Voorruit frame vervangen

Stel hier je vragen over lassen.
Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » vr 13 jan, 2012 20:18

Rij als meer dan 3 jaar rond (nou ja waarvan meer als een jaar stilstaan in de schuur) met een spatbord van casis.
Ook kataforese behandeld, is nog steed in prima staat, echt nog niks an te zien.
Maar ga hem nu toch zeer binnenkort spuiten! :oops:
2cv Vert Bambou '79

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 25 jan, 2012 21:17

En hoe paste het scherm?

Veel moeten aanpassen?

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » do 26 jan, 2012 20:03

Paste perfekt!

Er zit aan de andere kant nog een orgineel spatbord, deze is niet slecht maar ga hem toch maar vervangen door nog zo'n exemplaar.

Er moet toch gespoten worden.
2cv Vert Bambou '79

sneuper2000
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
Locatie: FRANEKER

Bericht door sneuper2000 » za 13 apr, 2013 19:31

Hoi,

Vandaag verder gegaan met het proplassen van het voorraamframe....nadat ik drie gaatjes had gelast, gecontroleerd of het geheel goed vast zat nou mooi net dus alles weer los gehaald en op nieuw begonnen dat lukte dus niet...alles gecontroleerd gas voldoende ondergrond op nieuw schoongemaakt met afbraam schijf weer gelast maar weer los wil op een of andere manier niet hechten op het frame.
heeft iemand een idee wat het kan zijn?
nieuw gas fles en voldoende draad doorvoer.

Gr Ronald
Ronald heeft een 2cv6 1982

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » za 13 apr, 2013 19:43

Staat je las apparaat niet te licht ingesteld?
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 13 apr, 2013 19:52

Kijk even of je het lasapparaat op de goede stand hebt staan , ik zet hem ( Cebora ) op stand 2 en de draad aanvoer op ca 4 . Even experimenteren hiermee .
Dan is het erg belangrijk dat de platen goed op elkaar liggen, dus geen spleet ertussen.
Ik zet bij elke proplas een lastang en klop met een hamer de plaat zodat die vlak op de onderplaat ligt, dus géén spleet ertussen!
Als je een rij proplassen moet maken kun je ook :
lastang...... te lassen proplas.... lastang..... volgende proplas.....eerste tang weghalen en hier neerzetten.... etc .
Snap je wat ik bedoel?
Oh en draai de gaskraan voldoende open!

sneuper2000
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
Locatie: FRANEKER

Bericht door sneuper2000 » zo 14 apr, 2013 08:01

Las apparaat staat op stand 1 op 2 brand er een gaatje.
de draad doorvoer staat op 3/4
ik zal vandaag het te lassen deel ``bijelkaar kloppen``zodat er id geen naadje tussen zit ik denk dat dit het probleem is..wordt vervolgt tanks voor jullie feetback.

Gr Ronald
Ronald heeft een 2cv6 1982

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 14 apr, 2013 10:28

Probeer eens met een oud stuk metaal op stand 2 .
Ik ben bang dat 1 te laag is.

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » zo 14 apr, 2013 11:00

Bij proplassen juist fors vermogen en draadtoevoer gebruiken en je draad haaks op het gat zetten. Er ontstaat dan kort een badje van vloerbaar staal zodat beide delen goed hechten. Ik gebruik stand 4 (van de 7).
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 14 apr, 2013 13:36

Hier een tip voor alle las knutselaars die het over standen op hun las apparaat hebben.
Elk las toestel heeft natuurlijk een andere schaal verdeling maar wat veel belangrijker is en een groot verschil maakt is (hier lees ik nooit iets over)wat voor kabels heb je aan het apparaat hangen. Als eerste natuurlijk je draad dikte waarmee je last 0,6 0,8 1 of zelfs 1,2 mm. maar minstens zo belangrijk is de stroom input. De dikte en lengte van je kabels heb je er bv een lange verleng kabel nodig en dit is ook nog zo'n dunne (action) kabel heb je heel veel weerstand dus ook veel verlies en zal je je las apparaat een stuk hoger moeten zetten om de zelfde ampères te krijgen dan met een korte kabel. Voor de massa kabel en ook klem het zelfde verhaal. dunne lange kabel is altijd verlies. De afstand van je contact tip naar het materiaal is erg belangrijk normaal hou je ongeveer 3a4 mm afstand van het materiaal ga je de afstand vergroten naar bv 6a7 mm kan je voltage zo maar 10 volt zakken en dat is best veel met deze dunne plaatdelen.
Zorg bij het prop lassen dat je een hoge voltage hebt. (dit zijn je standen op je apparaat) en een lage ampère (je draad snelheid). Is je draad toevoer te snel zal je gaatje al dicht zijn voordat de onderste plaat is mee gesmolten. Ga eens een proefstukje lassen op een dunne plaat. je hoort nu een zeg maar ritmisch geknetter en de las is niet (te) bol. draai nu je ampère is draadsnelheid langzaam omlaag je geknetter gaat over en krijgt nu een licht zuigend geluid. begin nu te lassen net iets naast het gaatje en trek je toorts nu naar het gaatje en je zal zien dat het zo dicht vloeit en ook vast zit. Je bescherm gas staat altijd tussen de 10 a 12l per minuut dit voor meng gas argon\co2 gebruik je puur co2 mag het iets hoger circa 15l|per min want je bescherm gas is tevens ook je koeling van de toorts pure co2 heeft een iets minder koelvermogen voordeel van deze laatste is wel dat je niet zo snel last hebt van de vervuiling in je plaatmateriaal (roest) en ook goedkoper is. werkt prima bij het lassen van je eend.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » do 18 apr, 2013 17:24

precies zoals duckknutsel omschrijft moet je het doen.
Zo te horen heb jij je spanning te licht staan!

Als je het goed doet dan vloei je het gaatje zo dicht zonder na hoeven te slijpen!

Echter je hoeft niet zo veel gas te gebruiken! de mijne staat altijd op 8 a 9 liter per min!
Gebruik je te veel gas, dan krijg je werveling in je smeltbad! met als gevolg gas insluiting. ( net als je met te weinig gas last!)
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Plaats reactie