AZU1958 ontkoppeld niet met pedaal

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1919
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

AZU1958 ontkoppeld niet met pedaal

Bericht door marcopr » do 4 apr, 2013 16:02

:cry:
Gisteren kon mijn azuutje naar buiten. Starten. Lopen. In zijn achteruit..... dat ging niet. Ik kreeg hem niet ontkoppeld.
Koppeling proberen te stellen, dat maakte geen verschil. Toen bedacht dat de eend gewoon prima koppelend en ontkoppelend in de garage is gezet in november.
Door het pedaal in te drukken ontkoppeld hij net niet. Met een hamersteel op de koppelingshendel (zit bij een oud beestje schuin linksboven de bak) ontkoppeld hij wel en kan ik gewoon schakelen. Wel opletten dat ik blijf duwen anders zou het wagentje tegen mijn schenen aan galoperen.
De koppelingskabel gleed niet zo goed door zijn buitenmantel dus kruipolie opgespoten tot het eruit liep. De kabel gleed beter maar probleem bleef.

Iemand nog andere tips waar ik nie aan denk.
Er zit een nieuwe koppelingsplaat, drukgroep en grafiet drukring in sinds 500 KM.

Koppelingskabel losgehaald. Deze bleek heel veel gebroken draden te hebben die in de buitenmatel harken en haken.

Op zoek naar een nieuwe kabel.
Hopelijk is dit oorzaak en geen gevolg.

Anders vrees ik dat de motor eraf moet om drukgroep, koollager en koppelingshevel nader te bekijken.
Nog weinig zin in
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 4 apr, 2013 16:55

Vooral die koolstof druklagers vind ik rampendingen.
Ik heb er nu een waar ik in de houder een gewoon lager gelijmd heb.
Dat zit al weer even.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1919
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » vr 5 apr, 2013 23:27

Nieuwe koppelingskabel biedt geen soelaas. Ook al is het verschil met het totaal versleten originele exemplaar hemelsbreed. Mag ook na 55 jaar!
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4970
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 6 apr, 2013 00:14

Als ie goed is afgesteld is de koolring geen probleem. Ik had een keer het probleem dat de as van de koppelingshefboom verschoven was daardoor drukte de koolring niet meer goed in het midden op de schijf waardoor hij nooit goed ontkoppelde. Ook kan de blikken kopplingshefboom verbogen/gebroken zijn.
Succes
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1919
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » za 6 apr, 2013 13:10

Het blok is eruit. Niets afwijkends te zien.
Wel vind ik dat als ik de koppelingshevel heen en terug beweeg dat er maar weinig slaglengte is. Maw het koollager zit na een korte afstand al tegen de priseas.
Doorsnede van het gat is ca 27 mm en van de oude (die gesneuveld is bij amateuristische :oops: demontage, nu weet ik tenminste hoe het niet :roll: moet) is de doorsnede ca 30mm.
Mogelijk dat daar de fout zit. Anders weet ik het ook niet. Wat denk je?
De koppelingsplaat, drukgroep en druklager zijn vorig jaar vervangen door nieuwe.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 7 apr, 2013 08:47

Ik kan me voorstellen dat je de motor er uit hebt gepeuterd omdat je een oorzaak zoekt, maar als de koppeling wel goed werkt als je de koppelingshendel beweegt met een hamersteel, dan zit het probleem toch niet daar?
Ik denk zelf eerder dat er dan iets mis is met het pedaal of het punt waar een buitenkabel gemonteerd zit of zoiets.
In ieder geval succes, frustrerend dat nu je rijden wilt, dit probleem de kop opsteekt :cry:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4970
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 8 apr, 2013 17:49

Een pedaal heeft maar een beperkte slag als je daar de koppeling niet mee vrij krijgt moet het ergens anders liggen. Heb je gecontroleerd of de befboom niet geknikt is? Want dan is ie door de knik korter bij de pedaal en kan je hem daarmee niet meer vrij trekken. Het ding is maar van blik en heeft niet het eeuwige leven.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1919
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » di 9 apr, 2013 00:03

Ik ga de tips deze week nog uitproberen.
Wil zondag eigenlijk wel de bollenrit rijden.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 9 apr, 2013 09:26

Zorg dan dat het gat in het druklager weer 30mm wordt. doordat het lager niet recht schuift maar draait,gebruiken ze de koolstof ring.als de binnendiameter te klein is,kan hij dus ook niet ver genoeg.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1919
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » di 9 apr, 2013 23:17

De koppelingsplaat zat inderdaad vastgeroest aan de drukgroep. Niet hard genoeg geschudt zeker
Drukgroep losgehaald en plat laten vallen .
Daarna alles in omgekeerde volgorde gemonteerd.
Nu doet alles het weer zoals het hoort. Morgen eens lekker rijden!
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4970
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 10 apr, 2013 00:43

mooi dan nu ik zelf nog, mijn AZL kraakt ook bij het schakelen, weet nog niet of het aan de centrifuge of de gewone koppeling ligt... :shock: :lol:
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » wo 10 apr, 2013 06:17

Mooi dat ie weer klaar is, maar hoe kan het dan dat ie met de hamersteel wel ontkoppelde?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 10 apr, 2013 07:19

AZL57 schreef:mooi dan nu ik zelf nog, mijn AZL kraakt ook bij het schakelen, weet nog niet of het aan de centrifuge of de gewone koppeling ligt... :shock: :lol:
Heb je de bakolie al 'ns vervangen? Kraken komt meestal niet door de koppeling.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1919
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » wo 10 apr, 2013 08:15

@ BB; dat weet ik ook niet. Ik moest wel behoorlijk drukken, misschien dat eea genoeg ruimte kreeg.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4970
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 10 apr, 2013 09:20

@ engboko ja bakolie is vernieuwd, kraken begon tijdens een rit. Ik verdenk de centrifuge mogelijk een losgelaten segment of zoiets...
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie