Draad mistlicht bruikbaar voor achterruitverwarming?

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tha_Duck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 177
Lid geworden op: do 12 mei, 2011 09:12

Draad mistlicht bruikbaar voor achterruitverwarming?

Bericht door Tha_Duck » di 5 mei, 2015 12:50

Recent nieuw dakje op de Eend gemonteerd. Dit dakje heeft achterruitverwarming en het natuurlijk wel fijn als die aangesloten wordt.

Nu heb ik een overbodige draad naar achter lopen, die van het mistlicht. Zit netjes achter een schakelaar op het dashboard. Ideaal dus om de achterruitverwarming aan te sluiten.

Maar... kan dat? Een extra zekering ertussen lijkt mij geen overbodige luxe, maar voor de rest moet dat toch prima gaan?

Ik neem overigens voor het gemak aan dat de andere aansluiting van de achterruitverwarming massa is, is dat correct?
Eendrijder sinds 11/5/2011!

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 5 mei, 2015 15:43

Ik heb het ook zo gedaan, het kan dus wel. Maar de achterruitverwarming trekt wel behoorlijk wat stroom, dus het draadje wordt een beetje warm, nog niet gloeiheet, maar toch. Aangezien je de verwarming nooit heel lang aan hebt vond ik dat het wel kon. Zit nu al een tijdje zo en werkt prima. De andere aansluiting is idd massa. Die zit met een kort draadje naar de bevestiging van het dak.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 6 mei, 2015 09:55

Die verwarming wordt wèl meteen je grootste stroomverbruiker. Ik zou hem met een relais achter het contact schakelen. Een mistachterlicht wordt vaak achter de lichtschakelaar (met een aparte schakelaar ertussen, natuurlijk) aangesloten. Dan zou je de achterruitverwarming alleen kunnen gebruiken met licht aan. Dat is in stadsverkeer een nadeel; je voltmeter komt niet uit het grijs. Rechtstreeks aansluiten op de accu levert het risico van vergeten op, en zonder relais aan het contact kost je de contactrol wegens te veel stroom.

Gebruikersavatar
Tha_Duck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 177
Lid geworden op: do 12 mei, 2011 09:12

Bericht door Tha_Duck » wo 6 mei, 2015 11:31

Kan je zo'n relais op elke plek ertussen zetten? Of bedoel je geen relais wat na 10 minuten gewoon uit gaat?
Eendrijder sinds 11/5/2011!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » do 7 mei, 2015 09:47

Ik bedoel het gewone aan-uitrelais dat een klein stroompje gebruikt om een grote stroomverbruiker aan en uit te schakelen. Dat heeft vier, meestal genummerde, aansluitingen. 85 en 86 zijn voor het zwakke schakelstroompje. Daarvan sluit je er één aan op een plus die door je contactslot wordt geschakeld, de andere aan de massa. De twee andere, 87 en 30, zijn voor de grote stroomverbruiker. 87 gaat met een dikke draad met zekering aan de accu. De andere naar de accessoire, met een schakelaar ertussen en eventueel een controlelampje. Zelf heb ik voor het zwakke schakelstroompje de "terugtrekplus" van de ruitenwissermotor gebruikt. Effe met een proeflampje uitvogelen welke aansluiting op de ruitenwissermotor plus heeft als het contact aan staat en de ruitenwisser uit.
Achter aansluiting 30 kun je dan allerlei accessoires schakelen zonder de originele bedrading extra te belasten. Zo'n relais ligt voor een paar euro in iedere automaterialenzaak. Als je op Google afbeeldingen "relais 12 Volt" invoert, krijg je allerlei duidelijke schema's te zien.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Draad mistlicht bruikbaar voor achterruitverwarming?

Bericht door RobM » do 18 jun, 2015 14:24

Tha_Duck schreef:Maar... kan dat? Een extra zekering ertussen lijkt mij geen overbodige luxe, maar voor de rest moet dat toch prima gaan?
Als het mistachterlicht volgens de regels is aangesloten dan wil ie alleen branden als de verlichting aan is. Dan gaat de volle mep van de stroom van het mistachterlicht dus door de verlichtingschakelaar aan het stuur.
Ga je op dat draadje nu de verwarming van het achterraam aansluiten dan is het niet 15 W van het lampje, maar 60(??) W van de verwarming. Van 1 naar 5 Ampere. En daar zou je verlichtingschakelaar wel eens slecht tegen kunnen.

Dus: relais gebruiken.
Draadje van de mistachterlicht schakelt het relais, dikkere draad van de accu via een zekering naar het relais, en dan van het relais naar de achterruitverwarming.

edit: de dikkere draad niet van het kontaktslot, dat is ook niet gemaakt voor stromen van betekenis.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie