Bestaat er maar 1 soort zekering voor de 2cv?

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bestaat er maar 1 soort zekering voor de 2cv?

Bericht door shorttrack » wo 5 nov, 2014 20:24

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een aansteker en een radio in mijn eend te bouwen. Ik wilde hiervoor een orgineel/imitatie zekeringdoosje kopen en ze hiermee aansluiten.
Nu zie ik dat ik maar een soort zekering kan kopen voor dit zekeringkastje.

Kan ik deze zekering zowel voor mijn radio als voor mijn aansteker gebruiken? Is deze daar niet te zwaar of te licht voor?

Ik heb van zekering totaal geen verstand dus vandaar de vraag.

Vriendelijk bedankt,

Ruud
2cv special 1986

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » wo 5 nov, 2014 23:48

Hallo,
Ik heb dat niet gedaan. In plaats van een imitatie zekeringen kastje erbij te zetten, heb ik een steekzekeringen houder gekocht. Deze heb ik rechtstreeks verbonden met de accu klem zodat ik niet in. De kabel boom hoefde te snijden. De plaatsing van het zekeringen kastje is naar eigen inzicht. Bij mij is die binnen gemonteerd. Vanuit daar heb ik 2 kabels getrokken voor 12v aansluiting en radio. Voor radio ook kabel naar massa getrokken om ruis te verminderen. Let erop dat het stuk tussen de accu en het zekeringenkastje niet gezekerd is! Eventueel een hangende zekering van pak hem peet 40 ampere bij de accu hangen voor de veiligheid.
Reden voor steekzekering is dat ze beter verkrijgbaar zijn en tegenwoordig wat gangbaarder is mocht je ergens eens komen te staan met een kapotte zekering.
Ps er zijn wel verschillende, is niet goed zichtbaar. Staat op metalen gedeelte

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 6 nov, 2014 12:35

Als het alleen voor de radio is dan kune je ook gewoon een zwevende zekering bij de accu plaatsen. Eenvoudiger kan haast niet.

Afbeelding

Plaatje is maar een voorbeeld. Deze zijn in vele soorten en maten te koop.

Nirvana01
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 9 mar, 2013 13:08
Locatie: wetteren

Bericht door Nirvana01 » do 6 nov, 2014 15:39

Titatommeken,
Is het mogelijk om eens een foto van een steekzekering te plaatsen want ik heb zo een zekering nog niet gezien tenzij dat het hier in België een andere naam heeft.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 6 nov, 2014 16:13

Nirvana01 schreef:Titatommeken,
Is het mogelijk om eens een foto van een steekzekering te plaatsen want ik heb zo een zekering nog niet gezien tenzij dat het hier in België een andere naam heeft.
als je nou eens "steekzekering" intikt in google???!!!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 6 nov, 2014 22:16

plaatje hierboven is een steekzekering...

Let er wel op dat de zekering bij de accu moet, niet achter de radio ofzo (de radio is vaak al gezekerd ergens achterin de radio)

De stroom NAAR een verbruiker moet altijd gezekerd worden bij de BRON want daar komt de stroom vandaan.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » vr 7 nov, 2014 02:17

Van die zwevende zekeringen ben ik niet zo kapot. Ziet er in mijn ogen slordig uit. Vooral omdat ik er de achterruit verwarming er ook wilde zekeren , koos ik voor een zekeringen kastje. Nu heb ik nog paar plekjes over. Vind ik handig voor in de toekomst. Zolang het veilig is aangelegd is het beide oké. Ik heb mijn kastje besteld bij co.rad

Plaats reactie