JBL speaker aansluiten op autoradio via AUX?

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Gebruikersavatar
Marianneke58
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 5 okt, 2014 17:49
Locatie: Dronten

JBL speaker aansluiten op autoradio via AUX?

Bericht door Marianneke58 » wo 19 okt, 2016 23:20

Geen enkel verstand van elektra dus hier mijn vraag: ik heb een andere eend gekocht en alles moet nog aangesloten worden. Niets werkt nog dus kan niets testen, maar de draadjes waar ze naar toe moeten is duidelijk uit het boekje te halen. Ik wil niet, zoals in de vorige eend, boxen fabrieken tpv de hoedenplank of in de deur. Ik heb een losse JBL-GO die prima geluid geeft, deze hang ik met klittenband op en dan zou ik, als ik erin slaag de juiste verbinding te maken, mijn perfecte geluidssysteem hebben.

Ik heb:
Autoradio Pioneer DEH 1700UB (Helaas geen bluetooth)
2 kleine boxjes hangen onder de hoedenplank.
JBL -GO speaker met mini-USB voor opladen en een AUX ingang + bluetooth.
AUX-kabeltje

Ik wil graag:
De extra JBL speaker met klittenband hangen aan het dashboard tpv de ruitenwissermotor .
Zijn USB-kabel gaat naar de sigarettenaansteker om hem af en toe op te kunnen laden.

Vraag:
1e optie:
De AUX-in kabel van speaker naar AUX-in van de radio?
Als ik dan SOURCE van de radio op FM zet, gaat dit werken? Of moet daar nog iets tussen, of moet de speaker aan een van de andere aansluitingen en hoe dan, of...
2e optie:
Achter op de radio zit ook een subwoofer uitgang, rood en wit. Ik heb ook een kabel met rood en witte plug aan de ene kant en een zwarte (past op de AUX van de speaker) aan de andere kant. Kan zo'n speakertje werken op de subwooferuitgang?

https://www.conrad.nl/nl/pioneer-deh-17 ... 74511.html
http://www.jbl.nl/draagbare-apparaten/JBL+GO.html

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 20 okt, 2016 10:22

Optie 1 gaat niet werken.
Aux in op de radio is voor het afspelen van muziek vanaf een telefoon/ipod/mp3 speler oid. Signaal is vanaf de losse unit naar de radio.

rood/witte kabels naar 3,5mm stekker op de losse speaker gaat wel werken.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Marianneke58
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 5 okt, 2014 17:49
Locatie: Dronten

Bericht door Marianneke58 » do 20 okt, 2016 13:49

Ow wat fijn dat je zo snel reageert! Dan ben ik blij dat ik de speaker wel kan gaan gebruiken!
Nu nog iemand zoeken die alle draadjes kan aanleggen. En anders komt t in t voorjaar wel. Ik ben blij 😄

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 20 okt, 2016 15:42

In principe hoef je "niet iets aan te leggen".
Het is Plug and Play.

Gebruikersavatar
Marianneke58
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 5 okt, 2014 17:49
Locatie: Dronten

Bericht door Marianneke58 » do 20 okt, 2016 15:46

Jawel, er moeten tbv de radio draadjes voor de min en plus gemaakt worden. Die zitten er nog niet in.

Maar er moet nog meer met stroom gebeuren: sigarettenaansteker heb ik erin geschroefd en moet ook plus en min aan.
3e remlicht moet aangesloten.
trekhaak moet aangesloten op verlichting. (Trekhaak moet er ook nog onder)

Al met al zoek ik nog iemand die dat voor me kan doen, niet moeilijk maar je moet wel goed weten wat je doet natuurlijk met die draadjes en zekeringen.

EDIT: en een draadje van een ruitenwisserinterval die ik nog uit een vorige eend heb gehaald moet worden aangesloten op de stroom (is al wel gekoppeld aan de ruitenwisser zelf) en dan ook nog het binnenlampje checken want brandt niet :-)

Is er iemand uit de buurt van Dronten die me kan / wil helpen?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 21 okt, 2016 08:08

Ja hoor. Als het over een paar weken mag. Als je dan je eendje een zaterdag in zwolle laat staan komt het goed.

Als we je zekeringkastje vervangen door een moderne waar 6 steekzekeringen in zitten, dan halen we daar de vaste en geschakelde plus voor je radio en sigarettenaansteker vandaan. Even een nieuw stekkerdoos voor je trekhaak (6 euro) en alles zit weer voor jaren. Het aansluiten van de audio is niet echt mijn ding, maar als je de boekjes er bij hebt dan komen we een heel eind
kan je voor het monteren van de trekhaak even kontakt opnemen met duckknutsel? Die heeft een brug. Scheelt mij m'n rug.

edit: sprak hem vandaag: prima als je kontakt met hem opneemt voor de montage. Even overleggen wat bij hem de kosten zijn.

Groetjes, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Marianneke58
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 5 okt, 2014 17:49
Locatie: Dronten

Bericht door Marianneke58 » vr 21 okt, 2016 21:49

Dag Rob, ik heb je een PM gestuurd.

Voor de rest: ben vandaag de hele dag aan t knutselen geweest met raad van een kennis op de achtergrond en... heb veel geleerd en het is me gelukt! De ruitenwisserinterval werkt, de oplader werkt.
Ik heb radio en de antenne werkt, maar eea is nog niet helemaal naar wens:
1. Omdat de radio op de accu is aangesloten, met een zwevende zekering ertussen, kan ik hem niet uitzetten en dat is niet goed.
2. Ook stoort ie nog wat.
3. Het meest jammere is dat de subwooferuitgang niet de JBL-GO aan het werk zet... helaas!

Iemand de oplossing hiervoor?
Superblij met mijn 2CV Special wit 1987, waarschijnlijk mijn mooiste en laatste.
Zwaai nu nog naar mijn vorige zwart-met-roze-flowerpower eend die inmiddels een zwarte jas aan heeft.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 22 okt, 2016 09:43

Marianneke58 schreef: 1. Omdat de radio op de accu is aangesloten, met een zwevende zekering ertussen, kan ik hem niet uitzetten en dat is niet goed.
2. Ook stoort ie nog wat.
3. Het meest jammere is dat de subwooferuitgang niet de JBL-GO aan het werk zet... helaas!
1 is een brandgevaarlijke oplossing. Zou ik niet voor kiezen. Als ik er naar ga kijken haal ik die er uit; ik doe het goed of ik doe het niet.
Daarnaast heb je hebt voor een radio een geschakelde plus en een vaste plus nodig, die geschakelde moet ergens anders vandaan komen
2 waar heb je de massa van de radio vandaan gehaald?
3 geen idee.

Groet,
Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » za 22 okt, 2016 10:15

Welke geschakelde plus zou je dan kunnen gebruiken?
Die van mij zit hetzelfde aangesloten maar je kunt de radio toch aan/uit schakelen met de daarvoor bedoelde knop op de radio.
Op dezelfde manier heb ik een 12V aansluiting in mijn dashboard, ook met zwevende zekering.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Marianneke58
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 5 okt, 2014 17:49
Locatie: Dronten

Bericht door Marianneke58 » za 22 okt, 2016 10:29

Ik heb nu van de accu 1 zwarte en 1 rode (met zekering 15) naar binnen. Daar beide in 3-en vertakt met doorgeluste kroonsteen. Naar de plus van de oplader een extra zw zekering (7,5 of 10..).
Als ik de radio uitschakel blijft op standby de verlichting en klok branden. Aangezien ik hem soms dagen/wekenlang niet gebruik vind ik dat niet handig.
Ik neem graag adviezen aan, zeker als t woordje brandgevaarlijk valt!

Blijft voor mij ook de vraag waarom de speaker het niet doet op de rood en witte subwoofer uitgang. Kan dat toch niet of zou ik een verkeerde kabel hebben?
Superblij met mijn 2CV Special wit 1987, waarschijnlijk mijn mooiste en laatste.
Zwaai nu nog naar mijn vorige zwart-met-roze-flowerpower eend die inmiddels een zwarte jas aan heeft.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » za 22 okt, 2016 10:40

Voor de jbl moet je niet de subwoofer uitgang gebruiken, maar de line out. Maar eigenlijk is dat meestal hetzelfde. Als ik het goed heb is die jbl box toch ook uitgerust met bleutooth? Dan kun je hem via bleutooth op de radio aansluiten. Eventueel met een bleutooth ontvangertje in de usb uitgang van de radio.

En nooit kroonsteentjes gebruiken.

Gebruikersavatar
Marianneke58
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 5 okt, 2014 17:49
Locatie: Dronten

Bericht door Marianneke58 » za 22 okt, 2016 12:43

Goeie tip van dat bluetooth adaptertje! Ga ik doen als ik niet een line out heb. Ben nu niet thuis maar ik ga nog eens goed kijken hoe het zit!
Het stroomgedeelte krijg ik hulp bij van Rob, dus dat komt vast goed.

Super al die reacties hier...!
Superblij met mijn 2CV Special wit 1987, waarschijnlijk mijn mooiste en laatste.
Zwaai nu nog naar mijn vorige zwart-met-roze-flowerpower eend die inmiddels een zwarte jas aan heeft.

Gebruikersavatar
Marianneke58
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 5 okt, 2014 17:49
Locatie: Dronten

Bericht door Marianneke58 » za 22 okt, 2016 13:49

Nog even over dat bluetoothstickje: weet je zeker dat dat gaat werken want die usb is bedoeld om muziek uit te halen...
Superblij met mijn 2CV Special wit 1987, waarschijnlijk mijn mooiste en laatste.
Zwaai nu nog naar mijn vorige zwart-met-roze-flowerpower eend die inmiddels een zwarte jas aan heeft.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » za 22 okt, 2016 17:17

Weet ik niet 100% zeker. Dat kunnen ze je in de winkel wel vertellen.

Gebruikersavatar
Marianneke58
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 5 okt, 2014 17:49
Locatie: Dronten

Bericht door Marianneke58 » ma 24 okt, 2016 13:00

Ik ben er uit.
De JBL Go is niet te bruiken in combi met een autoradio, tenzij er een extra versterker tussen wordt geplaatst dan kan het wel met de rood- en witte tulpstekers. Helaas!
Alle aansluitingen voorzijde radio (ook USB) + bluetooth zijn bedoeld als invoer.
Superblij met mijn 2CV Special wit 1987, waarschijnlijk mijn mooiste en laatste.
Zwaai nu nog naar mijn vorige zwart-met-roze-flowerpower eend die inmiddels een zwarte jas aan heeft.

Plaats reactie