zelf doen: revisie versnellingsbak
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
zelf doen: revisie versnellingsbak
onder het motto "zelf doen is het leukst" ben ik begonnen aan de revisie van mijn vast-zittende reservebak.
hij zat niet echt heel vast, hij is ooit weggezet zonder tellerwieltje erin, daardoor is er rommel en vocht in de opening gekomen. de achterste lagers zijn daardoor vies en verroest.. ook de schakelstangen hadden flink wat vliegroest.
ook schakelde de bak tussen 2 en 3 niet goed, moest bijna met geweld.
ik ben begonnen met de bak te reviseren, hij is inmiddels helemaal uit elkaar... nu is de vraag: wat wel en niet vervangen.....
de achterste verroestte lagers wel natuurlijk (verroest dat zijn de duurste)
de andere lagers zien er allemaal nog netjes uit...
wat is wijsheid:
1) alles vervangen? kost me bijna 350 euro....
2)alleen de goedkope lagers vervangen? kost me veel minder
3) bepaalde belangrijke lagers vervangen en de minder belangrijke terugzetten (uiteraard na grondige schoonmaak)
tot slot?
waar zou het aan gelegen kunnen hebben dat hij tussen 2 en 3 stroef ging? (niet de schakelstang want ook de tandwiele schoven stroef over de as....) rommel ertussen of moet ik nog ergens op letten? ik wil straks niet weer met hetzelfde probleem zitten.
tot slot... wie heeft er een goedkoop adresje voor de lagers?... dan diegene even een PM sturen.
hij zat niet echt heel vast, hij is ooit weggezet zonder tellerwieltje erin, daardoor is er rommel en vocht in de opening gekomen. de achterste lagers zijn daardoor vies en verroest.. ook de schakelstangen hadden flink wat vliegroest.
ook schakelde de bak tussen 2 en 3 niet goed, moest bijna met geweld.
ik ben begonnen met de bak te reviseren, hij is inmiddels helemaal uit elkaar... nu is de vraag: wat wel en niet vervangen.....
de achterste verroestte lagers wel natuurlijk (verroest dat zijn de duurste)
de andere lagers zien er allemaal nog netjes uit...
wat is wijsheid:
1) alles vervangen? kost me bijna 350 euro....
2)alleen de goedkope lagers vervangen? kost me veel minder
3) bepaalde belangrijke lagers vervangen en de minder belangrijke terugzetten (uiteraard na grondige schoonmaak)
tot slot?
waar zou het aan gelegen kunnen hebben dat hij tussen 2 en 3 stroef ging? (niet de schakelstang want ook de tandwiele schoven stroef over de as....) rommel ertussen of moet ik nog ergens op letten? ik wil straks niet weer met hetzelfde probleem zitten.
tot slot... wie heeft er een goedkoop adresje voor de lagers?... dan diegene even een PM sturen.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Fleurige werkplek!
Dat stroeve schakelen is hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een versleten vertragingsveertje. Volgens het werkplaatshandboek moet je die bij "iedere revisie" (hoe vaak deden ze dat?) vervangen. Er zitten drie van die dingen in de bak. En verder: Meestal slijt als eerste het achterste lager van de primaire as. Dan bromt of giert de bak in zn drie. Das niet het duurste lager.
Toevallig sta ik ook op het punt om een bak leeg te pulken en op te bouwen. Ik heb een stuk of vijf bakken met verschillende mankementen liggen. M'n idee is dat ik daar low budget toch wel 1 of 2 goede bakken aan kan overhouden. Houden we elkaar op de hoogte?
Dat stroeve schakelen is hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een versleten vertragingsveertje. Volgens het werkplaatshandboek moet je die bij "iedere revisie" (hoe vaak deden ze dat?) vervangen. Er zitten drie van die dingen in de bak. En verder: Meestal slijt als eerste het achterste lager van de primaire as. Dan bromt of giert de bak in zn drie. Das niet het duurste lager.
Toevallig sta ik ook op het punt om een bak leeg te pulken en op te bouwen. Ik heb een stuk of vijf bakken met verschillende mankementen liggen. M'n idee is dat ik daar low budget toch wel 1 of 2 goede bakken aan kan overhouden. Houden we elkaar op de hoogte?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
ik dacht inderdaad al dat dat kwam door een van die veertjes.... die naar de twee is namelijk veel stroever dan de rest.... dus maar allemaal vervangen nu het toch uit elkaar is. de achterste twee lagers vervang ik ook sowieso.....
nu nog kijken waar ik het goedkoopst die lagers vind.....
nu nog kijken waar ik het goedkoopst die lagers vind.....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Er zijn ijzerwaren winkels waar ze lagers verkopen en als deze niet op voorraad zijn kunnen ze besteld worden. Hieronder enkele er van. Meestal leveren ze niet aan particulieren, maar als je zegt dat je contant betaald is het vaak geen probleem. Anders zelf een bedrijfsnaam verzinnen en contant betalen.
http://shop.debruintechniek.com/servicepoints.html
http://www.veens.nl/adres.asp
http://www.biesheuveltechniek.nl/nl/onze-vestigingen/
http://www.tgpblom.nl/
http://shop.debruintechniek.com/servicepoints.html
http://www.veens.nl/adres.asp
http://www.biesheuveltechniek.nl/nl/onze-vestigingen/
http://www.tgpblom.nl/
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
ik heb inmiddels een mix van verschillende leveranciers met de laagste prijzen, ze schelen niet veel maar toch meer dan de dubbele verzendkosten...
er zijn blijkbaar ook goedkope imitatielagers in de omloop, maar ik ben al gewaarschuwd dat het beter is om die links te laten liggen....
Ik denk dat ik maar eens ga bestellen.....
er zijn blijkbaar ook goedkope imitatielagers in de omloop, maar ik ben al gewaarschuwd dat het beter is om die links te laten liggen....
Ik denk dat ik maar eens ga bestellen.....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
inmiddels de nieuwe lagers binnen, ook nieuwe synchro-ringen.. sturen ze 2 grote en een kleine op........ :S dat gaat dus niet echt lukken, kan ik er weer een terugsturen... morgen maar eens oefenen op vloeken in het duits... ok, ik zal me inhouden hoopte alleen de bak vandaag weer in elkaar te kunnen zetten.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
duitsers zouden terugbellen, niks gehoord dus morgen nog maar eens proberen.
intussen verder gegaan met de uitgaande as en alles wat daarop zit...
nu mag de speling volgens mijn werkplaatsboek daar tussen 0,1 en 0,2 mm zijn.
je voelt het al aankomen, 0,5mm
grrrr..... en dan beweren ze dat die bak weinig gelopen heeft.
maar ja, waar haal je dan vulringen vanaf, ik kan ze op de mij bekende sites niet vinden... zijn deze ergens universeel te krijgen?
intussen verder gegaan met de uitgaande as en alles wat daarop zit...
nu mag de speling volgens mijn werkplaatsboek daar tussen 0,1 en 0,2 mm zijn.
je voelt het al aankomen, 0,5mm
grrrr..... en dan beweren ze dat die bak weinig gelopen heeft.
maar ja, waar haal je dan vulringen vanaf, ik kan ze op de mij bekende sites niet vinden... zijn deze ergens universeel te krijgen?
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
Inderdaad de onderste as Gerard,
mijn hayes boek geeft aan de buitenste as over de binnenste de doen en dan het tandwiel erop waar de 4e versnelling op aangrijpt maar zonder het schuifstuk van de versnelling zelf, de speling die dan tussen de 2 zit zou tussen 0,1 en 0,2 moeten zijn, maar is dus groter,
verder niet helemaal in de bak gezet of aangedraaid... dit toch eerst even doen?
achterste ring heeft daar verder niks mee van doen geloof ik, wel inderdaad met de pignondiepte, maar deze ring draait zelf niet en slijt dus ook niet?!? lijkt me dat ik gewoon de originele kan gebruiken daar.
het gaat mij om de vulringen aan weerskanten van het taatslager.
mijn hayes boek geeft aan de buitenste as over de binnenste de doen en dan het tandwiel erop waar de 4e versnelling op aangrijpt maar zonder het schuifstuk van de versnelling zelf, de speling die dan tussen de 2 zit zou tussen 0,1 en 0,2 moeten zijn, maar is dus groter,
verder niet helemaal in de bak gezet of aangedraaid... dit toch eerst even doen?
achterste ring heeft daar verder niks mee van doen geloof ik, wel inderdaad met de pignondiepte, maar deze ring draait zelf niet en slijt dus ook niet?!? lijkt me dat ik gewoon de originele kan gebruiken daar.
het gaat mij om de vulringen aan weerskanten van het taatslager.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Dat ligt eraan, of je er iets aan veranderd hebt. Een ander lager kan dus ook een andere dikte hebben, wat dus weer gevolgen heeft voor de pignondiepte.Niels schreef:achterste ring heeft daar verder niks mee van doen geloof ik, wel inderdaad met de pignondiepte, maar deze ring draait zelf niet en slijt dus ook niet?!? lijkt me dat ik gewoon de originele kan gebruiken daar.