Starknop aansluitvraag

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Plaats reactie
frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Starknop aansluitvraag

Bericht door frenkie » di 26 aug, 2014 13:20

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... c313464b54

Het schema hierboven wil ik gaan aansluiten. Iemand zei mij dat 1 relais niet gaat werken omdat er dan dingen zouden gaan smeulen. Mijn vraag is nu Wat zou er kunnen gaan smeulen en waarom?

De blauwe draden komen van de hoofdschakelaar (zware type) die aangesloten is op de plus van de startmotor. Het kleine grijze cirkeltje is de startknop. Volgens mij gaat nu de velichting aan als je het contakt (hier dus niet zichtbaar in de tekening) aan zet. De stroomkring wordt onderbroken als ik de startknop indruk en maakt vervolgens kontakt met de grijze aansluiting die weer naar de startmotor gaat, waardoor de auto start.

Verder heb ik geprobeerd om de voor en achter verlichting gescheiden te houden dmv meervoudige aansluitpunten (eigelijk zekering blokken) die ik ook voor de verdeling van het blauwe sercuit gebruikt heb.

Wie ziet hier belangrijke onvolkomendheden die gevaar op kunnen leveren?

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » wo 27 aug, 2014 08:55

Allereerst een belangrijke opmerking voor je: controleer alle mededelingen van mij over elektriciteit goed!! Ik heb er niet voor gestudeerd, om het maar eens omfloerst uit te drukken :wink:
Heb een uitsnede gemaakt van jouw plaatje waarvan ik denk dat dit jouw startrelais is.
Afbeelding
Naar mijn idee gaat de bovenste (blauwe) stroomdraad aan de rechterkant als je op je startknop drukt verbonden worden met aarde.
Zie ik dat goed?

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » wo 27 aug, 2014 09:34

Ronald schreef:Allereerst een belangrijke opmerking voor je: controleer alle mededelingen van mij over elektriciteit goed!! Ik heb er niet voor gestudeerd, om het maar eens omfloerst uit te drukken :wink:
Heb een uitsnede gemaakt van jouw plaatje waarvan ik denk dat dit jouw startrelais is.
Afbeelding
Naar mijn idee gaat de bovenste (blauwe) stroomdraad aan de rechterkant als je op je startknop drukt verbonden worden met aarde.
Zie ik dat goed?
Nee, alle blauwe draden in mijn sercuit komen van de plus die geschakeld wordt met een hoofdschakelaar. De zwarte draad gaat naar de aarde zoals het aarde symbool ook al aan geeft. Rode draden komen meteen van de accu (de rode draad naar de starmotor moet dus eigelijk helemaal grijs zijn en niet rood)
De draad (grijs/rood dus) gaat naar het startrelais in de startmotor. En die maakt aarde in de startmotor. Het ronde schakelaartje is mijn startknop (grijs/zwart) maakt contact met de rode schakelaar (aansluiting 85) in de relais die wisselt dan van de verlichting naar het starten, waardoor de lampen tijdens het starten uit gaan. De lampen zijn dan weer verbonden met de aarde. Dit zou je wel een startrelais kunnen noemen, maar ze schakelt dus tussen verlichting en starten. Als ik de hoofdschalelaar aan de blauwe (rechter draad) uit zet is alles zonder stroom. Behalve de stroom verbruikers die direkt in verbinding met de accu staan natuurlijk.

Ik hoop dat het je zo een beetje beter duidelijk is? Anders leg ik je graag meer uit. Ik ben trouwens ook maar iemand die dit via internet heeft uit gevogelt, dus ik zou zeggen gewoon een beetje uitproberen en kleurtjes en lijntjes volgen, kijken wat een relaisje precies doet en dan kom je er wel. Overtuig jezelf er wel van dat het klopt wat je doe voordat je het ook daadwerkelijk aansluit en laat er anderen ook even naar kijken anders krijg je misschien kortsluitngen.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » wo 27 aug, 2014 09:44

Nog even een correctie. De blauwe draden uit het verdeelblok op de originele tekening gaan uiteraard naar het grootlicht, maar dat komt omdat ik niet meer kleuren draad had. En ik wil alle draden op de tekening hetzelfde hebben als in werkelijkheid.

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » do 28 aug, 2014 08:41

OK. Bedankt voor je uitleg.
Wat betreft je vraag; ik zie ook niet wat er nu zou kunnen gaan smeulen.
Wel zie ik dat je twee topics hebt geopend met dezelfde vraag. In het andere topic http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=131 ... sc&start=0 vertel je pas in je laatste post dat je geen contactslot meer gaat gebruiken (datgene wat zou kunnen gaan smeulen), maar waar wel tijdens het hele topic rekening mee is gehouden bij het beantwoorden van jouw vraag.
Is het niet haniger als je daar gewoon verder gaat?

Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik gewoon verder gaan met de oplossing die je daar wordt aangereikt. En daar ook de aanvullende vragen m.b.t. dit onderwerp stellen.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 28 aug, 2014 11:36

misschien wel handig , maar als ik kan bezuinigen op relais dan doe ik dat natuurlijk. Ik heb dit topic geopend omdat ik alles heb veranderd, zo nieuwe reacties krijg omdat het vorige topic al weer een beetje gedateerd is.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 28 aug, 2014 12:35

Vergeet niet dat een relais ook vermogen gebruikt.....

Plaats reactie