kabelboom analyse en oplossing?

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

kabelboom analyse en oplossing?

Bericht door frenkie » ma 3 feb, 2014 13:41

Hoi allen, ik ben bezig met de analyse (uitpluizen) van mijn kabelboom.
Ik heb een 2cv6 club special uit 1986.

Nu zie ik dat er 3 hoofdgroepen zijn, namelijk: het start sercuit; de lampen (constante plus) en de verdere verbruikers (geschakelde plus). De lampen bestaat uit ongeveer 6 aansluitingen op de plus, de rest bestaat uit ongeveer tien aansluitingen op de geschakelde plus. Nu lopen er dus 1x 6 draden en 1x 10 draden de kabelboom in + nog wat wirwar van draden. Is het nu niet veel handiger dat er 1 dikke draad voor de lampen door het gat gaat en 1 dikke draad voor de rest en dat er een verdeel blok ergens in je dashboard zit en je daar al je verbruikers op aansluit? Uiteraard ook een blok met aarde. In totaal zitten er dan 4 blokken in je dashboard en 2 pluskabels, de 2 aarde kabels kun je via je chassis laten lopen. Sommige verbruikers ( verlichting o.a. ) zullen nog een extra draadje naar de motoruimte nodig hebben,maar dat is te overzien.

Graag meningen hierover.

-niels-
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 27 jan, 2013 14:07
Locatie: Ridderkerk

Bericht door -niels- » ma 3 feb, 2014 13:59

zit je dan niet met de schakeldraden? het kiezen tussen stad- dim- en grootlicht. knipperlichten, links, rechts en evt gevaar?
If it ain't broke, let's fix it until it is.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 3 feb, 2014 14:05

De schakelaars heb ik allemaal al verplaatst naar het dashboard, dus gewoon tussen de kabels van betreffende lampen en/ of gebuikers gezet,alleen sommige gebruikers heb ik nog niet naar gekeken vanwege aparte stekkertjes en ik niet weet hoe het precies loopt. Maar als ik het opnieuw aanleg weet ik het natuurlijk wel.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 3 feb, 2014 14:20

mijn bedoeling is om het simpeler te maken, ook voor als er eens iet mis gaat. Zoals het nu zit is het 1 wirwar van draden en naar mijn mening, vragen om problemen.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 3 feb, 2014 16:22

Ik ben ook een flinke tijd bezig geweest om alles weer uit te zoeken. Ondanks dat het een simpel draadboompje is zijn er toch een aantal dingen niet helemaal logisch, alsof ze bij het ontwerpen erachter kwamen dat er nog een draadje miste en er toen maar een hebben bijgeplakt. Zo heb ik 2 zekeringdoosjes en zit de draad die naar het 2e doosje gaat (slechts 1 zekering) half in/aan de rest van de draadboom geplakt, dat soort dingen zou inderdaad een stuk makkelijker en duidelijker kunnen. Ook zo handig dat bijna alle draden groen zijn, je blijft draden doormeten.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 3 feb, 2014 16:23

Ik denk dat er zelfs best een markt is voor versimpelde draadbomen, met moderne steekzekeringen.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 3 feb, 2014 17:42

Nooit problemen gehad met kabelbomen behalve enkele geoxydeerde stekkertjes. Een doet het al 31 jaar de andere al 57 jaar :shock: :D
diverse Citroens, wat anders.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 3 feb, 2014 20:24

Als je gewoon een goed werkend circuit hebt en je zit er verder niet aan, geloof ik best dat het jaren goed blijft gaan. Maar als je hier en daar eens wat anders aan wilt sluiten of er is eens een keer een lekkage of kortsluiting geweest, weet je vaak niet meer waar je het moet zoeken. Alles doormeten is mij dan te veel werk. Ik wil geen handeltje drijven, maar gewoon een goed veilig werkend circuit die ik snel ff kan controleren op een evt. fout.
Laatst gewijzigd door frenkie op di 4 feb, 2014 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 3 feb, 2014 20:29

En ik ga zeker met steek zekeringen werken, want die glazen dingetjes op het vochtgevoelige schutbord is natuurlijk een beetje gepruts. Heb je wel eens in het donker onder de motorkap staan kijken bij -10 om te zien welke zekering er door is? Ik blijf dan liever in mijn auto en kijk van binnenuit met een lampje naar mijn zekeringen. Beter is nog om in het zekeringkastje met een een lampje op batterijen te plaatsen en reserve zekeringen uiteraard.
Laatst gewijzigd door frenkie op ma 12 jan, 2015 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » ma 3 feb, 2014 22:45

ik heb er bij mij al een hele andere kabelboom in zitten, over een tijdje ga ik weer een nieuwe maken met grote stekkers zodat ik sommige delen makkelijk los kan halen.

ik heb gewoon meerdere draden gebruikt, en daarna strak ingetaped met speciale tape ervoor.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 3 feb, 2014 23:33

Er zijn steekzekeringen met ingebouwd lampje, als de zekering kapot is gaat het lampje branden...... dus je ziet meteen welke zekering kapot is... hebben ze volgens mij extra gemaakt voor mensen zoals jij :wink: :wink: :wink:

Kijk ook eens in het topic van ErikJan Pickup verbouwing; die heeft me toch een mooi zekering kastje....

Afbeelding

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 3 feb, 2014 23:37

Trouwens veel "echte" 2cv rijders maken tegen het schutbord onder de motorkap een aanhangerstekker, dan kun je hele draadboom van de voorkant zo in- en uitpluggen, makkelijk als je je motor vaak moet in en uitbouwen.... flipfront met aanhangerstekker...

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 4 feb, 2014 00:39

Mm, dat zekeringen kastje is zeker handig lijkt mij.

Ik heb al een paar keer mijn motor uitgebouwd, maar nooit problemen met de kabelboom gehad. Die paar kabeltjes naar de verlichting, startmotor en dynamo haal je er zo ff af, dus dat is geen probleem.

Ik wil al die rare doorverbindingen kwijt. Op het moment ben ik mijn kabelboom aan het ontrafelen. Ik schrijf op waar de draden naar toe gaan en kijk of dit een beetje klopt met het schema. Ik wil wel het officiële schema zo veel mogelijk benaderen en maak er dan een geplastificeerde kaart van die ergens in de auto komt.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » di 4 feb, 2014 08:24

Heb je wel eens in het donker onder de motorkap staan kijken bij -10 om te zien welke zekering er door is? Ik blijf dan liever in mijn auto en kijk van binnenuit met een lampje naar mijn zekeringen. Beter is nog om in het zekeringkastje meteen een lampje op batterijen te plaatsen en reserve zekeringen uiteraard.

Dit is juist de charme van de eend ;) Ik heb er nog geen problemen mee gehad. Schone zekeringen en contacten doen ook wonderen.
Citroén rolls better than a Rolls!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 4 feb, 2014 12:12

Schone zekeringen en contacten doen ook wonderen.
Dit is ook mijn gedachte, gewoon voorkomen, door goed onderhoud, dan heb je achteraf geen ellende....

(p.s. moet toegeven houdt me erzelf ook niet aan....)

Plaats reactie