past versnelingsbak voor 1982 2cv 6 in een 1987 2 cv 6

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
piet053
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 dec, 2011 17:05
Locatie: enschede

past versnelingsbak voor 1982 2cv 6 in een 1987 2 cv 6

Bericht door piet053 » wo 28 dec, 2011 17:11

Hallo,
Ben bezig om min vast gelopen bak (3 de versnelling) te vervangen,nu zie ik dat de as van 1982 er iets anders uitziet dan die van mijn oude bak
Kan dit zonder problemen ? is mijn vraag

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 28 dec, 2011 20:07

Zolang het remsysteem gelijk is, is er geen probleem. Zolang je maar geen trommelbak voor een schijvenbak gaat vervangen. Beide systemen werken op een andere oliesoort.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 28 dec, 2011 20:31

Zo simpel is het misschien toch niet. Als Piet melding maakt van verschillende assen, heeft hij het waarschijnlijk over de prise-as die op de ene bak korte spiebanen heeft en op de andere lange. De as met korte spiebanen is alleen te gebruiken in combinatie met het oude type koppeling en het bijbehorende vliegwiel, de lange kan zowel met de oude als met de nieuwere (diafragma)koppeling gecombineerd worden. Afhankelijk van de combinatie die gemaakt gaat worden, moet Piet dus misschien ook de koppeling en het vliegwiel omwisselen.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 28 dec, 2011 20:33

Oja, dat was ik ff vergeten. Maar vliegwiel overzetten is de moeite niet. Rij-eigenschappen zullen wel veranderen. Een dik vliegwiel rijdt een stuk minder vlot, maar wel meer relaxt.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 28 dec, 2011 20:37

We zijn het helemaal eens.

piet053
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 dec, 2011 17:05
Locatie: enschede

Bericht door piet053 » wo 28 dec, 2011 20:45

hallo,dank voor reactie ,

het idd met korte spiebanen die ik wil plaatsen daar waar die met lange spiebanen (vastgelopen) uitkomt .Nu heb ik de motor waar die met kortespiebanen aanvast zat ook nog , dus dan maar beter de hele zet erin bouwen.Heb dit niet gedaan omdat de motor die erin zit zo lekker rijdt.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 28 dec, 2011 21:06

Als je met korte spiebanen verder moet, is dat de meest logische oplossing. Maar als je die motor uit '82 niet vertrouwt, kun je ook het vliegwiel en de complete koppelingsset overzetten, zoals Punky schreef. Ik heb wel de ervaring dat een ouderwetse koppeling (met 3 vingers) minder soepel functioneert als hij losgemaakt en opnieuw gemonteerd is geweest. Daar heb ik verder geen verklaring voor. Afgezien daarvan: Als je niet weet hoe lang die oude koppeling dienst heeft gedaan, is het sowieso niet verkeerd een nieuwe set aan te schaffen. Heel duur is dat niet.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 29 dec, 2011 11:20

Of: koppelingsplaat vann de bak met lange spiebanen gebruiken.
Deze hebben een langer hart.

Je kunt dan verder de drukgroep en druklager van de bak met lange spiebanen gebruiken.

een kitkar leverancier uit het midden van het land levert van deze kitjes.
ik rij hier mee al een aantal jaar rond, nadat ik een zelfde probleem had:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6205&start=15
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

piet053
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 dec, 2011 17:05
Locatie: enschede

Bericht door piet053 » do 29 dec, 2011 18:34

Hallo ,ff verslag van mijn akties vandaag erg lange dag haha

Vandaag alles ingebouwd,maar met wel veel tegenslag pffff

eerste inbouw ;

het setje ,bak met korte spiebanen en de motor ,
zover ingebouwd dat ik kon starten, vliegwiel draait niet rond mmmm ,ok bouw ik ff de aandrijfsassen eraan,voor meer power en jawel vliegwiel draait rond,bij starten ineens plas olie onder blok mmm nee he , jawel zit ergens aan de bovenkant een scheurtje in het carter( aan de kant van de benzine toevoer )bij ronddraaien vliegwiel spuit het eruit , ni goed!

tweede inbouw ,
eerste inbouw dus maar weer uitgebouwd .....,
Nu dus het vliegwiel en koppeling van de lekkende motor af , idem van de goede motor,op goede motor vliegwiel/koppeling voor korte spiebanen gemonteerd,alles nu ingebouwd , in de duck.!!!

Net gestart, beetje koppelings platen geurtje,dus moet nu nog het een en ander afstellen,geen zin meer vandaag,dus morgenproefrijden en kijken of de combinatie werkt.... we zullen zien.


U hoort het ,al met al erg leerzaam dat in en uitbouwen maar ben er nu wel flauw van pffff, maar het houd je van de straat.

Heb nu al wel een nieuw projekt , wil namelijk de oudebak gaan reviseren
is dit iets voor iemand die gewoon handig is of vereist dit ........ zeg het maar ..........

gegroet
piet.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » do 29 dec, 2011 20:12

Bak reviseren is te doen, als je vermijdt dat je het differentieel moet afstellen. Dat betekent dat je alles dat achter de uitgaande assen vandaan komt, in de goede volgorde bewaart en terugzet. De feitelijke revisie komt dan neer op het vervangen van versleten lagers op de primaire en secondaire as en waarschijnlijk een of twee synchroveertjes. Je hebt wel een setje paskalibers nodig voor het afstellen van de schakelvorken, die zijn in het clubcircuit te huur.
In de clubs worden ook nu en dan workshops of cursussen versnellingsbakrevisie gegeven. Ik meen dat Het Eendeëi er binnenkort een geeft.

piet053
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 dec, 2011 17:05
Locatie: enschede

Bericht door piet053 » vr 30 dec, 2011 14:59

Hallo,

ik kan U mededelen dat de duck rijdt, met andere bak vliegwiel en koppeling overgezet op goede motor,alleen bij intrappen koppeling beetje geluid net alsof hij iets aanloopt,misscien kan ik dit verhelpen met afstellen koppelingskabel. 2 1/2 dag werk pffff had in 1 dag gemoeten maar ja ......

volgende projekt de revisie van de oude bak .... ik zal eerst links eens wat info inwinnen over hoe en wat , heeft U tips die zijn welkom

fijn weekend allen
peter.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 30 dec, 2011 15:21

Bijgeluid bij intrappen kan twee oorzaken hebben: druklager een beetje sleets (je hebt toch wel het juiste type druklager bij de juiste drukgroep gebruikt?) Of je hebt korte spiebanen met een diafragmakoppeling gecombineerd. Dan kan de koppelingsplaat een beetje kantelen bij het ontkoppelen. Het afstellen van de kabel verandert alleen iets aan de vrije slag, daar zul je dat geluid niet mee wegkrijgen.

piet053
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 dec, 2011 17:05
Locatie: enschede

Bericht door piet053 » vr 30 dec, 2011 20:50

hi

heb de korte spiebanen bak met de bij behorende koppeling compleet en het vliegwiel op de andere motor geplaatst, dus lijkt mij de goede combi ?
of maak ik denk fout ?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 31 dec, 2011 11:23

Volgens mij helemaal goed. Dan zal het geluidje wel van een ietwat versleten druklager zijn. Maar juist die druklagers van het oude type kunnen nog jaren onbekommerd brommen ;-)

Plaats reactie