Interval ruitenwisser

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Interval ruitenwisser

Bericht door Punky » vr 29 okt, 2010 13:56

Terwijl iedereen bezig lijkt te zijn met freubelen aan miniatuur eenden, probeer ik de Ami weer wat meer voor te bereiden door wat te freubelen. Op de site van de AVN staat een bouwbeschrijving voor een intervalschakkelaar voor de ruitenwissers. Aangezien die van origine al een redelijk snelle stand hebben, lopen ze zwaar wanneer het weinig regent en bij mij soms zelfs kortstondig vast wanneer ze even aan het draaien zijn. Om de techniek wat te sparen dus een intervalschakelaar erbij. In NL is dit zowat de meest gebruikte stand merk ik in de reguliere auto.

Dus op zoek naar een Velleman MK111 kitje en deze vandaag in mekaar gezet. Daarnaast een dubbelpolige schakelaar ON/ON gekocht en hiermee moet het gaan lukken. Ben benieuwd. Als dit werkt, dan moet het ook voor een eend te maken zijn.
Kosten tot nu toe iets van 13 euro voor het kitje en de schakelaar. Nog wat draad en schuifstekkertjes en je bent klaar.

Afbeelding

Link AVN:
http://www.amivereniging.nl/index.php?o ... &Itemid=83

Mijn schakeling zal alleen iets anders worden, maar idee is hetzelfde.

Finn en Michiel in iedergeval tot zover bedankt voor de duidelijke beschrijving op de AVN site.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 29 okt, 2010 15:34

ik heb een soortgelijk bouwpakketje gekocht bij conrad. hierbij is de "aan" tijd in te stellen (daarmee wil ik m zo afstellen dat ie 2 x wist) en de interval tijd. moet m alleen nog inbouwen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4963
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 29 okt, 2010 19:40

Ik heb een hella exemplaar met traploze timer, werkt zeer goed. Die zie soms voor een paar cent in de kringloop of op marktplaats.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 29 okt, 2010 20:24

Naar zoiets zocht ik in eerste instantie, maar kreeg er geen gevonden, of ze waren duur en groot. Vandaar deze oplossing.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 29 okt, 2010 21:12

Ik heb ook zo'n hella, wel de 3e al, maar dat kwam door dat de nieuwere motortjes massa geschakeld zijn en de oude niet. Die hebben massa op het motortje zelf, en dan blijven ze wel heel.

Ik heb m dan geschakeld, via de ruitenwisser schakelaar, die heeft namelijk 3 standen, uit, aan en normaal gesproken een lege (is zelfde schakelaar als parkeerverlichting) (de 4 kante knopjes hebben dat niet natuurijk)

De interval heb ik dan vastgezet op 1 stand, achter in het dash gefrot, en wordt dus geschakeld via het originele knopje.

Stand 0 = uit
Stand 1 = interval
Stand 2 = continu

Ideaal

Maar, ik ben wel nieuwsgierig of deze dan wel ook op nieuwe modellen rwm's werken.

Hetgeen waar ze op stuk gingen was als ik me goed herinner, de terugloop schakeling. Dus, dat na de puls om de ruitenwissers heen en weer te laten gaan, ze weer in de rust stand terug keren. Bij die van Hella werkte dat anders, en gaf die een puls, en stonden de ruitenwissers halverwege de ruit stil, even later weer een stukje enzo voort....
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 29 okt, 2010 22:00

Het systeem komt in de Ami, dus verwacht dat dat een oud type ruitenwissermotor is.

Hoe kan ik het oude en het nieuwe type herkennen?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 29 okt, 2010 22:09

oud heeft 2draadjes beiden plus, geen massa (is huis)
Nieuw heeft 3 draadjes, 2 keer plus, 1 keer massa
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » za 30 okt, 2010 08:24

Ami ( 8 ) is altijd oude type.
Enne als je daar toch bezig bent controleer dan gelijk of de ruitenwissermotor nog goed vast zit aan z'n frame (ja ze lopen heel vaak los)en of het moertje van het stangenstelsel nog goed vast zit bovenop het motortje.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 30 okt, 2010 09:39

Ik heb een half jaar geleden alles al losgehad omdat de beschreven schroeven en moeren los zaten. Bedankt voor de tip. Loop ze nog een keer na. En ik meen wel 3 draden aan de motor te hebben zien zitten. Zal eens kijken van de week.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4963
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 30 okt, 2010 13:54

Ik had ook een storing aan de Hella maar het bleek dat de soldering van het relaitje had losgelaten en dan soms wel of niet contact maakte. Ik heb hem al een jaar of 25 in gebruik. Met de nieuwe motor maar de oude ronde schakelaar.
diverse Citroens, wat anders.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 30 okt, 2010 20:08

nu ik eraan denk....

Mijn oude dash had ook die vierkante schakelaar? Maar, ik weet niet tot in hoeverre dit uit zou maken?

Later ook een ronde erin gahd, maar daar fikte de interval ook op uit....

Wellicht toch aan mij gelegen, de eerste die erin kwam was van mijn pa, uit zijn laatste bestel eend, en die had zeker een oud type rwm, oude eend....

Die was precies hetzelfde als diegene die ik later kocht, omdat de eerste dus uitfikte.... Zou wellicht een andere schakeling mogelijk zijn? Van wat ik me herrinner niet?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 1 nov, 2010 20:47

Gezien we het schema iets hadden aangepast voor een dubbelpolige schakelaar en ik er zelf niet meer uitkwam, heeft P.Senior me gisteren geholpen met het aansluiten van de print. En na wat frotten met draden werkt alles. Hij gaat nu 2x wissen en dan een tijdje niet. Heb er nog niet mee in de regen kunnen rijden, maar ik merk wel dat het systeem zo wat beter draait, door de geringere belasting.

De Ami weer wat praktischer voor dagelijks gebruik. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 29 apr, 2012 23:21

Vorig jaar heb ik op zolder nog een interval regeling gevonden die ik een jaar of 30 geleden zelf gesoldeerd had. Ik heb hem toen getest en alles werkte nog. Daarna is hij in de garage terecht gekomen en vandaag had ik het idee om hem toch maar eens in te gaan bouwen. Eerst nog even testen maar helaas was de houdbaarheids datum nu toch echt overschreden. Ik kan dus weer dezelfde schakeling gaan solderen of toch de Velleman kit aanschaffen.
Dolf, werkt die van jouw nog? Mijn 2cv is van 1986 dus denk ik dat ik een schakelaar met drie polen heb. Moet ik het schema dan nog aanpassen? Het is mij niet duidelijk waarvoor de derde pool eigenlijk is. En waar kun je de Velleman kit nog kopen (bij Conrad moet je minimaal 25 Euro besteden).

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 30 apr, 2012 06:36

Der Franzose heeft de intervalschakelaar van Hella standaard in het leveringsprogramma.

http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/A ... /ANR14198/

Of vind je die te duur?

Hij werkt iig goed!

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 30 apr, 2012 08:01

Die plastic badkuipen fabrikant uit Zutphen is 10 Euro goedkoper maar nog te duur. De Velleman kit kost iets van 7 Euro en een zelfbouw schakeling zal ook rond die prijs uitkomen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Plaats reactie