Kortsluitingen

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Plaats reactie
Hydrocalcium
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 okt, 2014 11:47
Locatie: Lint

Kortsluitingen

Bericht door Hydrocalcium » wo 17 jun, 2015 16:36

Hey iedereen

Ik ben al een tijdje zelf op zoek naar een probleem, maar het lijkt alsof ik bij elke vaststelling verder van een oplossing verwijderd ben.

Ik heb de geit vorig jaar gekocht en toen ik merkte dat er overal 25a zekeringen inzaten, vermoedde ik al elektriciteitsproblemen.

Ik dacht eerst aan een zekering-probleem, maar 't probleem zit al zeker niet bij mijn zekeringen! Ik denk zelfs dat er twee kringen die normaal op een aparte zekering zitten, met elkaar verbonden zijn.

Hierbij de problemen:
- Regelmatig valt mijn brandstofniveau en ruitenwissers uit. Dit lijkt dan de gele zekering te zijn, maar dit is het niet. Na een nachtje stilstaan, werkt het meestal opnieuw
- Maar recent zijn mijn remlichten (gele zekering) tegelijk met mijn pinkers (blauwe zekering) uitgevallen, dit was de tweede keer dat dit voorviel. Hierdoor denk ik dat deze twee kringen ergens met elkaar zijn verbonden. Maar nu komt het: als ik de zekering eruit liet, werkte alles wel naar behoren! Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Na even zonder zekering te rijden, stak ik de zekering terug erin en alles bleef werken.

Ook heb ik aan mijn contactslot nog 1 draad over, maar dit heeft vermoedelijk niets met bovenstaande te maken:
Afbeelding
Ik dacht eerst dat deze van mijn binnenverlichting zou zijn, maar na meten lijkt dit niet zo te zijn. Ik krijg nooit stroom op mijn binnenverlichting en deze werkt dus niet. Dit ligt niet aan de massa (gemeten met multimeter).

Hoe pak ik dit probleem nu aan ? Ik maak vermoedelijk ergens een harde kortsluiting...

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 17 jun, 2015 16:54

Tjonge,

Dat gaat niet meevallen om op te sporen.
Ik zou eens beginnen bij alle zichtbaar zelf aangeknutselde elektra.

Zelf heb ik ook nog zo'n storing: Als ik bij het linkerachterlicht een draad los haal gaat het stadslichtje rechtsvoor uit.... zoek het maar eens op..... :?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 17 jun, 2015 17:24

check eens de kabelboom die naar achter gaat, daar zitten al je genoemde onderdelen op aangesloten. Het zou best kunnen dat ze ergens de plus van binnenverlichting voor hebben gebruikt. Onder de motorkap rechts naast de accu zitten een bos stekkertjes van de achter kabelboom. Maar ook een massaprobleem in een auto kan hele rare dingen veroorzaken de stroom gaat zich dan een andere weg zoeken. Succes.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 17 jun, 2015 19:47

Zo dat is een lastige. Eerst eens alles wat los en extra aan de kabelboom geknutseld zit weghalen. Dan alle stekkertjes opschuren en inspuiten met wd 40 en tenslotte de massa aansluitingen goed controleren. Als het dan nog niet goed werkt, zoek ze en veel succes.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 17 jun, 2015 22:49

klinkt als een storing boven de accu, waar de draadjes lopen met die stekkers die naar achteren gaan,

als de weerstand van bv de tankmeter toeneemt omdat de tank leger raakt kun je op een andere plek weer wel stroom krijgen en krijg je gekke dingen!

En Thijs, stadslicht en achterlicht (links bij links en rechts bij rechts) horen bij elkaar, als je de achterste weghaalt en de voorste gaat uit dan is er voor denk ik geen goede massa?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 18 jun, 2015 11:58

Lint bij Antwerpen?

Die storing is een leuke uitdaging. Als je nog eens in de buurt van Zwolle komt dan ben je welkom. Plannen we een middagje meten.

Zo van een afstand is dit wat lastig. Heb je een universeelmeter en kan je hiermee omgaan? Dan kunnen we stap-voor stap eens kijken of het helder kan worden.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 18 jun, 2015 16:50

En Thijs, stadslicht en achterlicht (links bij links en rechts bij rechts) horen bij elkaar, als je de achterste weghaalt en de voorste gaat uit dan is er voor denk ik geen goede massa?
Bij mij is rechtsvoor aan linksachter gekoppeld maar dat is makkelijk te verwisselen.
Het is inderdaad een goed idee om eerst eens de massa te controleren. Misschien is dan al een hoop opgelost.
Dit is vaak bij aanhangers ook het probleem.

Hydrocalcium
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 okt, 2014 11:47
Locatie: Lint

Bericht door Hydrocalcium » ma 29 jun, 2015 13:07

Bedankt alvast voor de feedback., en voor de uitnodiging RobM.

Zoals Spookeend zegt vermoed ik dat het probleem zich ergens aan de kabels aan de accu bevindt. Vooral omdat alles weer werkt als ik mijn zekering eruit neem... Dus mijn zekering wordt overbrugt...

Ik heb hier al meerdere keren gekeken, maar alle kabels lopen mooi en de aansluitingen zijn ook mooi. Nergens vertakkingen die onnodig of onjuist lijken.

Ik heb een multimeter, dus 't zal gewoon zoeken en alles uitmeten worden.
Hoe begin ik hieraan ?

Is het gewoon draad per draad uitmeten ? Dus beginnen aan het contactslot en deze draad volgen tot op 't einde of een vertakking en hierop meten dat er geen verlies zit ? De weerstand van deze draad meten ?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 29 jun, 2015 16:55

bij een kennis bleek de dynamo steeds bekrachtigd te worden ook zonder sleutel in het contact. Na enig zoekwerk bleek een draad een stukje de kabelboom in te zijn doorgesleten tegen een andere waar spanning op stond. Dus dat stukje opnieuw geisoleerd en de kabelboom weer dicht getaped. Was heel vreemd omdat de kabel met beide stekkers voor en achter eraf gekoppeld toch nog steeds spanning had...Succes met zoeken.
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 30 jun, 2015 10:21

belangrijk is: wat voor een eend heb je precies? Bouwjaar? Duitse versie (met een seinschakelaar op dashbord)?
En: zit er een autoradio in? Met een constante plus om de zenders te onthouden?

als we uitgaan van het electrisch schema club '83 kom je hier op uit:
accu er in, motor uit, contakt af. Alle zekeringen er uit

universeelmeterop 20 V= met de min aan massa.
-dan moet je op één van de drie draden van je kontaktslot een plus hebben (de blauwe)
Op de andere twee mag geen spanning staan
-je moet spanning hebben op de binnenverlichting (dat ie het niet doet kan ook een lampje-of massaprobleem zijn)
-je koplampen moeten niet aan kunnen
-je toeter moet het wel doen
-richtaanwijzer mag niet werken
binnenverlcihting geen spanning

zekering geel er in
-je moet spanning hebben op de binnenverlichting (dat ie het niet doet kan ook een lampje-of massaprobleem zijn)
-testlampje voor de remlichtschakelaar moet aan gaan als je de schakelaar indrukt
niet werken:
-koplampen
-richtongaanwijzer

zekering geel er uit, zekering rood er in.
niet werken:
-binnenverlichting
-kniperlicht
wel werken: koplampen

zekering rood er uit, zekering blauw er in
auto op kontakt zetten
niet werken:
-koplamen
-binnenverlichting
wel:
-knipperlicht, ruitenwisser.

Op deze manier ga je kijken of de groepen goed gescheiden zijn.
Als jij nu een lijst maakt met bovenstaande meetgegevens, denken we dan verder.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Hydrocalcium
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 okt, 2014 11:47
Locatie: Lint

Bericht door Hydrocalcium » wo 12 aug, 2015 13:41

Bedankt iedereen, en ik heb het gevonden. Ik ben vanvoor naar achter beginnen uitmeten en de kabelboom te volgen. Er zat in mijn rechterachterlicht een niet geïsoleerde verbinding van mijn remlicht die soms de massa van mijn pinker raakte. Ik heb deze draad geïsoleerd en sinsdien heb ik geen problemen meer gehad! Super!!!

Wel werkt mijn verklikker op mijn dashboard van mijn pinker niet naar behoren. Het lichtje gaat 1 keer aan, en blijft dan uit terwijl mijn pinkers wel blijven werken. Ik heb even gekeken naar het type lampje dat hierin steekt: Norma 24v4w 37r e2 0023 France M3 T8-4 . Is dit normaal dat hier een 24v lampje inzit ? Is dit het probleem ? Als ik wat op 't forum zoek moet er precies een 12v2w controlelampje in...

De reden waarom mijn binnenverlichting niet werkt is omdat er een draad inderdaad niet is aangesloten onder mijn dashboard. Er hangt nog 1 draad te bengelen en ik heb uitgemeten dat deze naar mijn binnenverlichting gaat. Op welk contactje moet ik deze draad aansluiten ?

Nogmaals bedankt!

Hydrocalcium
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 okt, 2014 11:47
Locatie: Lint

Bericht door Hydrocalcium » za 22 aug, 2015 20:14

Probleem van mijn verklikkertje is niet verholpen door het vervangen van het 24v lampje naar een 12v lampje. Hier zoek ik dus nog een oplossing voor.

Omdat ik de losse kabel van mijn binnenverlichting wou aansluiten heb ik het dashbord eens losgemaakt. Tot mijn grote verbazing kom ik daar nog een resem losse draden tegen ??
Afbeelding
Waar kunnen deze nog allemaal voor dienen ?

Ik wou beginnen bij het uitzoeken aan de zekeringen, maar daar is ook al iets raar. Ik begin meer en meer te twijfelen of ik een originele kabelboom heb, ik denk eerder een zelf gemaakte.
Is het normaal dat bijvoorbeeld de blauwe zekering aan de linkerkant een groene draad heeft, en aan de rechterkant een blauwe.
Hetzelfde geldt voor alle zekeringen. De gele zekering heeft aan de linkse kant een witte draad, en aan de rechterkant een zwarte ?
Afbeelding

Moest het iets uitmaken: geitje is van 1985, 2c6v special

Alvast bedankt iedereen!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 22 aug, 2015 20:22

Draadkleur zegt niets, het sokje wel.
Die drie losse draden zijn waarschijnlijk van de alarmlicht schakelaar.
Waarschijnlijk gaan jouw knipper lichten niet over het kontakt?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie