Deuren lassen

Stel hier je vragen over lassen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1796
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Deuren lassen

Bericht door Boudewijn » wo 22 jun, 2022 16:15

Ik heb in mijn linker voordeur een paar roestgaten zitten. Zie foto's.
Nu heb ik in het verleden wel eens gelast aan deuren, maar dat is dus zeer dun plaatwerk. Normaal gesproken hou je dan een stukje koper achter het te lassen stuk waardoor de warmte beter wordt afgevoerd. Bij de deur kun je er echter zeer slecht bij komen.
Wie heeft ervaring hoe dit te lassen? Ik heb geen TIG lasapparaat, moet het doen met een MIG lasapparaat met 0.6 mm draad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 314
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: Deuren lassen

Bericht door bebe » wo 22 jun, 2022 23:44

Lasapparaat op de laagste stand. Dan rond de gaatjes 'op het vlees' dicht proppen, zodat de randjes wat dikker worden. Beetje afslijpen en dan naar binnen toe dichtlassen, weer een beetje slijpen tot de boel is dichtgelast.

Zo heb ik bij mijn deuren weer wat gaatjes gedicht, destijds.
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1796
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Deuren lassen

Bericht door Boudewijn » do 23 jun, 2022 08:16

Bebe, bedankt voor je reactie, maar je moet dan veel slijpen, en in de hoek van de sponning kom je daar slecht bij. Met een powerfile kom je niet in dat hoekje en ook met een dremel is het niet gemakkelijk.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: Deuren lassen

Bericht door schermer » do 23 jun, 2022 20:34

Ik had hetzelfde probleem. Eerst vond ik een piepklein gaatje onder het rubber van het 3e ruitje. Dat kon ik nog wel lassen met een dikke koperen moer eronder. Even later vond ik nog 1 klein gaatje onder het raamrubber van een achterdeur. Dat valt niet te lassen met mig en 0.6 draad. Een kennis van mij heeft vroeger wel eens zoiets van een deur gelast. Maar niet met een hobby migje. Ik heb het opgelost met Bison combi metaal. 2 componentenlijm voor metaal. Eerst alles goed schoon en de roest weg. En dan de 2 componentensmurrie erop. Het word echt keihard. Daarna kun je het schuren/slijpen. We zien wel hoelang dit houd, het was maar een heel klein gaatje. Vroeger nog wel eens een draadeind in het carter van een kreidler mee vastgezet. Bleef jaren goed zitten. Ik denk dat in jouw geval een ander deurtje misschien een beter idee is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk



Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Re: Deuren lassen

Bericht door Sjaak S. » zo 26 jun, 2022 16:42

Hoi Boudewijn, dat wegslijpen zal toch moeten: wat roestig is moet weg. Ik heb grote gaten dichtgekregen door een plaatje te modeleren wat je aan de blinde kant tegen het gat wil hebben. Daar kun je dus niet bij om het aan te drukken, maar je maakt een klein gaatje in het plaatje, daar doe je een ijzerdraad door heen (knoopje aan de blinde zijde) dan laat je het plaatje door het gat zakken, en hijst het weer omhoog aan het ijzerdraadje tot het plaatje op z'n plek ligt: dan vastlassen. Dan kun je gezond staal op gezond staal lassen
my other car is......... ook een eend.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1796
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Deuren lassen

Bericht door Boudewijn » vr 1 jul, 2022 18:27

Bedankt voor alle tips, vooral dat idee van Sjaak met dat draadje is erg goed gevonden. Ik heb het op soortgelijke manier gedaan maar dan met een klem (Cleco).
Ik had nog een slechte rechter deur op zolder staan en die heb ik als test object gebruikt. Hierbij wat foto's. Al met al is het nog best mee gevallen. Het plaatje aan de binnenkant van de deur met de Cleco vast zetten was een hoop gepruts, maar is wel gelukt. Verder heb ik de sponning uit één plaat gemaakt en niet zoals origineel twee platen op elkaar. Het maken van de gebogen sponning was ook niet makkelijk, maar dat komt ook doordat de plaat die ik hier heb van een hardere kwaliteit is dan dat men normaal voor restauratie werk gebruikt.

De komende week ga ik aan de linker deur van mijn auto beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
Erikjan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1876
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Deuren lassen

Bericht door Erikjan » vr 1 jul, 2022 23:42

Dat werkt inderdaad prima zo te zien. mooi werk.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 625
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Re: Deuren lassen

Bericht door 2cvmaarten » ma 4 jul, 2022 09:58

Dat heb je mooi gemaakt!
Citroen 2cv6 special 1986

Plaats reactie