past versnelingsbak voor 1982 2cv 6 in een 1987 2 cv 6
past versnelingsbak voor 1982 2cv 6 in een 1987 2 cv 6
Hallo,
Ben bezig om min vast gelopen bak (3 de versnelling) te vervangen,nu zie ik dat de as van 1982 er iets anders uitziet dan die van mijn oude bak
Kan dit zonder problemen ? is mijn vraag
Ben bezig om min vast gelopen bak (3 de versnelling) te vervangen,nu zie ik dat de as van 1982 er iets anders uitziet dan die van mijn oude bak
Kan dit zonder problemen ? is mijn vraag
Zo simpel is het misschien toch niet. Als Piet melding maakt van verschillende assen, heeft hij het waarschijnlijk over de prise-as die op de ene bak korte spiebanen heeft en op de andere lange. De as met korte spiebanen is alleen te gebruiken in combinatie met het oude type koppeling en het bijbehorende vliegwiel, de lange kan zowel met de oude als met de nieuwere (diafragma)koppeling gecombineerd worden. Afhankelijk van de combinatie die gemaakt gaat worden, moet Piet dus misschien ook de koppeling en het vliegwiel omwisselen.
hallo,dank voor reactie ,
het idd met korte spiebanen die ik wil plaatsen daar waar die met lange spiebanen (vastgelopen) uitkomt .Nu heb ik de motor waar die met kortespiebanen aanvast zat ook nog , dus dan maar beter de hele zet erin bouwen.Heb dit niet gedaan omdat de motor die erin zit zo lekker rijdt.
het idd met korte spiebanen die ik wil plaatsen daar waar die met lange spiebanen (vastgelopen) uitkomt .Nu heb ik de motor waar die met kortespiebanen aanvast zat ook nog , dus dan maar beter de hele zet erin bouwen.Heb dit niet gedaan omdat de motor die erin zit zo lekker rijdt.
Als je met korte spiebanen verder moet, is dat de meest logische oplossing. Maar als je die motor uit '82 niet vertrouwt, kun je ook het vliegwiel en de complete koppelingsset overzetten, zoals Punky schreef. Ik heb wel de ervaring dat een ouderwetse koppeling (met 3 vingers) minder soepel functioneert als hij losgemaakt en opnieuw gemonteerd is geweest. Daar heb ik verder geen verklaring voor. Afgezien daarvan: Als je niet weet hoe lang die oude koppeling dienst heeft gedaan, is het sowieso niet verkeerd een nieuwe set aan te schaffen. Heel duur is dat niet.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Of: koppelingsplaat vann de bak met lange spiebanen gebruiken.
Deze hebben een langer hart.
Je kunt dan verder de drukgroep en druklager van de bak met lange spiebanen gebruiken.
een kitkar leverancier uit het midden van het land levert van deze kitjes.
ik rij hier mee al een aantal jaar rond, nadat ik een zelfde probleem had:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6205&start=15
Deze hebben een langer hart.
Je kunt dan verder de drukgroep en druklager van de bak met lange spiebanen gebruiken.
een kitkar leverancier uit het midden van het land levert van deze kitjes.
ik rij hier mee al een aantal jaar rond, nadat ik een zelfde probleem had:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6205&start=15
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
Hallo ,ff verslag van mijn akties vandaag erg lange dag haha
Vandaag alles ingebouwd,maar met wel veel tegenslag pffff
eerste inbouw ;
het setje ,bak met korte spiebanen en de motor ,
zover ingebouwd dat ik kon starten, vliegwiel draait niet rond mmmm ,ok bouw ik ff de aandrijfsassen eraan,voor meer power en jawel vliegwiel draait rond,bij starten ineens plas olie onder blok mmm nee he , jawel zit ergens aan de bovenkant een scheurtje in het carter( aan de kant van de benzine toevoer )bij ronddraaien vliegwiel spuit het eruit , ni goed!
tweede inbouw ,
eerste inbouw dus maar weer uitgebouwd .....,
Nu dus het vliegwiel en koppeling van de lekkende motor af , idem van de goede motor,op goede motor vliegwiel/koppeling voor korte spiebanen gemonteerd,alles nu ingebouwd , in de duck.!!!
Net gestart, beetje koppelings platen geurtje,dus moet nu nog het een en ander afstellen,geen zin meer vandaag,dus morgenproefrijden en kijken of de combinatie werkt.... we zullen zien.
U hoort het ,al met al erg leerzaam dat in en uitbouwen maar ben er nu wel flauw van pffff, maar het houd je van de straat.
Heb nu al wel een nieuw projekt , wil namelijk de oudebak gaan reviseren
is dit iets voor iemand die gewoon handig is of vereist dit ........ zeg het maar ..........
gegroet
piet.
Vandaag alles ingebouwd,maar met wel veel tegenslag pffff
eerste inbouw ;
het setje ,bak met korte spiebanen en de motor ,
zover ingebouwd dat ik kon starten, vliegwiel draait niet rond mmmm ,ok bouw ik ff de aandrijfsassen eraan,voor meer power en jawel vliegwiel draait rond,bij starten ineens plas olie onder blok mmm nee he , jawel zit ergens aan de bovenkant een scheurtje in het carter( aan de kant van de benzine toevoer )bij ronddraaien vliegwiel spuit het eruit , ni goed!
tweede inbouw ,
eerste inbouw dus maar weer uitgebouwd .....,
Nu dus het vliegwiel en koppeling van de lekkende motor af , idem van de goede motor,op goede motor vliegwiel/koppeling voor korte spiebanen gemonteerd,alles nu ingebouwd , in de duck.!!!
Net gestart, beetje koppelings platen geurtje,dus moet nu nog het een en ander afstellen,geen zin meer vandaag,dus morgenproefrijden en kijken of de combinatie werkt.... we zullen zien.
U hoort het ,al met al erg leerzaam dat in en uitbouwen maar ben er nu wel flauw van pffff, maar het houd je van de straat.
Heb nu al wel een nieuw projekt , wil namelijk de oudebak gaan reviseren
is dit iets voor iemand die gewoon handig is of vereist dit ........ zeg het maar ..........
gegroet
piet.
Bak reviseren is te doen, als je vermijdt dat je het differentieel moet afstellen. Dat betekent dat je alles dat achter de uitgaande assen vandaan komt, in de goede volgorde bewaart en terugzet. De feitelijke revisie komt dan neer op het vervangen van versleten lagers op de primaire en secondaire as en waarschijnlijk een of twee synchroveertjes. Je hebt wel een setje paskalibers nodig voor het afstellen van de schakelvorken, die zijn in het clubcircuit te huur.
In de clubs worden ook nu en dan workshops of cursussen versnellingsbakrevisie gegeven. Ik meen dat Het Eendeëi er binnenkort een geeft.
In de clubs worden ook nu en dan workshops of cursussen versnellingsbakrevisie gegeven. Ik meen dat Het Eendeëi er binnenkort een geeft.
Hallo,
ik kan U mededelen dat de duck rijdt, met andere bak vliegwiel en koppeling overgezet op goede motor,alleen bij intrappen koppeling beetje geluid net alsof hij iets aanloopt,misscien kan ik dit verhelpen met afstellen koppelingskabel. 2 1/2 dag werk pffff had in 1 dag gemoeten maar ja ......
volgende projekt de revisie van de oude bak .... ik zal eerst links eens wat info inwinnen over hoe en wat , heeft U tips die zijn welkom
fijn weekend allen
peter.
ik kan U mededelen dat de duck rijdt, met andere bak vliegwiel en koppeling overgezet op goede motor,alleen bij intrappen koppeling beetje geluid net alsof hij iets aanloopt,misscien kan ik dit verhelpen met afstellen koppelingskabel. 2 1/2 dag werk pffff had in 1 dag gemoeten maar ja ......
volgende projekt de revisie van de oude bak .... ik zal eerst links eens wat info inwinnen over hoe en wat , heeft U tips die zijn welkom
fijn weekend allen
peter.
Bijgeluid bij intrappen kan twee oorzaken hebben: druklager een beetje sleets (je hebt toch wel het juiste type druklager bij de juiste drukgroep gebruikt?) Of je hebt korte spiebanen met een diafragmakoppeling gecombineerd. Dan kan de koppelingsplaat een beetje kantelen bij het ontkoppelen. Het afstellen van de kabel verandert alleen iets aan de vrije slag, daar zul je dat geluid niet mee wegkrijgen.