Pagina 3 van 4

Geplaatst: ma 23 dec, 2013 20:52
door TB
Ben er al achter. Het gaat om het synchromesh veertje van de 2e versnelling. Die is weg en vond ik onderin de bak. Van de 3e en 4e versnelling zie je daar ook wel wat slijtage op. Nu las ik dat je die zoiezo moet vervangen dus maar doen dan.

Geplaatst: vr 27 dec, 2013 20:55
door TB
Ik heb de onderdelen inmiddels schoongemaakt en weer een fotoalbum online gezet. http://www.pixum.nl/mijn-fotos/album/6984752

Op deze foto's is de staat beter te beoordelen.

Hoe erg is de roestvorming op sommige tandwielen?

En hoe nodig is het om die synchromesh ring extra te borgen om te voorkomen dat de bak ooit vastloopt na achteruit rijden. Het is een 82er schijvenbak en het ziet er wel degelijk geborgd uit. Was dit probleem niet alleen bij jongere bakken?

Nog een vraag. De schakelstangen hebben behoorlijk roestvorming en wil ik eigenlijk niet meer gebruiken. Hetzelfde geldt voor 2 van de 3 schakelvorken, nu heb ik nog een trommelbak staan... Kan ik de schakelvorken en stangen gewoon overzetten of zal er toch verschil in zitten?

En hoe kan ik zien of er een dik of dun vliegwiel op heeft gezeten? Wat is het verschil in de spline van de ingaande as? Ik heb allebei de vliegwielen liggen maar weet niet meet wat hier op zat. En in 82 kon allebei geloof ik.

Geplaatst: vr 27 dec, 2013 22:51
door backfire
Dik vliegwiel korte spline, dun vliegwiel lange spline. Zou gewoon gaan voor de lange spline, dan zit je altijd goed. Zelf heb ik met mijn 2cv6 19 jaar met korte spline gereden op dun vliegwiel, gelukkig nooit problemen gehad.

Geplaatst: za 28 dec, 2013 15:22
door TB
Ok, bedankt. Ik ga wel ff wat vergelijken tussen de onderdelen die ik nog heb liggen om te zien wat voor spline er in de bak zit waar ik mee bezig ben. Weet iemand misschien de afmetingen van een een korte of lange spline? Dan ben ik er zo achter en weet ik het zeker.

Geplaatst: za 28 dec, 2013 17:01
door Ducksen
Heb je toevallig nog een compleet foto verslag hiervan tom ;-) heb ik weer een how to om te maken 8) Ben wel benieuwd naar het resultaat.

Geplaatst: za 28 dec, 2013 20:08
door TB
Ducksen schreef:Heb je toevallig nog een compleet foto verslag hiervan tom ;-) heb ik weer een how to om te maken 8) Ben wel benieuwd naar het resultaat.
Nou, ik ben er nog aan bezig en het is voor mij de 1e keer dat ik een bak uit elkaar trek. Je moet wat als de restauratie van de eend al een tijdje klaar is!

Als het goed is kun je de foto's zien via de link. Heb de boel uit elkaar en ben bezig de boel te bekijken. En als het goed genoeg is zet ik de boel weer in elkaar. Daar komen dan ook foto's van.

Geplaatst: za 28 dec, 2013 20:16
door TB
Vraagje: wat is de maat van deze moer en hoe krijg ik deze het makkelijkst los? Ik meet met de digi schuifmaat 29mm. Maar die is er wat lastig tussen te krijgen dus ben er niet zeker van. Dacht zelf om een pijpsleutel te gebruiken of beter iets anders? Heb m in die maat niet liggen dus als ik er een ga kopen moet ik t wel zeker weten.

http://www.pixum.nl/mijn-fotos/album/69 ... /627994485

Ik wil de lagers in deze asjes ook bekijken en daarom moet de boel uit elkaar. Ook wil ik de hele behuizing stralen dus ook deze delen, maar natuurlijk zonder lager erin.

Edit: al opgelost. Gewoon asje met lager en al uit de behuizing tikken en dan kun je er makkelijk bij.

Geplaatst: zo 29 dec, 2013 15:34
door TB
Het antwoord op de lenge van de lange of korte spline heb ik gevonden. Ik had nog een oude trommelbak staan en een schijvenbak waarvan ik zeker wist dat daar een dik vliegwiel opzat. Bij deze beide bakken meet ik een lengte van de spline van 22 a 23 mm.

De spline van de bak waar ik aan bezig ben is duidelijk langer namelijk ongeveer 40 mm.

De totale lengte van het begin van de spline tot en met het einde van de as is bij alle bakken gelijk namelijk zo een 83 mm.

Heb wel gemeten met een duimstok dus kan een mm of wat afwijken van de juiste waarden, maar het verschil in splines is overduidelijk. Kortom, ben bezig aan een bak met lange spline en kan dus zowel gebruikt worden voor een dik of dun vliegwiel.

Hier is het verschil zichtbaar tussen een lange en korte spline. http://www.pixum.nl/mijn-fotos/album/6985720

Geplaatst: za 3 jan, 2015 18:53
door Denny
Ik zie dat het al een ouder topic is maar is het zelf te doen? TB werkt de versnellingsbak ? of heb je hem nog niet geprobeerd? Ik wil mijn versnellingsbak gaan reviseren deze heeft 16 jaar stilgestaan dus durf ik hem niet zo maar in te bouwen graag reacties gr denny

Geplaatst: za 3 jan, 2015 19:18
door Boudewijn
Ik heb vorig jaar een versnellingbak cursus bij het ei gevolgd. Is de moeite waard.

Geplaatst: za 3 jan, 2015 19:39
door azuiper
reclame maken voor een bedrijf is niet toegestaan zoals de moderatoren (terecht) aangeven - echter als bepaalde onderdelen momenteel niet meer door Citroen gemaakt en/of geleverd worden en/of after-market niet meer leverbaar zijn bij 2cv onderdelenleveranciers denk ik dat hierop een uitzondering gemaakt moet kunnen worden : van diverse sleutelaars heb ik vernomen dat bepaalde shimringen voor het correct afstellen van de axiale speling van de versnellingsbak en differentieel zeer schaars / niet te verkrijgen zijn - ik kan deze ringen in vele diktematen vanaf 0.010 mm op maat maken met mijn lasersnij-installatie - mocht ik hiermee iemand kunnen helpen die bij zijn revisie hierop vastloopt stuur dan een persoonlijk bericht.

Mochten de heren Moderatoren van mening zijn dat dit bericht ongeoorloofd is, dan heb ik hier begrip voor en stel ik voor dat zij het bericht verwijderen.

Geplaatst: wo 14 jan, 2015 22:11
door Denny
Ik heb de deksel van de versnellingsbak gehaald en zag behoorlijk wat slijtage , daarom eerst maar eens navraag gedaan over te reviseren onderdelen . Er werd mij sterk afgeraden om het zelf te doen omdat wel alle lagers nieuw te krijgen zijn maar niet de benodigde ringen.dus dan maar een ruil/revisie bak

Geplaatst: wo 14 jan, 2015 23:12
door TB
Een wat late reactie, maar ik heb de bak uit elkaar gehaald. Alles schoongemaakt en nu liggen alle onderdelen schoon te wachten tot ik zin/ tijd heb om de boel weer in elkaar te zetten. Ben er dus niet verder mee gegaan.

Zag dat er wel wat nieuwe onderdeeltjes in moeten en vind die ook wel wat kostbaar om zomaar te kopen, in de bak te zetten en eigenlijk niet weten wanneer ik er wat mee ga doen.

Geplaatst: za 18 apr, 2015 22:00
door RJBot
Hallo TB,

Ik ben net 2 minuten geregistreerd op dit forum. Deze hele discussie over de bak heb ik met google gevonden.

Mag ik vragen hoe dit avontuur is afgelopen?

En vanwaar mijn interesse: we zijn deze weken op het Eendeei (Rotterdam) weer bezig met de cursus versnellingsbakrevisie, en ik ben één van de twee docenten. Ik was eigenlijk op zoek naar nieuwe synchromesh-ringen, en vond toen dit. De ringen heb je niet, maar mijn interesse dus wel.

groeten,

Roel Bot

Geplaatst: zo 19 apr, 2015 10:43
door TB
Hallo Roel,

De bak ligt dus nog steeds in onderdelen uit elkaar (schoon). Is van alles tussengekomen en eigenlijk was het voor mij meer een leerproject dan een noodzakelijk iets. De onderdelen kunnen zo weer gemonteerd worden, hier en daar moet er wel een nieuw onderdeeltje in. Bijvoorbeeld die sychroveertjes.

Bedankt voor je interesse. Mooi om wat expertise hierover op het forum te hebben. Als ik weer verder ga en er niet uit kom, kan ik je dan een bericht sturen?