AZU 1958 versnellingsbak deel revisie
AZU 1958 versnellingsbak deel revisie
Behalve het motortje lekt ook de bak goed veel olie.
Uit de aftapplug.
uit de aandrijfaskeerringen
uit het achterdeksel
uit het boven deksel
uit het aansluitpunt vd km kabel.
De aftapplug is vreemd, draaide ook erg moeilijk los. als het schoon is eens naar de draad kijken.
De aandrijfassen losgehaald van de bak om de keerringen en dan ook maar gelijk de lagers te vervangen.
Het achterdeksel moet nog los om er nieuwe vloeibare pakking tussen te doen.
Bovendeksel losgehaald kan ik gelijk het zaakje van een nieuw laklaagje voorzien net als de remankerplaten. En bij monteren weer een nieuwe pakking ertussen.
Het nieuwe clipje om de kabel vast te zetten ligt al klaar, zonder zo een clip draaid de olie er gewoon uit
Verder de dikke laag oliedrap verwijderd.
Omdat Citroën zelf niet zo overtuigd was van de afdichting van de aandrijfassen zitten er olieopvangringen om de as en daaraan zit een soort van harde plastic slangetjes om eventuele olie af te voeren. Kan ik daar gewoon aquarium slang voor gebruiken of heb ik echt iets anders nodig?
Verder draaid de bak kraakvrij dus verder kom ik nergens aan. Alleen het druklager wordt vervangen door een niet versleten exemplaar.
Uit de aftapplug.
uit de aandrijfaskeerringen
uit het achterdeksel
uit het boven deksel
uit het aansluitpunt vd km kabel.
De aftapplug is vreemd, draaide ook erg moeilijk los. als het schoon is eens naar de draad kijken.
De aandrijfassen losgehaald van de bak om de keerringen en dan ook maar gelijk de lagers te vervangen.
Het achterdeksel moet nog los om er nieuwe vloeibare pakking tussen te doen.
Bovendeksel losgehaald kan ik gelijk het zaakje van een nieuw laklaagje voorzien net als de remankerplaten. En bij monteren weer een nieuwe pakking ertussen.
Het nieuwe clipje om de kabel vast te zetten ligt al klaar, zonder zo een clip draaid de olie er gewoon uit
Verder de dikke laag oliedrap verwijderd.
Omdat Citroën zelf niet zo overtuigd was van de afdichting van de aandrijfassen zitten er olieopvangringen om de as en daaraan zit een soort van harde plastic slangetjes om eventuele olie af te voeren. Kan ik daar gewoon aquarium slang voor gebruiken of heb ik echt iets anders nodig?
Verder draaid de bak kraakvrij dus verder kom ik nergens aan. Alleen het druklager wordt vervangen door een niet versleten exemplaar.
De lagers zijn binnen.
Recht uit een vorig tijdperk lijkt wel. Een postpakketje naar mijn hart
By marcopr at 2012-05-10
Het juiste gereedschap is noodzakelijk. Gelukkig zijn er binnen de 2cv wereld altijd aardige mensen die je een spoedcurcus lager en oliekeering vervangen geven en het passende gereedschap. een pijpsleutel 32 en een gecustomizede dop 32.
By marcopr at 2012-05-10
Eerst de as losmaken door met de pijpsleutel de moer los te draaien, wel de borging wegtikken met een oude schroevendraaier.
By marcopr at 2012-05-10
De werkplaats is wel perfect met vier verschillende bankschroeven, muren vol met oude eendespullen en in centraal een ak 350.
By marcopr at 2012-05-10
De moer is eruit nu de remankerplaat goed ondersteunen en de as eruit slaan. Wel een blokje hout tussen de as en de hamer plaatsen .
By marcopr at 2012-05-10
De as is los.
By marcopr at 2012-05-10
Remankerplaat nog schoonmaken
By marcopr at 2012-05-10
Nu met de speciale dop de ring eruit halen die de oliekeerring op zijn plek houdt.
By marcopr at 2012-05-10
De lagers waren eigen lijk nog prima, maar als het zaakje zo ver uit elkaar ligt is het wijs om ze te vervangen. Je komt er nooit meer bij.
1 oliekeerring bleek lek te zijn. het metaal rondom was ook verweerd op deze as. Lekker glad schuren.
By marcopr at 2012-05-10
Morgen komen de oliekeerringen binnen en ga ik het zaakje weer in elkaar zetten.
Recht uit een vorig tijdperk lijkt wel. Een postpakketje naar mijn hart
By marcopr at 2012-05-10
Het juiste gereedschap is noodzakelijk. Gelukkig zijn er binnen de 2cv wereld altijd aardige mensen die je een spoedcurcus lager en oliekeering vervangen geven en het passende gereedschap. een pijpsleutel 32 en een gecustomizede dop 32.
By marcopr at 2012-05-10
Eerst de as losmaken door met de pijpsleutel de moer los te draaien, wel de borging wegtikken met een oude schroevendraaier.
By marcopr at 2012-05-10
De werkplaats is wel perfect met vier verschillende bankschroeven, muren vol met oude eendespullen en in centraal een ak 350.
By marcopr at 2012-05-10
De moer is eruit nu de remankerplaat goed ondersteunen en de as eruit slaan. Wel een blokje hout tussen de as en de hamer plaatsen .
By marcopr at 2012-05-10
De as is los.
By marcopr at 2012-05-10
Remankerplaat nog schoonmaken
By marcopr at 2012-05-10
Nu met de speciale dop de ring eruit halen die de oliekeerring op zijn plek houdt.
By marcopr at 2012-05-10
De lagers waren eigen lijk nog prima, maar als het zaakje zo ver uit elkaar ligt is het wijs om ze te vervangen. Je komt er nooit meer bij.
1 oliekeerring bleek lek te zijn. het metaal rondom was ook verweerd op deze as. Lekker glad schuren.
By marcopr at 2012-05-10
Morgen komen de oliekeerringen binnen en ga ik het zaakje weer in elkaar zetten.
-
- Gebruiker
- Berichten: 57
- Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
- Locatie: Utrecht