Voetenbak reparatie

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Voetenbak reparatie

Bericht door gillis » za 1 jul, 2017 12:24

Ik heb mijn voetenbak er uit geslepen. Alleen onderste deel was slecht, dus heb nog wat "vlees" maar vraag me af hoe jullie dit aanpakken, ik kon geen instructies vinden van reparatie.
Vragen als: Wat laat je zitten en wordt 3 dubbel ipv 2 dubbel plaat staal?
Doe je de binnenplaat van binnen uit of van buiten uit er op?
Hoeveel "vlees" laat je boven aan de bak zitten?
Aan de bijrijders kant heb ik aan de zijkant ook nog wat "vlees" laten zitten of alles weg?

Onderdelen die ik hier voor heb:
http://eendenspul.nl/producten/2cv/carr ... nen-detail
en
http://eendenspul.nl/producten/2cv/carr ... ten-detail

Ik hoop dat deze regenachtige dag veel reacties op levert!
Kan ik weer lekker door! :lol:
onder druk wordt alles vloeibaar

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 1 jul, 2017 13:50

Als je de koets op het chassis laat zitten moet je van binnenuit werken. . Je de hele binnenkant gekocht dus kun je ook de oude helemaal eruit halen. Daarna kun je van binnenuit ook de buitenplaat weghalen. Dan ook weer van binnenuit eerst de buitenste plaatlassen en daarna de binnenste.. Ik maak nog altijd 3 hoekige plaatjes ter versteviging tussen buiten en binnenplaat op het uiteinde van het chassis. Hierdoor kan de koets nooit meer onderuit zakken.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 1 jul, 2017 14:14

Kijk hier eens. Dit is the making of mijn 4x4 eend maar het principe blijft gelijk..


http://www.international2cvfriends.com/ ... 069#p51069

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » za 1 jul, 2017 14:23

LPGo schreef:Als je de koets op het chassis laat zitten moet je van binnenuit werken. . Je de hele binnenkant gekocht dus kun je ook de oude helemaal eruit halen. Daarna kun je van binnenuit ook de buitenplaat weghalen. Dan ook weer van binnenuit eerst de buitenste plaatlassen en daarna de binnenste.. Ik maak nog altijd 3 hoekige plaatjes ter versteviging tussen buiten en binnenplaat op het uiteinde van het chassis. Hierdoor kan de koets nooit meer onderuit zakken.
Heb de koets net van het chassis af gehaald zodat ik er van voor makkelijker bij kon...

buitenste plaat las je dan alleen links en rechts aan de cabine? omdat de binnenplaat origineel nog verder naar boven loopt (tot aan het randje van de cabine waar hij knikt.
of zit ik er nu naast?

Bij je 4x4 project gekeken, erg cool...3 hoekje neem ik zeker mee in mijn reconstructie, bij jou is de voetenbak helemaal tot boven aan toe (het randje wat ik hier boven bedoel) vervangen, maar ik heb dus een "deel" dat maakt het lastig om te bepalen wat blijft en weg moet...
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » za 1 jul, 2017 15:15

Ter verduidelijking wat foto's

Afbeelding

[/img]Afbeelding

Afbeelding

Moet er meer weg? nu dus de binnen plaat op wat er zit van binnen uit of buitenlangs?[/img]
onder druk wordt alles vloeibaar

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 1 jul, 2017 16:18

Eh. Ik zou dus een complete voetenbak gekocht hebben.. En linker vloerplaat en dorpel..

Maar wil je niet ontmoedigen.. Volgens mij kun je niet veel meer weghalen met de plaatjes die je nu hebt...
Ik zou hem terug op het chassis zetten en dan de originele schroefgaten gebruiken van het chassis anders komt dit niet goed meer en dan alles van binnenuit lassen. Stuik tegen elkaar = moeilijk lassen of met een verzettang een overlap maken en dan lassen..
Echter in jouw geval is een complete voetenbak minder werk als wat je nu wilt doen en het zal er netter uitzien.. Wat jij wilt doen wordt altijd een lapjes-eend.. Uiteraard moet je er wel het geld voor hebben..

Succes...

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 1 jul, 2017 16:25

Let op dat de boel recht blijft. Dit is zeer belangrijk, anders heb je straks een koets die niet meer past.. Zet de koets terug op het chassis en schroef hem vast voor zover mogelijk. hang de voorspatborden en de driehoekjes terug zodat je alles mooi kunt uitlijnen vooral in de hoogte.. Anders lijkt het straks altijd alsof je chassis geknikt is...

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » za 1 jul, 2017 16:25

LPGo schreef:Eh. Ik zou dus een complete voetenbak gekocht hebben.. En linker vloerplaat en dorpel..
dorpel en bodem plaat staan al klaar, na de voetenbak wil ik de cabine weer op het chassis zetten en dan de dorpel en bodem plaat (links) monteren (zodat alles blijft passen op het nieuwe chassis dat ook al klaar staat.... :0
LPGo schreef:Maar wil je niet ontmoedigen.. Volgens mij kun je niet veel meer weghalen met de plaatjes die je nu hebt...
Ik zou hem terug op het chassis zetten en dan de originele schroefgaten gebruiken van het chassis anders komt dit niet goed meer en dan alles van binnenuit lassen. Stuik tegen elkaar = moeilijk lassen of met een verzettang een overlap maken en dan lassen..
Echter in jouw geval is een complete voetenbak minder werk als wat je nu wilt doen en het zal er netter uitzien.. Wat jij wilt doen wordt altijd een lapjes-eend.. Uiteraard moet je er wel het geld voor hebben..

Succes...


maar rot is het niet...dacht dat het hier mee zou lukken... :cry:
lapjes eend, niet de bedoeling!
(maar ook geen concours staat...dat hebben we al geprobeerd en is niet bevallen...te zuinig op...)
onder druk wordt alles vloeibaar

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 1 jul, 2017 16:56

Je maakt het je onnodig moeilijk!
Je kunt beter een hele voetenbak erin lassen, dan het uitstukken dat je nu aan het doen bent, maar allez !
Je hebt nu voldoende weggehaald en nu kun je de voetenbakdelen erin zetten zoals LPGO beschreven heeft.
Alleen zou ik één rechte lijn trekken , van L naar R, en de stukjes die je nu hebt laten staan weghalen.
De platen laten overlappen zou ik ook doen in dit geval, werkt iets gemakkelijker .
Veel succes !

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » zo 2 jul, 2017 10:43

En ik maar denken dat dit de simpele oplossing was, volledige voetenbank moet er wel nog meer uit en af (pendalen, remcilinder e.d.)

Maak het zeker nog recht van links naar rechts en restjes gaan er ook uit.

Ga het proberen in elkaar te vouwen, zal het resultaat (als t mooi is geworden :wink: wel posten).
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 14 jul, 2017 03:40

Hoi Gillis

Gelukt met achterlicht glaasje?

Rijd anders keer langs dan leg ik het je uit met wat voorbeelden.
Heb een eend staan waarbij het net gedaan is.

Greets David

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » vr 21 jul, 2017 12:31

David schreef:Hoi Gillis

Gelukt met achterlicht glaasje?

Rijd anders keer langs dan leg ik het je uit met wat voorbeelden.
Heb een eend staan waarbij het net gedaan is.
Ja, achterlichtjes zien er goed uit, het buitenbank project is afgerond (heb er kerstverlichting op zonnen energie in zitten, dus de achterlichten gaan na zon's ondergang knipperen) 8)

Voetenbak heb ik er (op mijn manier) best netjes in gekregen, hij staat nu weer op het chassis. Resultaat is; dat de gaten van de voetenbak 0,5 cm te ver naar achter zitten.
is dat een acceptabele "speling" en kan ik de gaten wat groter maken of moet ik gaan sleuren en wrikken aan de bak tot het past? :?
onder druk wordt alles vloeibaar

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 21 jul, 2017 12:56

Resultaat is; dat de gaten van de voetenbak 0,5 cm te ver naar achter zitten.
is dat een acceptabele "speling" en kan ik de gaten wat groter maken of moet ik gaan sleuren en wrikken aan de bak tot het past? :?[/quote]

Kijk daarvoor had je de koets op het chassis moeten zetten tijdens het lassen.. Ik hoop dat je geen andere gekke dingen tegen komt.. Ik ken Amis waarvan de achterdeuren niet opengaan omdat het scheef gelast is.. Ik bedoel maar..

En uiteraard graag fotos van het eindproduct..

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » vr 21 jul, 2017 15:11

LPGo schreef: Kijk daarvoor had je de koets op het chassis moeten zetten tijdens het lassen.. Ik hoop dat je geen andere gekke dingen tegen komt.. Ik ken Amis waarvan de achterdeuren niet opengaan omdat het scheef gelast is.. Ik bedoel maar..

En uiteraard graag fotos van het eindproduct..
Ja, LPGo dat snap ik, en het was handiger geweest maar er lag al zo veel los (geen bodem plaat links bv) dat op het chassis ook niet veel had gedaan.
Maar goed, vraag blijft onbeantwoord in je reactie: goed en "uitboren" of zorgen dat t past zonder uitboren?

Foto's volgen
onder druk wordt alles vloeibaar

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 21 jul, 2017 15:40

Bij een halve cm zou ik middelen.. Een beetje uitboren in het chassis en een beetje uitboren in de vloerplaat.. Gewoon kijken dat het eindresultaat er acceptabel uitziet, dus geen gaten in het zicht in je vloer.. Je moet natuurlijk ook het chassis niet gaan verzwakken.. Gewoon je boerenverstand gebruiken... Misschien net iets bredere onderleg schijven gebruiken zodat de gaten niet in het zicht vallen e.d.. Vooral creatief denken. En natuurlijk als aller belangrijkste. Zorgen dat je aan de Apk eisen (blijft) voldoet (n)...

Plaats reactie