derde versnelling

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » zo 3 jul, 2011 14:59

ejfrolich schreef:Ha Gerard, Op gevoel rijden is helemaal goed lijkt me.
Ik had begrepen dat een eend niet boven de 5900t/min (weet het exacte getal ff niet) gereden mag worden. En ik begrijp goed wat max koppel inhoud. De vraag aan het begin van dit topic was wat de laagste snelheid in de 3e vesnelling is, die is dan beantwoord met "rijdt op gevoel en bij de gerinste twijfel ga je naar 2" lijkt me. Maar goed uit de vraag maak ik op dat het "gevoel" er nog niet is bij de vraag steller. Of deze aanname klopt weet ik niet maar dan geld misschien een vleilige snelheid. Die is dan wat lastiger, 25 km/u kan misschien net aan maar of dat handig is in het gewone verkeer? Ik zou er misschien 35km/u van maken...
Dat gevoel is wel degelijk aanwezig en dat gevoel lag dan ook ten grondslag aan mijn vraag. Onder de 40km/uur begint mijn gevoel op te spelen. Dan hoor je aan de motor dat hij het (te) zwaar gaat krijgen.
Ook lag ten grondslag aan mijn vraag het niet willen terug schakelen naar z'n twee in verband met de herrie in z'n twee!

Ik zie dat mijn vraag heel wat heeft los gemaakt. Ik ben wel verbaasd over het enorme "bereik" van het motortje. De lage en hoge toerentallen. Het materiaal moet wel uit hoogwaardig staal bestaan en dat is dan waarschijnlijk ook de reden dat de oudse 2CV-motortjes het zo lang blijven doen. Bij aanbod van oude 2CV's lees je constant:"het motortje loopt als een naaimachientje" of "starten en lopen".
Mensen bedankt voor alle info!
Vrgrt.
Hassie.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » zo 3 jul, 2011 19:34

Ha Hassie,

We hadden het dus beter eerst even aan je moeten vragen, wat de reden was van je vraag.

Ik moet zeggen dat in mijn beleving 40km/u als laagste snelheid in 3 wel erg hoog is. Ik heb jaren een 2CV4 gehad die dat beter deed en behoorlijk op was. Ook de korte tijd dat ik met de rode heb gereden was het mogelijk om rond de 30km/u te rijden. Dus een beetje vlot de bochten om in 3. Nou zat daar een 123 ontsteking in wat de motor merkbaar rustiger maakt op lage toerentallen. Ik heb die auto ook met punten gereden...

Succes er mee in elk geval!

Oh en het motortje. Tja ik denk dat de misvattingen die tot begin jaren '80 of zo golden, een motor is op na 100.000km ook op de eendblokjes van toepassing zijn. Bij een ton zijn ze net lekker wakker en pas dan begint het echte leven. Ik begreep dat ook hier 4 ton niet een uitzondering is...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » zo 3 jul, 2011 22:30

Ik merk ook dat eendenblokken, mits goed onderhouden, zeker langer dan 100.000 km meegaan, zeker met de vooruitgang in technologie in oliën enzo. Ik heb recentelijk m'n blok gewisseld, oud blok had ruim 400.000 km gelopen en had zeker nog meer kunnen lopen maar vond een blok met 42.000 km.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » zo 3 jul, 2011 23:17

Nou ben ik dan eigenlijk wel benieuwd of je veel verschil merkt tussen een blok met 4 ton en een met nog geen kwart daarvan. En heb je alleen het blok of ook de bak gewisseld en had de bak even veel kilometers gewerkt?

EJ
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » ma 4 jul, 2011 01:15

Dat merk je zeker wel. Vorig jaar had ik al speling op de zuiger t.o.v de cilinders, veel olieverbuik. Doordat er olie in de verbrandingsruimte kwam begon de motor de pingelen bij belasting. Ik wilde in eerste instantie alleen de zuigers en cilinders vervangen, maar ik merkte dat het pingelen de drijfstanglagers niet veel goed hebben gedaan. Ik had nog wel even door kunnen rijden ermee totdat het blok echt op was, maar ik was bang dat deze ivm uitstoot niet door de keuring zou komen.

Bak heb ik nog niet gewisseld. Schakelt goed en kraakvrij door tijdig wisselen van versnellingsbakolie en toevoeging van TSL. Enige probleem is alleen de 3e versnelling die giert door verkeerde montage van het koppelstukje tussen pook en bak. Uiteraard lange tij geleden goed gemonteerd, maar heeft toch schade gedaan. De bak wil ik daarom zeker nog een tijd erin laten zitten, misschien dat er van de zomer een revisiebak in komt.

Dyanebakken en motoren zijn sowieso duurder dan die van de 2cv, laat staan dat ik dit jaar door m'n studie geld heb gehad voor 2cv onderdelen ipv Dyanespul.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » ma 4 jul, 2011 20:37

Nou mooi verhaal over levensduur van een 2cv motor en bak. Die TSL heb ik wel vaker gehoord. Scheelt dat veel dan? Ben altijd wat huiverig voor toevoegen al heb ik de achteras van mijn Volvo ook blij gemaakt met weer een ander goedje. Wel zonde van de bak door het koppelstukje zeg...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 4 jul, 2011 20:48

lordmaster1 schreef:Ik merk ook dat eendenblokken, mits goed onderhouden, zeker langer dan 100.000 km meegaan, zeker met de vooruitgang in technologie in oliën enzo. Ik heb recentelijk m'n blok gewisseld, oud blok had ruim 400.000 km gelopen en had zeker nog meer kunnen lopen maar vond een blok met 42.000 km.
4 ton met een eendenmotor??? Mn mond valt open. Heb een S6 motor en die zou zo'n 180.000 km mee moeten. De S6 motor van mn broer was bij 200.000 km echt wel op, kwam niet meer boven de 80 km/u uit.

En wat versta je onder tijdig wisselen van versnellingsbak olie? Om de hoeveel km?
Laatst gewijzigd door Twécévé op ma 4 jul, 2011 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » ma 4 jul, 2011 20:49

ejfrolich schreef:Nou mooi verhaal over levensduur van een 2cv motor en bak. Die TSL heb ik wel vaker gehoord. Scheelt dat veel dan? Ben altijd wat huiverig voor toevoegen al heb ik de achteras van mijn Volvo ook blij gemaakt met weer een ander goedje. Wel zonde van de bak door het koppelstukje zeg...
Persoonlijk ben ik er heel tevreden over. Als je een versnelling hebt die een klein beetje giert kun je dat geluid door middel van TSL tegengaan. Bij het wisselen van de bakolie na 10k km weer een scheutje TSL bij de verse olie en je kan er weer tegenaan!
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Plaats reactie