Remolie lamp en oliedruk lamp probleem

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Neus
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: do 8 mar, 2007 19:33

Remolie lamp en oliedruk lamp probleem

Bericht door Neus » zo 24 jun, 2007 20:40

Ik heb een probleem:

Wanneer de remolieniveau lamp brandt dan gaat de oliedruklamp ook aan. ER loopt een rode stekker van de oliedruklamp naar de remolieniveaulamp. Wanneer ik de sleutel op contact zet, gaat de oliedruklamp ook niet aan. Hij is aangesloten op de sensor op het blok (blok is er uit geweest). Ik snap er niets meer van! Er schijnt ook lekstroom te zijn want de accu wordt leeggezogen, de accu is nieuw. De rest van de bedrading (onder dashboard) heb ik ook (naar mijn weten) correct aangesloten. Alleen dat knopje waarmee je de remolieniveau controleerd is niet aangesloten. Nu ik dit zo schrijf krijg ik een vermoeden dat ik iets fout doe, maar wat?

Kan iemand mij tekst en uitleg geven?

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 24 jun, 2007 22:18

Hoi,

Het olielampje en de remolielamp worden geschakeld in de massa.
Als je het contact erop zet brand het olielampje totdat de motor loopt, de oliedruksensor verbreekt dan de massa.
Kijk eens goed alle stekkers na bij de koplampstang en er zit ook een bos stekkers in een zwarte omhulsel in de draadboom net boven de accu.
Het draadje van de oliesensor loopt door hetzelfde hulsje als de draad tussen je puntje's en de bobine.
Als er genoeg olie in je rempotje zit, brand het remolielampje alleen maar als je de testknop indrukt.
Wat je lekstroom betreft, daar kan ik niks over zeggen, een autoradio met een geheugen misschien?

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes, Bert.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » do 16 jun, 2011 22:30

Ik heb net, ja wel wat laat, ontdekt dat bij mij het oliedruk lampje helemaal niet gaat branden als ik contact maak??
Ik heb het lampje gecontroleerd, dat is prima. Nou kan ik me voorstellen dat er bij het in elkaar zetten wat is vergeten. Ik heb nog geen idee waar de censor zelf zit dus geen idee of daar alle stekkers op hun plekken zitten...

Dus waar zit dat ding en hoe kom ik er bij?

Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » do 16 jun, 2011 22:46

Sensor zit linksvoor onderaan de motor, als je langs het linker voorwiel door het spatbord kijkt kun je m zien zitten, is wit van kleur.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » do 16 jun, 2011 23:03

Thanks, morgen eens kijken...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » vr 17 jun, 2011 12:52

Nou ik heb gekeken. Het is wat lastig om de sesor te zien. Toch is dat gelukt en lijkt er een draadje aan te zitten.

Het is toch zo dat de sensor deze schakeling regelt. Contact aan zet een plus op het lampje, van het lampje gaat een draad naar de sensor die als er geen oliedruk is massa maakt?! Dus als de motor loopt en er is druk zal het lampje uitgaan toch?

Ik heb in elk geval een plus op het lampje als ik het contact aan zet. Maak ik zelf met een draadje massa dan gaat keurig het lampje branden. Maar aangesloten gebeurd er niets... Sensor kapot? of draadje stuk toch?

Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » vr 17 jun, 2011 13:15

Even draadje doormeten en je weet het
Eend voor allen, allen voor eend..

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » vr 17 jun, 2011 21:52

Nou dat heb ik gedaan tot de draadbundel op de lampbeugel. Tot daar is alles goed. De rest lukte qua tijd niet. Dan moet het spatbord er af want het zit wel erg ver weggestopt in een hoekie...
Ik kan zien dat er nieuwe stekkers aan zijn geknepen. Dat zal ergens voor zijn geweest. Dus of het laatste gedeelte van de draad naar de sensor of de sensor.

Zit er trouwens nog een lampje voor de laadspanning? Op het schema lijkt dat zo te zijn maar ik heb er geen lampje voor zitten op het dashbordje...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » vr 17 jun, 2011 22:35

ejfrolich schreef:Ik heb net, ja wel wat laat, ontdekt dat bij mij het oliedruk lampje helemaal niet gaat branden als ik contact maak??
Danzij jou post realiseerde ik dat dat bij mij ook zo was. Dus vanmiddag voor de zekerheid maar een nieuwe oliedrukzender een een lampje gehaald.
Bleek nu net dat ik gewoon vergeten was de draadjes te koppelen :oops: :lol:

Bedankt voor je post en succes bij het oplossen!
Eend voor allen, allen voor eend..

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » vr 17 jun, 2011 23:06

Oh geweldig! Tja het kan verkeren. Ik weet in elk geval dat mijn olielamje heel mooi kan branden. Ik moet nog even bij de sensor komen en massa maken, dan weet ik wat er stuk is.

Kan die sensor er zo uit of loopt er dan olie uit?

Ik heb vandaag ook alle bedrading maar eens netjes gemaakt. Mijn auto is een opgebouwd exemplaar op een nieuw cassis. Helaas zijn ze wel erug veel 'vergeten'.

Bedrading niet netjes geïsoleerd, niet netjes vast (dus op de uitlaat), slordig gelegd (rubber bescherming plus startmotor niet op zijn plaats). massa niet vastgedraaid op het schutbord (ineens geen groot licht), accu klemmen niet vastgezet op de accu, een draad van de plus van de accu was onder de mat gelegd (nee niet geïsoleerd). Verder zag ik dat het beschermkapje van de dynamo wat raar vast zat. Bij loshalen bleek de snaar niet gespannen! En dan zeggen dat er een grote beurt is gedaan... Ik weet het nog zo net niet. De carter olie en filter zijn gedaan maar de rest?

Enfin, het houd me van de straat en ook de economie (ANWB) is er op vooruit gegaan. Moest lid worden van de wegenwacht omdat op een afgelegen donker parkeertrrein mijn koplampen dienst weigerden. Een hééél duur geintje...voor een losse massa!

Ik ga dus nu alles maar nalopen zelf wat mijn vertrouwen in de auto is goed maar er zit iets te veel los...

Overigens rijdt ze wel heel lekker hoor, daar geniet ik echt van. Ik heb alleen wat moeite met de slordigheid van de verkoper. Dat valt een beetje tegen ondanks de redelijke service voor nog wat andere onvolkomenheden.

Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » za 18 jun, 2011 10:45

Als je de sensor eruit haalt met dop 21 of 23, afhankelijk van t model, moet je een klein bakje eronder houden, er komt een heel klein beetje olie mee. Je hoeft dus niet alle olie af te tappen. De sensor zit namelijk in een olieleiding en niet in het carter. Succes!
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » za 18 jun, 2011 11:51

Nog een vraagje dan. Stel de bedrading blijkt goed dan moet de sensor vervangen. Je zegt dat er meerdere modellen in omloop zijn. Zit er ook verschil in de schroefdraad van de sensor of is alleen de sleutelmaat verschillend??

Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 18 jun, 2011 13:28

Eerst meten wat er kapot is voor je gaat vernieuwen.De sensor kan van meerder fabrikanten zijn maar de schroefdraad is gelijk als hij tenminste voor een eend geschikt is

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » za 18 jun, 2011 14:03

Zal het spadbord er eens af halen en massa maken op de aansluiting van de sensor. Ben benieuwd of ik dan rode velichting heb...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » za 18 jun, 2011 14:32

Schroefdraad is identiek bij elke oliedrukzender, alleen kan de zeskant op de sensor in maat verschillen. Bovendien zijn er 2 soorten: eentje met schroef voor het draadje en eentje met een stekkertje, net afhankelijk wat je aan je draadje hebt hangen (draadje met oogje of draadje met stekkertje).

Ik zou inderdaad zoals Gerard zegt eerst ff doormeten om te kijken of het daadwerkelijk aan de sensor ligt, maar preventief vervangen kan ook altijd, duurt incl. spatbord eraf halen 10 minuutjes, heb t zelf vorige week gedaan. Duurde bij mij wel langer omdat het spatbord van een Dyane iets minder makkelijk loskomt en ik niet het juiste gereedschap had, een lang verlengstuk is aan te raden.

Ik heb m'n oliedrukzender bij de lokale automaterialenzaak gehaald voor 7,80.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Plaats reactie