TIG of toch maar MIG?

Stel hier je vragen over lassen.
niels_r
Moderator
Berichten: 18
Lid geworden op: za 23 jun, 2018 20:21
Locatie: Herent (België)

TIG of toch maar MIG?

Bericht door niels_r » wo 17 jun, 2020 16:07

De carrosserie van mijn 2CV is nogal krokant en dient dus uitgebreid opgelast te worden in de komende restauratie. Zelf heb ik nog nooit een lastoorts in mijn handen gehad, maar mijn schoonvader heeft een TIG-laspost.

Als ik door de posts in dit subforum ga lijkt het dat iedereen een MIG gebruikt. Is er een reden waarom een TIG niet handig zou zijn? Kan ik beter investeren in een MIG dan de TIG te lenen?

- Niels

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door dimi_v » wo 17 jun, 2020 22:44

Hallo Niels, ik heb er helaas totaal geen verstand van. Maar kijk eens op https://www.rustbuster.nl/

Lijkt mij gaaf om daar eens een cursus te doen.
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door RobM » do 18 jun, 2020 06:55

Ik heb een mig omdat mij door een lasser verteld werd dat dit makkelijker te leren zou zijn. En ik meen dat toen de Tig apparaten nogal duurder waren.
Maar als je al Tig hebt en je moet het nog leren: koop wat staalplaat in een dikte van 0.8. Mm en kijk samen of je dat mooi aan elkaar krijgt. Bij plaatwerk proplassen: ene plaatje aanta l5 mm gaatjes in boren en dan door de gaatjes aan elkaar lassen.

Ik zie op tv wel Tig lassen en denk dan: dat lijkt allemaal iets subtieler dan Mig. En subtiel is wel van belang bij het dunne 2Cv plaatwerk. Je moet in elk geval een apparaat hebben wat hele lage vermogens kan leveren.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door Rossero » do 18 jun, 2020 10:46

Ik las zowel met TIG (aan mijn auto) als MIG (op mijn werk)

Ik zou zelf altijd met MIG lassen als ik aan mijn auto las, TIG is veel gevoeliger voor vuil, roestig en/of gegalvaniseerde plaat. In beide gevallen is het verstandig om op zijn minst een 'degelijk' apparaat te kopen.

TIG:
Apparaten zijn relatief duur en voor maximale controle (zeker bij dun plaatwerk) is een voetpedaal aan te raden, anders brand je er alsnog doorheen

Voordelen
- Zeer veel controle over je smeltbad

Nadelen
- Plaatwerk moet schoon zijn
- Twee handen nodig voor het lassen, dit is zeker lastig in krappe hoekjes en gekke houdingen. Met een voetpedaal heb je zelfs 2 handen en één voet nodig.
- Hechten of puntlassen is lastig, twee plaatwerkdelen hebben de neiging bij elkaar weg te smelten als je ze niet goed laat aansluiten en snel genoeg materiaal toe voegt

MIG:
Neem géén gasgevulde draad maar met een losse gasfles. Ik zelf heb een cebora (zoals bijna iedereen) maar er zijn genoeg relatief goedkope prima apparaten op de markt. MIG maakt een iets minder mooie las door de continue draadtoevoer maar is wel veel vergevender

Voordelen:
- Eén hand nodig, met de andere hand kan je plaatwerk vast houden. Je komt overal wat makkelijker bij
- Makkelijk snel hechten en puntjes lassen
- Makkelijker dun materiaal aan elkaar 'punten' (veel pauzeren om materiaal af te laten koelen)
- Verzinkt, verroest, onder de teer, een klein beetje schoonmaken is al voldoende, de rest brand wel weg. (goed schoonmaken is uiteraard beter)

Nadelen:
- Als je last komt er materiaal bij, je kan dus niet makkelijk (na-)vloeien zonder een steeds dikkere las te krijgen
- Je moet op de machine van instelling wijzigen als je van dun naar dik materiaal gaat

Onder de streep zou ik altijd voor MIG kiezen en niet voor TIG voor auto's. Maar als er alleen een MIG apparaat voorhanden is is het uiteraard te proberen. Wanneer het echter niet lukt is het de frustratie op den duur niet waard denk ik en kan je toch beter op zoek naar een betaalbaar MIG apparaatje.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door RobertF » do 18 jun, 2020 10:57

De carrosserie van de 2CV is gepuntlast dus je zult de nieuwe delen moeten proplassen daar voor is een Mig beter geschikt dan een TIG. Tig is moeilijker te leren zeker als je het nog nooit gedaan hebt. bedenk waaraan je begint zonder ervaring.
Zie mijn topics wat zoal op je af komt
viewtopic.php?f=34&t=15814&sid=00aa2932 ... b2dff60a15
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door VincentK » do 18 jun, 2020 11:17

Ik gebruik een mig/mag apparaat (de cebora bravo 155, een klassieker), werkt heel behoorlijk en laat zich inderdaad makkelijk aanleren. Een goede las leggen vergt dan wel enige oefening, zeker voor het punten wat je veel gaat doen bij een eend.

Heb inmiddels ook een TIG apparaat, maar daar moet ik nog veel mee oefenen voor ik het op eendenplaat durf te gebruiken.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

niels_r
Moderator
Berichten: 18
Lid geworden op: za 23 jun, 2018 20:21
Locatie: Herent (België)

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door niels_r » do 18 jun, 2020 12:47

Bedankt voor de reacties! Ik had ondertussen ook nog wat rondgezocht/gelezen op niet-2CV fora en kwam toch tot de conclusie dat MIG de handigere keuze is voor carrosseriewerken. Vooral het feit dat je nog een hand vrij hebt t.o.v. TIG lijkt me zeker geen overbodige luxe.

De restauratie moet nog beginnen en ik pak sowieso eerst de mechaniek aan. In tussentijd kan ik dan oefenen met lassen en andere kleine projectjes proberen te realiseren (e.g. verrijdbaar onderstel maken).

Een vriend van mij heeft jaren als carrossier in een Citroën-garage gewerkt en hij gaf ook al aan om te willen helpen. Het lijkt me dus wel dat we er zullen geraken. :D

Nu wat beginnen rondkijken naar een lastoestel. Ik kwam alvast een MetalWorks MIG160E tegen die een regelbereik heeft van 10-160 A.

- Niels

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door schermer » do 18 jun, 2020 18:42

Investeer ook in een zelfdimmende laskap. Zeker als beginner zijn dat handige dingen. Je kunt dan zien wat je doet en waar je lastoorts is. Zodra je begint te lassen word het venstertje dan donker. Kosten tegenwoordig voor amateurgebruik rond de 30 euro.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door RobM » do 18 jun, 2020 18:55

Min stroom van 10 A is goed. en dan 0.6 mm draad er op.
Ik heb een gude 155. Chinees met duitse naam. Twee en een halve eend mee gelast en still going strong. Nadeel: minimale draadsnelheid is wat aan de hoge kant. Voordeel: betaalbaar. Onderdelen via aliexpress. Nw draadmotor- unit voor 2 tientjes. Gasaansluiting is voor co2, moet je een koppelstukje hebben voor CO2-argon

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

niels_r
Moderator
Berichten: 18
Lid geworden op: za 23 jun, 2018 20:21
Locatie: Herent (België)

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door niels_r » vr 19 jun, 2020 13:26

schermer schreef: do 18 jun, 2020 18:42 Investeer ook in een zelfdimmende laskap. Zeker als beginner zijn dat handige dingen. Je kunt dan zien wat je doet en waar je lastoorts is. Zodra je begint te lassen word het venstertje dan donker. Kosten tegenwoordig voor amateurgebruik rond de 30 euro.
Inderdaad! Dat lijkt me geen overbodige luxe. Ik zag ze zelfs in de LIDL te koop staan...
niels_r schreef: do 18 jun, 2020 12:47Nu wat beginnen rondkijken naar een lastoestel. Ik kwam alvast een MetalWorks MIG160E tegen die een regelbereik heeft van 10-160 A.
Na wat rondzoeken kom ik erachter dat dit hetzelfde toestel is als de Jasic MIG160 Multi. Hier staat echter expliciet bij dat het bereik voor elektrodelassen 0-160 A is. Voor MIG is dit 25-160 A.

Het lijkt me dat in deze prijscategorie (+/- € 500) je geen toestel vindt dat lager dan 25-30 A gaat voor MIG.

Ik weet niet goed wat de regels zijn i.v.m. het noemen van handelaars bij naam, maar in Nederland is er een grote zaak in Moordrecht. Hier verkopen ze een lastoestel van +/- € 350 (MIG 200 CI) met een bereik van 30-200 A.

Deze toestellen zijn natuurlijk wel "Made in China", maar voor de MetalWorks/Jasic zijn er voldoende wisselstukken te verkrijgen. De MIG 200 CI weet ik niet zo...

De populaire Cebora Bravo 155 Combi heeft een regelbereik van 28-155 A, zie ik.

Tot daar mijn monoloog...

- Niels

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door VincentK » vr 19 jun, 2020 16:22

Van de bekende firma in Moordrecht (mooie zaak) heb ik zelf het tig apparaatje van. Mooi dingetje om mee te spelen en 2de hands niet eens zo duur.

Realiseer je wel dat de goedkopere modelletjes wat instabieler lassen dan duurdere modellen, waarbij je dus wat ervaring nodig hebt, aangezien je constant aan het bijsturen bent om een mooi resultaat te krijgen. En dan heb ik het over de werkelijke spanning over de lasboog, maar ook de draadaanvoer bijvoorbeeld.

Mijn advies zou dus zijn om vooral op marktplaats even goed rond te kijken of je daar niet een oude cebora, kempii, oid op de kop kunt tikken, tegen een mooi prijsje. Met 28-35 A is prima aan eendenplaat te lassen, zei het langzaam of met een heatsink erachter +(blok aluminium bijv.).

De laskap van meneer Lidl kan ik niet aanraden. Vind hem zelf erg traag reageren. Geef dan een paar tientjes meer uit, kun je er meteen een nemen met een groot vizier.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door VincentK » vr 19 jun, 2020 16:26

https://link.marktplaats.nl/m1566087194

Of je moet bij de cebora club willen :lol:
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door marcopr » vr 19 jun, 2020 16:54

Ik heb ook een Güde, prima ding,
Ook vrienden die hem gebruiken zijn verbaast dat een apparaat van net 200 euro zo prettig last.
Aan 2cv'snatuurlijk

AfbeeldingIMG-20190403-WA0028 by m blom, on Flickr
tweeceevees zijn leuk!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door RobM » vr 19 jun, 2020 19:12

Precies. En als je niet mooi kan lassen kan je mooi leren slijpen.
Het prettige van een eend is dat het belangrijkste dragende deel van een prof komt. Degelijk gelast.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Chris54
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 18 mei, 2016 14:15
Locatie: Zuidlaarderveen

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door Chris54 » vr 19 jun, 2020 20:48

Is dat inclusief de gasfles?


marcopr schreef: vr 19 jun, 2020 16:54 Ik heb ook een Güde, prima ding,
Ook vrienden die hem gebruiken zijn verbaast dat een apparaat van net 200 euro zo prettig last.
Aan 2cv'snatuurlijk

AfbeeldingIMG-20190403-WA0028 by m blom, on Flickr
Citroen 2CV6 bwjr 1989

Plaats reactie