt dat ik het maar niet meer doe.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » za 17 jul, 2010 19:12

Kulio schreef:Als ik mijn NL kenteken inruil voor een Frans kenteken en vorder de BPM niet terug dan is de BPM al betaald en kan ik gewoon in Nederland rijden. Ik heb wat eenmalige kosten (leges, nummerplaten e.d.) maar ben wel van de Nederlandse wegenbelasting af. Bovendien hoeft de auto in Frankrijk maar 1 x in de 2 jaren naar de APK, dus die kosten spaar je dus ook uit.
Zit je wel met het feit dat, zoals Eminence Grise al zegt, dat je als Nederlander zijnde niet in een auto met buitenlandse platen mag rijden.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 18 jul, 2010 03:44

Tom Duckpouwer schreef:
Zit je wel met het feit dat, zoals Eminence Grise al zegt, dat je als Nederlander zijnde niet in een auto met buitenlandse platen mag rijden.
Tom, je hebt het nog niet goed begrepen. Kijk op www.belastingdienst.nl Daar staat duidelijk dat, als je als Nederlands belastingplichtige langer dan 14 dagen in Nederland met een buitenlands kenteken wilt rijden, je eerst de BPM op de auto moet betalen. Als je dat gedaan hebt mag het dus!

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » zo 18 jul, 2010 09:25

Wellicht mag het, ik vind het wel een ingewikkelde constructie.
Ten eerste een eendje kost vrijwel niets in de wegenbelasting.
Ten tweede als het dan om een andere auto gaat, koop dan gewoon een zuinig koekblik waar je sowieso geen wegenbelasting voor hoeft te betalen.... (én geen bpm).
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Plaats reactie