zelf doen: revisie versnellingsbak

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
RJBot
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 apr, 2015 21:54

Bericht door RJBot » zo 19 apr, 2015 18:07

Hallo TB,

Ja, je mag me wel vragen over wat dingen. Ik kan je helaas al wat meedelen: bij het uit elkaar halen had eigenlijk de afstand van het pignonwiel tot het hart van de (virtuele) differentieel-as gemeten moeten worden. En behalve veertjes, is het vrijwel altijd nodig de de meeste lagers te vervangen. Tevens kun je nu nog checken of de synchromesh-ringen niet te ver versleten zijn, en of de rest nog wat mankeert. Voor het in elkaar zetten heb je een metertje nodig, om de diff.-speling te meten. En vrijwel zeker een assortimentje vulringen. Affijn, heb ik nog een heel verhaal geschreven. Ik hoor het wel.

groeten,

Roel

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 19 apr, 2015 21:38

RJBot schreef:Hallo TB,

bij het uit elkaar halen had eigenlijk de afstand van het pignonwiel tot het hart van de (virtuele) differentieel-as gemeten moeten worden.
groeten,

Roel
en dan... heb je een afstand gemeten die niet goed is, enerzijds door slijtage anderzijds doordat ze in de fabriek met de franse slag pignons en kroonwielen afstelden..
Juiste waardes staan op de kopse kant van de pignon..... en met lakmoes werken...

RJBot
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 apr, 2015 21:54

Bericht door RJBot » zo 19 apr, 2015 22:22

? Ik snap je niet helemaal. Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Hoe nauwkeurig de Franse slag is, is niet na te gaan. De slijtage ook niet. Daarom meten wij het zelf, en houden die waarde aan. Vervolgens monteren met hetzelfde meetgereedschap, om meetfouten uit te sluiten. Precies wat je zegt.
Hoe heb je het anders in gedachten?
Want dan ben ik wel nieuwsgierig naar andere methoden.

groeten,

Roel

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 19 apr, 2015 22:48

RJBot schreef:? Daarom meten wij het zelf, en houden die waarde aan.

Roel
en dit is dus fout..... voor de rest houd ik de methode aan die Citroen voorschrijft en daar meet je dus niet zelf dat heeft Citroen al voor je gedaan, (zie kopse kant van je pignon)... Maar ja jij bent de docent en jij zult het wel weten... toch....

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 20 apr, 2015 12:20

Kennelijk had ik vantevoren iets wel of niet op moeten meten.

Zoveel kenners, zoveel meningen ergens over. Bedankt voor jullie aanvulling.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

RJBot
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 apr, 2015 21:54

Bericht door RJBot » ma 20 apr, 2015 12:26

Beste LPGo,

Mijn vraag was hoe het dan anders kan, om er wat van te leren. Verder niets. Alleen roepen dat ik het fout, doe, schieten we niet veel mee op. Hoe dan wel, dan kunnen we wellicht wat verbeteren.

groeten,

Roel

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 20 apr, 2015 19:45

RJBot schreef:Beste LPGo,

Mijn vraag was hoe het dan anders kan, om er wat van te leren. Verder niets. Alleen roepen dat ik het fout, doe, schieten we niet veel mee op. Hoe dan wel, dan kunnen we wellicht wat verbeteren.

groeten,

Roel
Sorry ik heb nu al enkele keren geschreven hoe het wel moet, je mag zelf ook nog wel iets op- en uitzoeken...


efin. kortweg komt het erop neer dat op de kopse kant van elk pignon cijfertjes staan
dit is dus de diepte waarop het pignon afgesteld moet worden....

Maar nogmaals neem nu zelf een werkplaats handboek en probeer begrijpend te lezen..
Ik heb geen zin om je alles voor te kauwen, jij wilt docent spelen dan kun je je ook inlezen in de materie....

Succes..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

p.s. elk pignon en kroonwiel horen bij elkaar en vormen samen een paar. De afstelling van het pignon is dus af te lezen op de kopse kant van het pignon. Neem dus nooit zomaar een kroonwiel en pignon, dit werkt dus niet...

succes..

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 20 apr, 2015 19:56


LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 20 apr, 2015 20:03

Twijfel alleen aan je kennis van (2cv) versnellingsbakken...

wat naar mijn mening uit jouw bovenstaande posten blijkt quote "opmeten van je (foute) instelling en die weer inbouwen in de gereviseerde bak"

Als jij al niet weet hoe het moet wat wil je dan je pupillen leren..

groet Geo..

RJBot
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 apr, 2015 21:54

Bericht door RJBot » ma 20 apr, 2015 20:22

Best LP Geo,

Ik zal je advies ter harte nemen.

met vriendelijke groet,

Roel

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 20 apr, 2015 20:35

RJBot schreef:Best LP Geo,

Ik zal je advies ter harte nemen.

met vriendelijke groet,

Roel
Mooi, volgende week een overhoring*, kijken of je dan wel weet hoe het moet :lol: :lol:

* nl.wiktionary.org/wiki/overhoring
overhoring; "het nagaan of iemand bepaalde kennis in voldoende mate tot zich genomen heeft door het stellen van vragen over deze kennis".

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 20 apr, 2015 20:44

nog eentje dan...

http://www.2cvclub-lorraine.com/71+boit ... nique.html

Hierbij wordt zelfs een gereedschapje gemaakt om het pignon mooi op diepte te kunnen stellen...

Gebruikersavatar
Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 317
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

Lagers

Bericht door Le Patron » di 21 apr, 2015 15:04

Roel ik wil nog wel even wat toevoegen, verbaasd me trouwens dat je moet zoeken naar synchromesh veertjes, we hebben het samen al eerder over onderdelen gehad, maar goed. Gebruik voor de pries as voor een lager met 8 kogels deze is zoals origineel en veel sterker dan het lager met 9 kogels. Gebruik voor de achterste dubbele geen Argentijns maar een merk lager. Gebruik de glaser differentieel pakkingen, die hebben de goede dikte en de dikte heeft invloed op de afstelling.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
www.lepatron.nl

Bachusrooy
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 4 mar, 2019 09:25

Re: zelf doen: revisie versnellingsbak

Bericht door Bachusrooy » wo 3 apr, 2019 10:16

Beste allemaal,

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik wil graag een trommelbak reviseren. ik zie dat ik te laat ben voor de cursus bakrevisie bij het eendeei . Dus kijk ik of ik hier info kan krijgen.
Ik heb de ankerplaten en de rest van het trommelspul van de assen verwijderd, de assen terug geplaatst met dezelfde shims er tussen. zodat de afstanden mbt diff het zelfde blijft. En de bak uitwendig gereinigd. Ik voel dat de as waar de kopping omheen komt wat speling heeft en bij de olie leek wat water te zitten. draait gewoon en schakelmechanisme lijkt ook te werken.
Lijkt me leuk om te kijken wat wat er in zit, evt verroeste schakelstangetjes te glasstralen en de verytragingsveertjes te vervangen. Moeten dat een grote en 2 kleine zijn?
Welke lagers kan ik het best vervangen om een goede bak te krijgen?
Waar zitten de oliekeerrringen en hoe vervang ik die?
Verder denk ik dat het inderdad goed is om pakkingen van Glazer te monteren op de uitgaande assen (die waar de trommels omheen komen) omdat dit de afstand tot kroon/pignonwiel beinvloed.
Ook zou ik graag een achteruitrijlamp schakelaar monteren. kan ik daarvoor in de normale achterplaat een gat boren en draad tappen? Alvast bedankt voor de reacties en een vriendelijke groet!
Bachus

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2027
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Haarlem

Re: zelf doen: revisie versnellingsbak

Bericht door André Post » wo 3 apr, 2019 15:30

Nu ben ik geen specialist in versnellingsbakken, eigenlijk nergens in, maar een aantal punten;
Ingaande as heeft standaard ruimte, deze komt aan de motorkant in een lagertje.
Achterplaatje heeft niet bij alle bakken een voorziening voorbereidt om een schakelaar te plaatsen, er is een verdikking in het plaatje daarvoor indien aanwezig.
Zijn volgens mij ook los te koop en niet erg duur.
Zelf heb ik kortgeleden mijn versnellingsbak onder handen genomen, niet volledig gereviseerd maar waar nodig hersteld.
De vertragings veertjes die momenteel aangeboden worden zijn soms nog dunner dan de versleten veertjes heb ik gemerkt.
Ik heb vooral oude gebruikt als die dikker waren dan de nieuwe.
Lagers zou ik vervangen op conditie, als ze nu nog goed zijn blijven ze echt nog wel een tijd goed.
Kijk vooral naar versleten tandwielen, bij mij was een van de tandwielen voor de derde versnelling erg versleten, maakte ook best veel lawaai in z'n 3.
Keerringen zitten alleen op de uitgaande assen.
Dit was in 180.000km de tweede keer dat de bak open ging, vorige keer moest ik een gebroken vertragingsveer vervangen en kijken waar nog een ander gevonden stukje ijzer vandaan kwam.
Dat bleek een hapje uit een tand van het kroonwiel te zijn.
Daar heb ik niets aan gedaan, laat geen sporen na op het aandrijvende tandwiel en ik hoor of voel er niets van.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie