Intresse Peiling voor pasklare speaker behuizingen.

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.

Pasklare behuizingen voor speakers kopen

Ik kan het zelf beter
20
32%
Ja leuk, maar mij te duur
5
8%
Nou, dat zou een uitkomst zijn
37
60%
 
Totaal aantal stemmen: 62

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 24 mei, 2007 09:37

Bouwtekeningen verkopen?? LOL

De insteek is niet dat we er geld mee verdienen hoor. Het gaat mij (ik mag ondertussen ONS zeggen, Bart (DUKW602) gaat meedoen en helpen met bouwen) vooral om een oplossing te bieden om goede speakers in een goede behuizing op je radio aan te sluiten. Dat we dan die kistjes willen bouwen, en er in ieder geval voor willen zorgen dat het ons niets kost (dus dat de materialen betaald zijn) en dat we tijdens het bouwen een "gratis" biertje kunnen doen.

De meeste mensen kijken alleen naar het aantal watts wat op de doos staat. Er wodt vanuit gegaan dat 500 watt speaker harder zullen gaan dan 50 watt speakers. En als ze dan op de radio spelen (zonder passende extra versterker) dan gaan ze vaak snel vervormen. En dan denkt men, hey, wat een rot speakers. Terwijl het dan niet aan de speakers ligt, maar aan het vervormde uitgangssignaal van de radio. Gewoon omdat die speakers dus veel vermogen nodig hebben om te spelen. Dat kan een radio niet halen, dus gaat het signaal vervormen, zeker bij wat hogere volumes.

Terwijl als je 50 watt speakers zou nemen, die goed in zou bouwen, het resultaat veel beter zal zijn dan met die 500 watt speakers. Omdat deze met relatief weinig vermogen al heel veel weer kunnen geven. De radio kan het beter bijhouden, dus zal het geluid minder snel vervormen.

Het is dus feitelijk zo, dat hoe dichter de waardes van de radio (of versterker) bij de waardes van de speakers liggen, des te beter zal het resultaat zijn. (bij wat ik doe, dat decibel draggen, ligt het weer iets anders, lol)

Komt nog bij, dat ik denk 70 to 80 % van het geluids resultaat aan de plaatsing en inbouw van de speakers ligt.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 15:49
Locatie: Amsterdam

Bericht door Tim Rozendaal » do 24 mei, 2007 10:18

Je zegt dat 100 euro goedkoop zou zijn, maar wat zou dan een betere schatting zijn? 150, 200? Heb er geen verstand van namelijk :lol:

En op dit moment gaat het alleen om een radio begrijp ik? Want ik zou persoonlijk meer interesse hebben in een goede oplossing met een aansluiting voor mp3 o.i.d.

Maar toch een goed idee, ik zal het blijven volgen!
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 595
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » do 24 mei, 2007 10:28

Spookeend schreef:In de voordeuren wilde ik eigenlijk niet gaan doen. Het is mijn idee om de eend zover mogelijk orgineel te houden. En als je het in je deuren wilt maken, dan moet ik ook wat verzinnen voor diegenen die het zelf niet kunnen, om de draden naar de deuren toe te brengen. Vandaar het idee om het onder de aflegplanken te maken.
Hm, mijn ervaring is dat het geluid erg goed is bij speakers in de deur. En het is simpel aan te leggen (ook bedrading). Onder de aflegplank schop je er steeds tegenaan.
Spookeend schreef:100 euro incl een composet (waar dan voor het mooi een versterktje op moet) inclusief kistjes? Das wel heel goedkoop. Het "Nadeel" van een composetje (losse tweet, filter en woofertje) is dat ze eigenlijk niet heel lekker zullen gaan op je radio alleen. Daar geeft de radio net te weinig voor.
Klopt, maar zonder versterker bereik je met tweeters, woofertjes en filtertje al een heel mooi geluid. Versterker kan men dan zelf eventueel nog aanschaffen (onder stoel leggen of zo).

Je hoeft toch geen kistjes te hebben? Gewoon inbouwen (deurtjes). Ik ben met name op zoek naar goede speakers voor in de deur, met de bijbehorende inbouwmogelijkheden (afstandringen vanwege de ondiepte van de deurtjes).
La vie est belle.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 24 mei, 2007 10:44

Tim Rozendaal schreef:Je zegt dat 100 euro goedkoop zou zijn, maar wat zou dan een betere schatting zijn? 150, 200? Heb er geen verstand van namelijk :lol:

En op dit moment gaat het alleen om een radio begrijp ik? Want ik zou persoonlijk meer interesse hebben in een goede oplossing met een aansluiting voor mp3 o.i.d.

Maar toch een goed idee, ik zal het blijven volgen!
Voor zover ik het begrijp gaat het om de behuizingen voor speakers. De radio of mp3 speler die je eraan hangt maakt dus niks uit. Beetje vermogen is wel lekker voor een goed geluidje.
Die 100,- is dus de prijs voor het kistje en de speaker die erin moet. Nu zul je met dat laatste veel kunnen varieren, want speakers zijn er in diverse soorten en prijzen. Ik verwacht dat Spookeend een kist gaat berekenen op een bepaald merk en type speaker.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 15:49
Locatie: Amsterdam

Bericht door Tim Rozendaal » do 24 mei, 2007 10:59

Punky schreef:Voor zover ik het begrijp gaat het om de behuizingen voor speakers. De radio of mp3 speler die je eraan hangt maakt dus niks uit. Beetje vermogen is wel lekker voor een goed geluidje.
Die 100,- is dus de prijs voor het kistje en de speaker die erin moet. Nu zul je met dat laatste veel kunnen varieren, want speakers zijn er in diverse soorten en prijzen. Ik verwacht dat Spookeend een kist gaat berekenen op een bepaald merk en type speaker.
Aha, snap het, denk ik. Maar is het dan mogelijk een goed geluid te krijgen als je die speakers zou aansluiten zonder iets van een versterker ertussen?

Maargoed, ik ga offtopic, het gaat nu om de animo die er is. Technische praat komt nog wel :wink:
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 24 mei, 2007 12:04

Het moeten dus kistjes worden die goed functioneren op de radio (dus zonder versteker). Lees anders het topic eens rustig door, want Spookeend beschrijft het toch erg duidelijk. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 15:49
Locatie: Amsterdam

Bericht door Tim Rozendaal » do 24 mei, 2007 12:34

Ja ik nsap dat het zonder versterker gaat, maar dat is alleen als het op de radio komt te zitten. Ik zou het zonder radio willen doen, en weet dus weet niet hoe dat dan gaat.
Maar dat komt nog wel, anders fabriek ik alsnog zelf wel iets :wink:
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 24 mei, 2007 13:45

@ Handjes :

Zonder versterker kan. Maar, een compo setje wat "laag" belastbaar is, die zijn er niet veel. Ik ben druk zoekende, en al wel een paar gezien, maar die zou ik echt eerst wel eens willen testen.

Het voordeel wat je hebt als je je midwoofertjes echt in een klein kistje steekt, dus echt luchtdicht, is dat je meer controle kunt houden over je uitslag. Immers, de speaker zal nooit verder uitslaan dan het vacuum van het kistje toelaat. (natuurlijk op te lossen door er meer vermogen op te zetten, maar daar gaat het hiet nou even niet om) Je kunt dus, door ze degelijk in te bouwen, veel meer laag uit je speakers krijgen. En dat is nou net het probleem in een eend. En dat is nou ook net het probleem bij een speaker in een deur. De speakers die een autofabrikant er in hangt, zijn in 90 % van de gevallen dus hoogrendement speakers, speakers die met weinig vermogen toch nog een aardig geluid weergeven. Op het moment dat je dus 70 watt speakers in je open deur hangt (even uitgaande van een gewone wagen met speakers in de deuren) zal het voor je gehoor dus eerder gaan vervormen, ergo, je kunt het geheel minder hard zetten. Je zult wel meer laag weergave krijgen, doordat die 70 watt speakers vaak kwalitatief beter zijn, MAAR, dus alleen op lager volume. Omdat je in een eend erg weinig ruimte hebt om een goed gelsoten kistje op / in je deur te maken, ga ik voor deze oplossing. Het is juist de bedoeling het geheel zo goed weg te werken dat je er niet snel met je voet tegenaan zal komen. Dus, niet teveel naar mijn uit de kluiten gewassen panelen kijken, lol. Dat idee is het wel, maar kan voor het idee wat ik heb, nog compacter.

@ Tim:

Dan zul je toch met een versterkertje in de weer moeten. Ik ga er niet van uit dat er een line-out op je mp3 speler zit? Alleen maar een koptelefoonaansluiting. Die zul je dus of naar een tulip moeten verbouwen. Alleen weet ik dan niet of die genoeg vermogen kan leveren om de versterker ook aan te kunnen sturen. Anders zou je nog de koptelefoon aansluiting zo kunnen verbouwen dat je er eender welke speakers aan kunt hangen en op zoek moeten gaan naar of, een set line converters, of een versterker met een high input.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 15:49
Locatie: Amsterdam

Bericht door Tim Rozendaal » do 24 mei, 2007 13:57

Hm. Dan moet ik even gaan koekeloeren hoe ik zoiets zou moeten doen. Dan komt het er denkik op neer dat ik toch zelf iets ga bouwen :wink:
Ik ga wel even informeren, bedankt 8)
Laatst gewijzigd door Tim Rozendaal op do 24 mei, 2007 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 595
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » do 24 mei, 2007 15:04

Ok, ik begrijp het verhaal.

Nog een hybride oplossing: goede speakers in de deuren PLUS een versterker?

Een ander nadeel van onder de aflegplank hangen is dat het geluid wat laag zit. Hoewel dat te compenseren valt met hooggeplaatste tweeters weer misschien.
La vie est belle.

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » do 24 mei, 2007 18:25

Als het hele concept rond de 100 euro kost (met lichte speakers) wel redelijk lijkt mij.

Het hangt uiteraard ook een beetje van het design af ;)

Groeten,

Steven
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

Pierce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 01:19
Locatie: Tilburg

Bericht door Pierce » do 24 mei, 2007 18:28

Zou wel cool zijn, misscien een dure en een goedkope optie?

roop
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 11:45

Bericht door roop » vr 25 mei, 2007 10:28

Dat is wel een goede optie zeg.....een standaard en meer hifi oplossing.
Er zijn voldoende mensen die werken met een compo setje , wel dan niet aangevuld met een versterkertje.
Ga er en beetje vanuit dat veel er ook een versterkertje inbouwen met subje.

Zelf gaan we morgen pas de auto ophalen en heel benieuwd hoe eea in te gaan bouwen, daarom zou deze oplossing zeer welkom zijn.

Zou je evt ook je oplossingen en voorstellen willen delen in de vorm van een tekening zodat anderen zelf aan de slag kunnen? wie weet waar het nog toe kan lijden.....:-)

Roop

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 25 mei, 2007 11:53

Er zijn zeer goede resultaten te behalen zonder subwoofer hoor. Mijn eend draait dan wel met sub, maar ik haal m er regelmatig uit. Als ik dan alleen mijn frontset aan zet, gaan sommige echt op zoek naar een subwoofer, die er dan dus niet in zit, lol. Mocht iemand eens de proef op de som willen nemen? Je bent van harte welkom. Ik ben er iig op het grenstreffen met de eend. Maar je mag ook gewoon eens langskomen bij mij thuis als iemand daar zin in heeft.

Maar, ik ben druk aan het overdenken, plannen aan het maken, dingen aan het uitzoeken. Ik heb nog een en ander aan spullen liggen, daar ga ik eerst mee aan de slag. Ik ben al wel op zoek naar een oplossing en spullen voor een composet, versterker, bekabeling en inbouw voor minden dan 200 euro. Alles in 1 dus. Maar fabrikanten zijn niet heel happig op dit soort acties, zeker omdat ik geen zin heb om 10tallen componenten in 1 keer aan te schaffen.

Maar, ik heb wel de spullen in huis en de kennis om te testen, dus van daaruit is er iig wel mogelijk om eens en ander te lenen of aan te schaffen om te testen.

Ik moet een aantal dingen in ogenschouw houden. Simpel en snel te monteren, niet te duur en goed spul. Dus, best nog wel lastig te combineren. En dan alles nog zo maken dat de resultaten MAXIMAAL zijn.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

roop
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 11:45

Bericht door roop » wo 30 mei, 2007 22:40

olla,

ik was wel benieuwd of er al vorderingen waren op de ontwerpen voor een pasklare behuizing.?!?!?! :-)
Morgen mogen we de auto dan eindelijk ophalen dus ben benieuwd !!
Tevens bezig om mijn headunit te vervangen door iets andrs....heb een clarion 9375r op het oog. niet de nieuwste maar wel erg hifi...

RJ

Plaats reactie