binnen schermen achter

Stel hier je vragen over lassen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

binnen schermen achter

Bericht door gillis » zo 6 nov, 2016 16:38

Heb van alles gezocht, maar of de fotoś ontbreken of er wordt met gemak over gesproken "even er in lassen".
Mijn vraag is als volgend:

Hoe zet ik de binnen schermen achter er in?
ligt die velsnaad(?) van het nieuwe deel (foto 1) aan de binnen kant (boven op het randje van de laatste foto)?
Afbeelding

Of kan ik hem ook aan de buitenkant laten zitten en dan van binnen uit vast lassen?

Gaat mij niet perse om de "officiële" manier maar makkelijk goed, degelijk en roest veilige(er) is mij wel allemaal prima!

(dacht met roest namelijk dat als hij niet in de binnen kant hangt....hou ik het water makkelijker buiten.

Nog 2 fotoś ter illustratie van de "klus".
Afbeelding

en

Afbeelding[/img]
onder druk wordt alles vloeibaar

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 6 nov, 2016 17:47

ja, het binnenscherm ligt op het randje van foto 2

kan even pielen zijn om hem er in te leggen. Ik zorg dat de grote gaten voor de boutjes van de achterspatborden ook in het nieuwe binnenscherm zitten, en zet daar dan M8 bouten in om de boel recht tegen elkaar te trekken en goed te klemmen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 6 nov, 2016 23:23

Pas alles echt goed, zoals Rob zegt, voordat je boel vastbakt.
Is geen makkelijk klusje als je alles 100% wil hebben.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » ma 7 nov, 2016 13:26

ja, het is wel pielen ja...

zit nu met de volgende vraag:
Moet de rand die langs de deurstijl loopt dan ook aan de binnenkant?
m.a.w. de boutjes die achter op de deurlijst zitten moeten er af en er op e.d.?!

Of moet ik die rand aan de buitenkant houden? en de ander aan de binnenkant...ook een gepriel maar denk dat dat wel kan...
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 7 nov, 2016 13:33

Heb je het zelf niet losgehaald dan?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » ma 7 nov, 2016 13:42

André Post schreef:Heb je het zelf niet losgehaald dan?
ja, dat wel maar al die platen over elkaar, ver weg geroest (vervang het niet voor niets :wink: ) is het lastig te zien hoe het kan/moet zitten...

zeker die langs de deur.
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 7 nov, 2016 13:51

Dan was het wel heel erg slecht ja.
Maar bij de deur zit het er aan de buitenkant tegen aan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 7 nov, 2016 17:40

André Post schreef:Maar bij de deur zit het er aan de buitenkant tegen aan.
daarom is het ook lastig om ze er in te hangen, binnen, buiten, je 'schept' ze als het ware op hun plek.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 8 nov, 2016 08:44

Klopt inderdaad helemaal wat Rob zegt.

Maar let op:
Er mogen grote "gaten en ruimtes overblijven"....
Klinkt raar maar dat was origineel ook, werd later allemaal dichtgekit.

Dus: beter dat alles op de juiste plek zit en past, met hier en daar kier of spleet, dan dat je alles strak tegen elkaar gaat krijgen, dat lukt namelijk niet!

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » wo 9 nov, 2016 18:13

Aangezien je het ook had over een roestveilige optie zou ik adviseren het dubbele randje bij de carrosserie of het binnenscherm weg te slijpen en de twee delen kops op elkaar lassen met een aaneengesloten lasnaad. Dit is nog meer gepiel, maar zo zou ik het zelf doen als het mijn eigen carrosserie was, nergens dubbel plaatwerk. Voor klanten zou ik voor de originaliteit toch eerder overgaan op proplassen zoals hierboven beschreven

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 12 nov, 2016 07:16

Gewoon goed behandelen!
Dan hoeft t nooit meer te roesten!

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » ma 14 nov, 2016 07:45

Heb je dat al eens gedaan Rossero? Je maakt het je zelf wel heel erg moeilijk dan dik bak en braad werk met heel veel warmte en kromtrekken op plekken waar je dat niet wilt hebben.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » di 15 nov, 2016 11:45

Ik las vrijwel altijd kops op elkaar, maar voornamelijk bij andere auto's dan eenden (spatbordranden e.d.). Het vergt wat meer oefening maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Afgelopen week nog een halve voetenbak kops op het originele plaatwerk gezet met een aaneengesloten las. Dubbel plaatwerk is slecht te behandelen en komt toch altijd weer vocht tussen met de bekende gevolgen van dien. Ik zal nooit beweren dat dit de mooiste of makkelijkste oplossing is maar in mijn ogen wel het best te behandelen. Ook heb ik dit nog nooit bij een binnenscherm gedaan, deze altijd met proplassen vast gezet. Maar zoals ik zei, als ik het voor mijzelf zou doen zou ik hoogstwaarschijnlijk voor kops op elkaar gaan. Ik rij het hele jaar door en hij staat altijd buiten, het vermijden van dubbel plaatwerk is dan voor mij erg belangrijk. Ik heb ondertussen genoeg auto's gelast om te weten dat de meeste roest uit felsnaden en naast puntlassen ontstaat

Plaats reactie